Na een oproep van Theo van Soest om eens verschillende fietspompen te vergelijken, heb ik me afgevraagd hoe je dat moet doen. Het meten van precieze luchtdruk is niet zo makkelijk omdat ik geen absolute referentie druk meter heb. Of heb ik die toch wel...?
Voor het oppompen van autobanden heb ik een Michelin-Wonder meter met certificaat. Deze is gegarandeerd binnen 1/10 bar juist. Wel zit ie aan de compressor met alleen een auto ventiel nippel eraan. Teveel gedoe om dat aan te passen aan Franse ventielen.
Dan realiseer ik me dat ik ooit van Hans Wessels een Schwalbe Airmax Pro digitale drukmeter heb gekregen voor mijn bandentesten.
Het duurt even, een handleiding is nergens op het internet te vinden, voor ik begrijp hoe het apparaatje werkt. Eerst de knop ingedrukt houden tot ie op 'on' staat. Nadat er een waarde 0.00 of eventueel een oude waarde opkomt, moet je weer de knop enkele seconden ingedrukt houden. Nadat er 'CLE' van 'clear' in beeld komt is het compacte metertje klaar voor de meting. Wel goed opletten dat ie op 'bar' staat want hij kan ook op drie andere waarden worden gezet.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de druk die de SKS Rennkompressor in de band pompt is werkelijk exact de druk die ook de Airmax aangeeft. Het is gewoon verrassend dat ik, ondanks de analoge meter, de druk steeds binnen enkele honderdsten van een bar op de gewenste waarde meet.
Bij beide pompen pomp ik op de meter tot 3.0, 4.0, 5.0, 6.0 en 7.0 bar. Daarna meet ik met de Airmax de werkelijk in de band aanwezige lucht. De SKS levert na meting met de Airmax precies de druk die ik erin heb gepompt. De Halfords blijkt steeds tussen de 0.3 en 0.6 af te wijken. Er zit minder druk in dan de meter aangeeft.
Ik heb voor de waarden 3, 4 en 5 bar gemeten aan de achterband omdat het grotere luchtvolume het resultaat na het afnemen van de pompnippel minder zal beïnvloeden. Ook is het makkelijker om met de Airmax bij het grotere achterwiel te meten. De drukken 6 en 7 bar meet ik aan één van de voorbanden. Ik pomp steeds een hogere waarde in de band. Bij elke volle bar trek ik de nippel eraf en meet direct met de Airmax de waarde. Er is bij de SKS geen enkel verschil tussen de meter van de pomp en de meting van de Airmax.
Bij de Halfords pomp is het stuk lastiger om een betrouwbare meting te krijgen. Om te beginnen trilt de wijzer van de meter tijdens het pompen nogal. Als je denkt dat de gewenste waarde bereikt is, blijkt de meter bij ieder licht schokje tot 0,3 bar te verspringen. Na meerdere tikjes met de pomp op de vloer komt er enige stabiliteit in de uitslag. De metingen bewijzen wat ik al eerder had vastgesteld en staan hieronder.
SKS Rennkompressor
Meter 3.0- Airmax 3.0
Meter 4.0- Airmax 4.0
Meter 5.0- Airmax 5.0
Meter 6.0- Airmax 6.0
Meter 7.0- Airmax 7.0
Halfords
Meter 3.0- Airmax 2.7
Meter 4.0- Airmax 3.5
Meter 5.0- Airmax 4.5
Meter 6.0- Airmax 5.4
Meter 7.0- Airmax 6.6
De SKS is de betrouwbaarste voetpomp van de twee. Niet verwonderlijk, je koopt 4 Halfords pompen voor de prijs van één SKS Rennkompressor. Uiteraard zullen er vele andere voetpompen even goed zijn als de SKS. Wel is het gemak waarmee je heel nauwkeurig de juiste druk kan doseren groot. De Halfords kan uitstekend mee in de Quest vanwege zijn lichte gewicht. Gewoon een half barretje meer erin pompen dan de meter aangeeft en je bent het heertje.