Vanmiddag sneeuwt het met kleine vlokken en het vriest precies 5 gr. C. als ik de Quest uit de warme garage rij. Ik wil de kap en het nieuwe vizier testen onder barre omstandigheden. In de 5 cm dikke sneeuwlaag rondlopen verstopt de schoenplaatjes van de Bebop pedalen. Een paar keer stampen en de meeste sneeuw en ijstroep verdwijnt van de schoenen en inklikken is daarna weer eenvoudig.
Het is glad op het eiland en voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.
Het fietspad langs de Markervaart richting Krommenie is geschoven maar verse sneeuw maakt het allemaal mooi wit. De snelheid hou ik op 30 km/u met een maximum van 37 km/u van het talud van de Beatrixbrug bij Oost-Knollendam. Op sommige schuin liggende stukken fietspad voelt het angstig aan. De schuivers blijven beperkt en het rijden onder de kap gaat uitstekend.
Enkele keren rij ik zonder het te merken over harde stukken ijs die door sneeuwschuivers van de grote weg op het fietspad zijn geschoven.
De sneeuw is fijn en waait door de lage temperatuur direct van het vizier af. De sneeuw komt niet of nauwelijks in mijn gezicht. Het vizier beslaat niet. Wel bespeur ik wat kou in mijn gezicht, niet zo gek met een gevoelstemperatuur van - 15 gr. C.. Ik merk nu dat de bovenrand van de voorzijde van de kap de wind naar mijn gezicht afbuigt. Dat moet door het verwijderen van een stuk van de rand verholpen worden. Vooralsnog laat ik de rand zitten tot het nieuwe vizier zich definitief heeft bewezen.
In Krommenie is het rijden moeilijk door sneeuw en ijs dat niet wordt verwijderd. Ik ben blij dat ik tenminste op drie wielen rij, normale fietsers, er rijdt maar een doodenkele stapvoets door het dorp, blijven nauwelijks overeind.
Als ik mijn boodschap heb gedaan en als bonus verse appelbollen koop, klim ik weer de warmte van de Quest in en rij naar ons eiland. Ik maak nog een foto vanuit het vizier van de bevroren en besneeuwde Markervaart met onze stolp op de achtergrond. Daarna rij ik naar huis.
Thuis blijken de wielkasten helemaal vol te zitten met sneeuw en ijs. Dat levert enorme plassen op de garagevloer op die door de schrobzuigmachine gretig worden opgeslobberd.
donderdag 2 december 2010
Winters autoritje naar Dronten
Vanmorgen rijden Kees van Hattem en ik naar Dronten. De mallen van de racekap gaan retour en Ymte heeft drie 20" wielen met brede 25 mm velgen klaar staan.
Als we bij Velomobiel.nl binnen staan lijkt de zaak wel overgenomen te zijn door een flinke groep Duitsers. Het blijkt een ploeg mensen te zijn die met een DuoQuest kopie dwars door Australië zal trekken, voortgestuwd door een immens grote vlieger. Allert en Ymte kijken wat beteuterd, het aanpassen van dit speciale vehikel kosten weken, tijd die niet kan worden besteed aan de kleine Quest. Zou de oorspronkelijke versie nog mede door pedalen worden voortgestuwd, zoals het er nu naar uitziet zijn de pedalen op de schroothoop beland en wordt een elektromotor ingebouwd. Het project wordt goed betaald, maar zoals bekend is geld niet de primaire drijfveer van Velomobiel.nl.
Ymte heeft een drietal mooie Shimano naven ingespaakt tot heel fraai lichtlopende wielen met uitvalnaven. Kost niks en is dus weer een waardevolle bijdrage aan het testen van banden.
Ymte wil de Bebop pedalen graag zelf proberen en zal ze straks als optie bij vooral de lichte Quest en Strada aanbieden. De Bebops wegen gemiddeld maar de helft van de standaard meegeleverde SPD pedalen. Ook Raptobike biedt de pedalen op Raptobike.nl aan.
Ik heb mijn boterhammen met spek vergeten, maar Velomobiel.nl heeft voor hongerige fietsers altijd wel een boterham over.
Terug rijden we over de Houtribdijk. De harde wind maakt van de vegetatie aan de oever van het IJsselmeer prachtige ijsformaties. We stoppen even op een parkeerstrook. Om bij het fietspad te komen moet ik over de eerste vangrail klimmen en me vervolgens tussen de beide rails omlaag wringen onder de tweede rail door. Dan heel steil omlaag om 7 meter verder op het spiegelgladde fietspad uit te komen. Het lagere talud is een complete ijsbaan en dichterbij de fraaie ijsformaties kan ik niet komen.
Met de iPhone 4 maak ik een paar foto's die hiernaast staan. Kees vlucht de auto in, veel te koud. Als ik even later weer tussen de vangrails omhoog klauter zijn mijn vingers pijnlijk door de kou.
De eerste dag van Velomobielonderdelen.nl is uitzonderlijk succesvol. 510 unieke bezoekers hebben 5500 pagina's bekeken.
Er zijn al tientallen geïnteresseerden voor een race/toerkap en een aantal Bebop pedalen, lagers en banden zijn al besteld.
Als we bij Velomobiel.nl binnen staan lijkt de zaak wel overgenomen te zijn door een flinke groep Duitsers. Het blijkt een ploeg mensen te zijn die met een DuoQuest kopie dwars door Australië zal trekken, voortgestuwd door een immens grote vlieger. Allert en Ymte kijken wat beteuterd, het aanpassen van dit speciale vehikel kosten weken, tijd die niet kan worden besteed aan de kleine Quest. Zou de oorspronkelijke versie nog mede door pedalen worden voortgestuwd, zoals het er nu naar uitziet zijn de pedalen op de schroothoop beland en wordt een elektromotor ingebouwd. Het project wordt goed betaald, maar zoals bekend is geld niet de primaire drijfveer van Velomobiel.nl.
Ymte heeft een drietal mooie Shimano naven ingespaakt tot heel fraai lichtlopende wielen met uitvalnaven. Kost niks en is dus weer een waardevolle bijdrage aan het testen van banden.
Ymte wil de Bebop pedalen graag zelf proberen en zal ze straks als optie bij vooral de lichte Quest en Strada aanbieden. De Bebops wegen gemiddeld maar de helft van de standaard meegeleverde SPD pedalen. Ook Raptobike biedt de pedalen op Raptobike.nl aan.
Ik heb mijn boterhammen met spek vergeten, maar Velomobiel.nl heeft voor hongerige fietsers altijd wel een boterham over.
Terug rijden we over de Houtribdijk. De harde wind maakt van de vegetatie aan de oever van het IJsselmeer prachtige ijsformaties. We stoppen even op een parkeerstrook. Om bij het fietspad te komen moet ik over de eerste vangrail klimmen en me vervolgens tussen de beide rails omlaag wringen onder de tweede rail door. Dan heel steil omlaag om 7 meter verder op het spiegelgladde fietspad uit te komen. Het lagere talud is een complete ijsbaan en dichterbij de fraaie ijsformaties kan ik niet komen.
Met de iPhone 4 maak ik een paar foto's die hiernaast staan. Kees vlucht de auto in, veel te koud. Als ik even later weer tussen de vangrails omhoog klauter zijn mijn vingers pijnlijk door de kou.
De eerste dag van Velomobielonderdelen.nl is uitzonderlijk succesvol. 510 unieke bezoekers hebben 5500 pagina's bekeken.
Er zijn al tientallen geïnteresseerden voor een race/toerkap en een aantal Bebop pedalen, lagers en banden zijn al besteld.