Velomobiel.nl leest mijn blog regelmatig. Al was het maar om te zien waarnaar nu weer vraag ontstaat :).
Ymte vertelt mij vanmorgen dat een lichte Quest nu wel degelijk in de pijplijn zit. Mijn wishful thinking is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Bij één van de eerstkomende reizen naar Tsjechië gaat er een harde plug van een Quest mee. De fabrikant in Tsjechië maakt daar dan mallen van en kan de productie een aanvang nemen. Dat betekent niet dat dat allemaal snel gebeurt. De Strada light kon ook pas gemaakt worden nadat de eerste set mallen afgekeurd moest worden.
De Strada van Monique Renssen is niet duur afgemonteerd en dus kan het nog lichter.
Een Quest kan ook 28 kg worden, bij een - kostbare - afmontage zelfs nog iets lichter. Van de gewichtsreductie neemt de body 4 tot 5 kg voor zijn rekening. Wordt de verstelbaarheid van het crankstel opgegeven en wordt ook de voor- en achterbrug van koolstof gemaakt, dan is een Quest van 25 tot 26 kg haalbaar.
De lichte Strada van Monique kost zo'n 1200 euro meer dan een standaard Strada. Een vergelijkbaar uitgevoerde lichte Quest zal dezelfde of een iets hogere meerprijs kennen.
Wordt het onderste uit de kan gehaald, met carbon voorbrug, geen crankstel verstelling en een carbon achterbrug, dan zal de meerprijs wel verdubbelen.
Wij moeten alleen nog wel een klein jaartje geduld hebben.
Ik wacht voor mijn volgende Quest in elk geval op een carbon versie.
Bij de foto's:
Carbon panelen in mijn Audi S6.