Al jaren rij ik met speciale Ventisit matten. Dit zijn matten met een zachter en iets dichter geweven buitenkant. Aan de binnenkant zit gewoon één laag Ventisit. Per saldo is het net zo dik als een 2-laags Ventisit. 3-laags zeker niet, kost gewoon teveel energie.
Bij mijn nieuwe carbon stoeltje trakteerde ik mezelf op een nieuwe standaard 2-laags Ventisit. Mede ook omdat ik de Ventisit niet zoals ik gewend ben, met Bisontix op mijn dure carbon stoel wil lijmen.
Gisteren kwam ik er weer achter waarom ik al jaren met een zachtere Ventisit rij. Na 120 km rijden bij wat hogere temperaturen krijg ik op mijn schouderbladen een onbedaarlijke jeuk. Zelfs een extra shirt over de rugleuning helpt dan niet meer. De wat grove structuur van het Ventisit materiaal, prettig voor een maximale ventilatie, kan ik moeilijk verdragen. Niet alleen geldt dit voor Ventisit, ook het gaasachtige ondergoed van Brynje veroorzaakt dezelfde jeuk.
De oude mat gaat er dus weer op, mogelijk ga ik wel even langs bij Ventisit om een nieuw stukje Ventisit in het interieur van de mat te laten maken.
Op de foto de beide matten naast elkaar, links de standaard Ventisit, rechts de speciale.
woensdag 23 juni 2010
Viton O-ringen al kapot
Gisteren las ik op de blog van Kees van Hattem dat de Viton O-ring die hij van mij kreeg al kapot was. Maar eens even gekeken in mijn fiets. Na 400 km is de Viton O-ring nog niet kapot, maar wel al zo gezwollen dat ie niet meer strak in de groef van het kettingwieltje aanligt. Dit betekent heel simpel dat Viton niet de oplossing is.
Wat zijn de alternatieven nog? Allereerst Polycord. Zoals eerder hier gemeld heeft dit 10 jaar succesvol in een Alleweder gefunctioneerd. Een mogelijke oplossing is het vezel versterkte kunststof kettingtandwiel van Alligt.
Een telefoontje met Eriks in Alkmaar biedt een oplossing, Kalrez. Kalrez is totaal ongevoelig voor welke chemische vloeistof ook. Echter, één O-ring van Kalrez kost maar liefst € 130,-. Teveel van het goede dus.
Toch is Eriks ervan overtuigd dat Viton tegen de Shimano minerale olie bestand zou moeten zijn. Zij vragen zich dan ook hardop af of mijn Viton O-ringen wel echte Viton O-ringen zijn. Om dat te testen sturen ze me gratis enkele monsters.
Langs een andere weg is de oplossing misschien gelegen in het niet toepassen van olie, maar Teflonspray. Teflonspray tast rubber niet aan.
Wat zijn de alternatieven nog? Allereerst Polycord. Zoals eerder hier gemeld heeft dit 10 jaar succesvol in een Alleweder gefunctioneerd. Een mogelijke oplossing is het vezel versterkte kunststof kettingtandwiel van Alligt.
Een telefoontje met Eriks in Alkmaar biedt een oplossing, Kalrez. Kalrez is totaal ongevoelig voor welke chemische vloeistof ook. Echter, één O-ring van Kalrez kost maar liefst € 130,-. Teveel van het goede dus.
Toch is Eriks ervan overtuigd dat Viton tegen de Shimano minerale olie bestand zou moeten zijn. Zij vragen zich dan ook hardop af of mijn Viton O-ringen wel echte Viton O-ringen zijn. Om dat te testen sturen ze me gratis enkele monsters.
Langs een andere weg is de oplossing misschien gelegen in het niet toepassen van olie, maar Teflonspray. Teflonspray tast rubber niet aan.