Vanmorgen laad ik de auto vol met compressor, wielen, banden, meetspullen en wat al niet meer. Helaas kan ik niet vertrekken op een redelijk vroeg tijdstip, de pont wordt onderhouden.
Om kwart voor twaalf ben ik bij Installatiewerk Noord-Holland, de locatie waar we de banden zullen testen.
Kees van Hattem en Jan Geel zijn er al en hebben er zin in.
De eerste banden worden om de 26" wielen gemonteerd, in dit geval de Perfect Moiree 26". De meetkar wordt uitgelijnd en Kees neemt plaats op de kar. Jan houdt de kar in evenwicht en laat deze op het kantelpunt los. De kar loopt steeds naar rechts, een uitlijningsprobleem? Natuurlijk verzinnen we een work-around en laten de kar de eerste meters wat naar links uitrollen. We doen enkele tientallen uitrolproeven met de Perfect Moiree en de Schwalbe Big Apple lite skin.
Het uitlijningsprobleem blijft ons plagen. Jan Geel stelt voor de kar zodanig af te stellen dat er niks meer hoeft te worden gemeten aan de uitlijning. Zo gezegd zo gedaan. Installatiewerk Noord-Holland heeft een prachtige werkplaats waar leerlingen in het installatie vak worden opgeleid. Met twee 10 mm draadeinden stellen we direct vast dat de patten vele millimeters afwijking vertonen. Jan vijlt de patten zodanig uit dat na montage de draadeinden overal aanliggen in de aanslag van de patten.
Als de voorwielen zijn gemonteerd wordt gecontroleerd of deze precies in lijn met het achterwiel lopen. Dit blijkt nu binnen een tiende van een mm te kloppen.
Betekent wel dat alle metingen van vandaag op de schroothoop kunnen, het zij zo.
Voor de liefhebbers toch even een paar eerste resultaten. De Perfect Moiree 54 loopt echt licht. Verrassend is dat het oppompen van 5 naar 6 bar nog een duidelijke winst oplevert.
De Schwalbe Big Apple lite skin is teleurstellend. Deze band komt op 5 bar minder ver dan de Perfect Moiree op 3 bar.
Komende dinsdag worden de tests voortgezet.
donderdag 1 april 2010
Schakelaars en vertraging bandentest
Schreef ik zaterdag j.l. dat de schakelaar van mijn richtingaanwijzers al op de eerste rit kapot ging, gisteren bleek de tweede kapot te zijn. Ligt dat nou aan de schakelaars? Ja en nee. Ja, het zijn erg fragiele dingetjes. Je hoeft er maar even tegen aan te stoten en het huisje komt los van het schakelgedeelte. Nou hoef je er natuurlijk niet tegen aan te stoten, maar met pogingen om mijn GPS houder weer te monteren heb ik de schakelaar, door trekken aan de bekabeling, uit elkaar getrokken.
Gelukkig heeft Ymte me er twee gestuurd waarvan de tweede er nu weer in gesoldeerd is.
De nieuwe XO shifters van SRAM laten een montage van de GPS steun niet meer toe. Een goed bruikbaar alternatief is een gat boren door het stuur.
Vanmorgen maak ik alles klaar voor de bandentests die we vandaag weer gaan beginnen. Op het moment dat ik alles in de auto zet, ziet mijn vrouw dat de pont buiten gebruik is voor onderhoud. Oops da's jammer.
Kees gebeld maar die is zowel thuis als op zijn GSM niet te bereiken. 'Zou ie nooit meer doen', schreef ie gisteren op zijn blog. Kees toch :(.
Gelukkig heeft Ymte me er twee gestuurd waarvan de tweede er nu weer in gesoldeerd is.
De nieuwe XO shifters van SRAM laten een montage van de GPS steun niet meer toe. Een goed bruikbaar alternatief is een gat boren door het stuur.
Vanmorgen maak ik alles klaar voor de bandentests die we vandaag weer gaan beginnen. Op het moment dat ik alles in de auto zet, ziet mijn vrouw dat de pont buiten gebruik is voor onderhoud. Oops da's jammer.
Kees gebeld maar die is zowel thuis als op zijn GSM niet te bereiken. 'Zou ie nooit meer doen', schreef ie gisteren op zijn blog. Kees toch :(.