Vanmorgen kom ik bij de Quest en blijkt de linker voorband leeg te zijn. Gisteren hebben wij de hele middag besteed aan de uitrolproeven. De grote vraag is nu, wanneer is het leeglopen van de band begonnen? Is dit al tijdens de tests gebeurd of mogelijk op de laatste kilometer naar huis?
Een eerste blik op de resultaten van de tests laat opvallende zaken zien. De eerst geteste banden, waaronder Schwalbe Super Moto en Vredestein Perfect Moiree 55, geven veel betere resultaten dan de later geteste banden. Wordt dit veroorzaakt doordat de later geteste banden minder licht rollen of heeft de lekke voorband de resultaten beïnvloed? Ik weet het niet.
Omdat ik graag fouten in de test uitsluit, publiceer ik de resultaten nog niet. Eerst wil ik een aantal nieuwe tests doen om er zeker van ze zijn dat de testresultaten consistent zijn.
woensdag 5 november 2008
26" Achterbanden test, rear tires review
Vanmiddag om 13.00 uur rij ik met een stapel 26" banden, vastgebonden achterop de Quest met ducktape, naar de pont. Kees van Hattem, hij zal mij weer assisteren, staat al te wachten.
Er is vrijwel geen wind en wind die er is varieert in kracht maar 1 tot 2 km per uur. De temperatuur is 11 gr. C. en er schijnt een waterig zonnetje dat nog maar kort geleden de mist heeft verdreven.
Ik heb de volgende banden mee:
1. Schwalbe Super Moto, nu gemonteerd op het achterwiel
2. Schwalbe Kojak 50 mm nieuw
3. Schwalbe Kojak 50 mm 3000 km gebruikt
4. Schwalbe Slick 47 mm, vrijwel ongebruikt, niet meer leverbaar
5. Schwalbe Marathon Racer, nieuw
6. Vredestein Perfect Moiree 55 mm, nieuw
7. Vredestein S-lick, restpartij van fietspunt.nl, nieuw
8. Avocet Fasgrip City 1.9, niet meer leverbaar, nieuw.
Alle runs, vandaag 34 stuks, worden vanaf hetzelfde punt op de helling gemaakt als de vorige serie. De groene punt op de foto is nog heel helder te zien. De Super Moto en de Perfect Moiree worden voorzien van de Schwalbe SV13F binnenband. Alle andere banden worden gereden met de smallere Schwalbe SV14 binnenband. Beide binnenbanden behoren tot de 'extra light' categorie van Schwalbe.
Alle banden worden op 5 bar beproefd, de smallere aanvullend op 6 bar. De Super Moto wordt alleen op 4 en op 3 bar getest. 5 bar durf ik niet in de band te pompen uit vrees dat de velg kapot gaat. Straks zal blijken dat dit ook helemaal niet nodig is. De Perfect Moiree wordt getest op 5, 4 en 3 bar.
In principe worden er per band 3 runs gemaakt. Wordt dezelfde band ook met een andere druk getest, dan worden er weer drie runs gemaakt. In een enkel geval, als 2 runs vrijwel gelijk eindigen, wordt volstaan met 2 runs.
Blijkt na 3 runs de spreiding groter te zijn dan 5 meter, dan maak ik 2 extra runs en neem de langste en kortste run niet mee voor het gemiddelde. Dit is overigens maar één keer gebeurd.
Het is hard werken om alle banden te testen. Matthijs Leegwater is op doorreis naar Zaandam en komt even poolshoogte nemen. Aan het eind van de proeven is de mist volop terug en kan alleen de Schwalbe Slick niet meer getest worden. Is niet erg, de band is al lang uit productie. We moeten ook wel stoppen omdat het donker wordt en we alle afstanden nog moeten opmeten. De eerder op de weg gespoten afstanden 90, 120 en 150 meter maken het ons nu makkelijk.
Morgen werk ik de gegevens uit en verschijnt een overzicht en verslag per band. Nu ga ik lekker onderuit zitten en kijken welke president de Amerikanen zich aanmeten.
Lekker onderuit zitten mag ook wel. Probeer maar eens 70x achter elkaar in en uit een Quest te klimmen. Ik kan je verzekeren, dit is een behoorlijke exercitie.
Morgen, eigenlijk straks, meer.
Er is vrijwel geen wind en wind die er is varieert in kracht maar 1 tot 2 km per uur. De temperatuur is 11 gr. C. en er schijnt een waterig zonnetje dat nog maar kort geleden de mist heeft verdreven.
Ik heb de volgende banden mee:
1. Schwalbe Super Moto, nu gemonteerd op het achterwiel
2. Schwalbe Kojak 50 mm nieuw
3. Schwalbe Kojak 50 mm 3000 km gebruikt
4. Schwalbe Slick 47 mm, vrijwel ongebruikt, niet meer leverbaar
5. Schwalbe Marathon Racer, nieuw
6. Vredestein Perfect Moiree 55 mm, nieuw
7. Vredestein S-lick, restpartij van fietspunt.nl, nieuw
8. Avocet Fasgrip City 1.9, niet meer leverbaar, nieuw.
Alle runs, vandaag 34 stuks, worden vanaf hetzelfde punt op de helling gemaakt als de vorige serie. De groene punt op de foto is nog heel helder te zien. De Super Moto en de Perfect Moiree worden voorzien van de Schwalbe SV13F binnenband. Alle andere banden worden gereden met de smallere Schwalbe SV14 binnenband. Beide binnenbanden behoren tot de 'extra light' categorie van Schwalbe.
Alle banden worden op 5 bar beproefd, de smallere aanvullend op 6 bar. De Super Moto wordt alleen op 4 en op 3 bar getest. 5 bar durf ik niet in de band te pompen uit vrees dat de velg kapot gaat. Straks zal blijken dat dit ook helemaal niet nodig is. De Perfect Moiree wordt getest op 5, 4 en 3 bar.
In principe worden er per band 3 runs gemaakt. Wordt dezelfde band ook met een andere druk getest, dan worden er weer drie runs gemaakt. In een enkel geval, als 2 runs vrijwel gelijk eindigen, wordt volstaan met 2 runs.
Blijkt na 3 runs de spreiding groter te zijn dan 5 meter, dan maak ik 2 extra runs en neem de langste en kortste run niet mee voor het gemiddelde. Dit is overigens maar één keer gebeurd.
Het is hard werken om alle banden te testen. Matthijs Leegwater is op doorreis naar Zaandam en komt even poolshoogte nemen. Aan het eind van de proeven is de mist volop terug en kan alleen de Schwalbe Slick niet meer getest worden. Is niet erg, de band is al lang uit productie. We moeten ook wel stoppen omdat het donker wordt en we alle afstanden nog moeten opmeten. De eerder op de weg gespoten afstanden 90, 120 en 150 meter maken het ons nu makkelijk.
Morgen werk ik de gegevens uit en verschijnt een overzicht en verslag per band. Nu ga ik lekker onderuit zitten en kijken welke president de Amerikanen zich aanmeten.
Lekker onderuit zitten mag ook wel. Probeer maar eens 70x achter elkaar in en uit een Quest te klimmen. Ik kan je verzekeren, dit is een behoorlijke exercitie.
Morgen, eigenlijk straks, meer.