Het TerraCycle kettingwiel heeft rust gebracht onderin de Quest. Toch begint er vorige week een knerpend geluid uit de buik van de Quest te komen, lokatie kettingwiel. Andere fietsers, waaronder Kees van Hattem, hebben dit euvel eerder gehad. De beide lagers bleken geheel los in het huis van het kettingwiel te liggen. Kees sleutelt het kettingwiel uit de fiets en demonteert het wieltje. Inderdaad, ook bij mij vallen de lagers zo uit het lagerhuis.
Ik maak het geheel goed schoon met thinner en verdeel wat Bison Lock Bond, hetzelfde type product als Locktite, over de beide buitenkanten van de lagers. De lagers zakken in de Lock Bond rustig terug op hun plaats in het lagerhuis. Na een half uur drogen kan alles weer in elkaar. Niet vergeten het metalen stripje dat de kettingbuis weghoudt van het wieltje naar onderen te monteren. Ook niet vergeten het lusje van de tiewrap van de kettingbuis om het asje te schuiven.
Nu even niet fietsen, ik wacht op een bericht uit het ziekenhuis waar mijn vrouw Marian op dit moment een nieuwe rechterheup krijgt, dan kan alles goed drogen.
donderdag 9 juli 2009
Wedstrijdspiegel
Tijdens wedstrijden word je links en rechts ingehaald door snellere fietsers. Op rechte stukken geen enkel bezwaar, maar in bochten probeert iedereen zijn ideale lijn te rijden. Een velomobiel heeft een ruimere bocht nodig dan een tweewieler. Als snellere rijders mij in de bocht links inhalen, is er een groot risico dat ik het niet zie en een botsing het gevolg is. Nu zit er op de meeste fietsen wel een spiegeltje, maar dat spiegeltje toont alleen wat er achter je gebeurt, niet wat er schuin achter en naast je zit. Met de racekap op en geen zicht in mijn linkeroog, zijn de risico's om met de standaard spiegel of zelfs zonder spiegel te rijden domweg te groot.
Daarom zoek ik naar een spiegeltje met een grotere bolling waarmee ik een grotere hoek kan bekijken. Halfords heeft een royaal assortiment plakspiegeltjes voor auto's. Ik begin met het 'vernielen' van een standaard B&M spiegeltje. Ik heb daarvan alleen maar het pootje en het gewrichtje nodig. De polycarbonaat spiegel van Halfords is iets kleiner van diameter dan het originele spiegeltje. Dat kan best wat kleiner, scheelt weer luchtweerstand :). Met een stevige zijkniptang knip ik het spiegeltje in de gewenste maat, en slijp deze vervolgens redelijk netjes rond. Met een universele montagekit bevestig ik het spiegeltje op de rudimenten van de B&M spiegel. Na droging spuit ik nog een matzwarte lak op de witte kit en het spiegeltje is klaar voor montage. Het ziet er aardig uit.
Werkt het ook? Het doet het wonderbaarlijk goed. Ondanks het kleine formaat van de spiegel, hij is maar 36 mm groot, is alles naast en achter me uitstekend te zien. Voor wedstrijden een blijvertje dus.
Daarom zoek ik naar een spiegeltje met een grotere bolling waarmee ik een grotere hoek kan bekijken. Halfords heeft een royaal assortiment plakspiegeltjes voor auto's. Ik begin met het 'vernielen' van een standaard B&M spiegeltje. Ik heb daarvan alleen maar het pootje en het gewrichtje nodig. De polycarbonaat spiegel van Halfords is iets kleiner van diameter dan het originele spiegeltje. Dat kan best wat kleiner, scheelt weer luchtweerstand :). Met een stevige zijkniptang knip ik het spiegeltje in de gewenste maat, en slijp deze vervolgens redelijk netjes rond. Met een universele montagekit bevestig ik het spiegeltje op de rudimenten van de B&M spiegel. Na droging spuit ik nog een matzwarte lak op de witte kit en het spiegeltje is klaar voor montage. Het ziet er aardig uit.
Werkt het ook? Het doet het wonderbaarlijk goed. Ondanks het kleine formaat van de spiegel, hij is maar 36 mm groot, is alles naast en achter me uitstekend te zien. Voor wedstrijden een blijvertje dus.