Vanmorgen rij ik naar Kees van Hattem in Heerhugowaard om daarna op de koffie te gaan bij René van den Berg in Bergen. Daarna zullen we via een mooie rit eindigen in Hoorn waar René's Quest na een hondenaanvaring zal worden gerepareerd door Jan Reus.
Ik gebruik de rit naar Heerhugowaard als een intervaltraining. Enkele keren naar 52 km/u optrekken, enkele minuten vasthouden en weer wat rustiger rijden. Betekent dat ik de ruim 17 km naar Kees in 23 minuten afraffel. Bij Kees voor de deur staat al een deel van de bende van Wim te wachten. Jan Geel is er, Wim de Vries is van de partij en Kees geeft direct het sein voor vertrek.
Kees gaat voorop en bij Schoorldam neem ik de kop over. Mijn Navigon zegt dat ik rechtsaf moet. Met luid roepen begrijp ik dat de mannen linksaf willen. Direct daarna zegt mijn iPhone dat ik niet 8.3 maar 11.3 km moet afleggen, 3 km om dus. Geen probleem.
In Bergen gaat Kees niet rechtstreeks op het doel af. Ik mag weer voorop en zie even later René lopen.
We moeten door een behoorlijk opgebroken wegsituatie laveren maar zitten even later comfortabel buiten aan koffie met appeltaart.
Wim de Vries gaat daarna voorop en loodst ons via Il Primo naar de duinen. Daar duikt een boswachter op die zijn fiets dwars over het fietspad zet. Niet iedereen heeft een toegangskaart en de boswachter dreigt met een boete van 70 euro. Dan past nederigheid en 'we zullen voortaan een kaartje kopen'. De boswachter ziet het door de vingers en we mogen zonder bon verder.
Door de duinen bereiken we Bergen aan Zee en met een mooie vaart komen we in het Woud aan. Ik realiseer me dat het over slecht wegdek rijden voor Jan Geel geen pretje is en stel Kees voor langs de mooie fietspaden naar Egmond en Bakkum aan zee te rijden. Natuurlijk trek ik weer op naar ruim in de 50 km/u. Een personenbusje bij de StayOkay blokkeert het fietspad volledig waardoor de hele groep weer bij elkaar komt. Via Castricum en Limmen rijden we de pont in Akersloot op. De pontbazin vindt het prachtig en fotografeert ons voor haar man. Achtereenvolgens passeren we Driehuizen en Schermerhorn om via mooie polderwegen bij de IJsselmeerdijk aan te komen. In de Schermer geeft René volgas en komt tot 68 km/u. Ik heb geen racekap op en kom tot maar 62 km/u :).
We stoppen even voor een broodje in Schardam. We strijken, behalve Kees, 'we komen niet om in het gras te luieren', in de berm neer. Dan is het nog maar een half uurtje naar Van den Berg in Hoorn. Het lijkt wel op een invasie van ligfietsers daar. Meindert Valenteijn, de man die in een week 76 keer de Afsluitdijk overfietste, haalt zijn gerepareerde fiets op.
We zien de al gevorderde productie van mijn speciale racekap. Deze kap wordt gemaakt van carbon TexTreme, het dambord carbon waar ook mijn superlichte Quest van gemaakt is. De liggende deksel is gelamineerd en mat geschuurd. Deze deksel is onwaarschijnlijk licht van gewicht. Het is bekend dat carbon TexTreme 20 tot 25% lichtere laminaten mogelijk maakt bij gelijke sterkte.
Jan maakt verf aan die precies overeenkomt met de kleur van mijn fiets. De kap wordt namelijk deels geel, deels carbon TexTreme. Het dambord carbon is niet rond te plooien en kan dan ook alleen relatief vlak worden verwerkt. Vanavond stuurt Jan me enkele foto's van de zojuist gespoten kap.
Ik vind het prachtig mooi.
Het is kwart voor drie en om vier uur moet ik een racekap afleveren aan een Questrijder. Mooi moment om nog een keer flink kolen op het vuur te gooien. Ondanks de stevig tegenwind heb ik in goed drie kwartier de 32 km afgelegd.
Morgen een rustdag waarop de Quest klaargemaakt kan worden voor Cycle Vision.
woensdag 22 juni 2011
Bebop pedalen nu leverbaar
Het is echt waar, ik heb de eerste 20 paar Bebop pedalen in huis. Het is de voordeligste, chroom molybdeen uitvoering. Per paar weegt deze set Bebop pedalen 210 gram. De schoenplaatjes zijn er uiteraard bij en maken het totaal 285 gram. Voor de grammenjagers zijn er ook nog RVS en zelfs titanium pedalen. Deze laatste wegen maar 150 gram per paar.
De voordelen t.o.v. SPD pedalen zijn legio. 20 graden vrije slag naar links en naar rechts. Dit is heel prettig voor de knieën. Het in- en uitklikken gaat zeer makkelijk. Je kunt een losse pedaal met de hand in de schoenplaatjes drukken en ook weer met de hand losmaken. Dat moet je maar eens met SPD pedalen proberen, kansloos. De open structuur van de schoenplaatjes zorgt er voor dat modder en sneeuw minder makkelijk blijven zitten. De Speedplays zijn hierom berucht.
T.o.v. de bekende Speedplay pedalen hebben de Bebops het voordeel dat er geen plastic onderdelen in zitten die snel slijten.
Als laatste voordeel is er de lage bouwhoogte (stackhoogte 11 mm) waardoor de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend effectiever wordt omgezet in voorstuwing.
Nu voor het eerst echt te koop in de webwinkel.
De voordelen t.o.v. SPD pedalen zijn legio. 20 graden vrije slag naar links en naar rechts. Dit is heel prettig voor de knieën. Het in- en uitklikken gaat zeer makkelijk. Je kunt een losse pedaal met de hand in de schoenplaatjes drukken en ook weer met de hand losmaken. Dat moet je maar eens met SPD pedalen proberen, kansloos. De open structuur van de schoenplaatjes zorgt er voor dat modder en sneeuw minder makkelijk blijven zitten. De Speedplays zijn hierom berucht.
T.o.v. de bekende Speedplay pedalen hebben de Bebops het voordeel dat er geen plastic onderdelen in zitten die snel slijten.
Als laatste voordeel is er de lage bouwhoogte (stackhoogte 11 mm) waardoor de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend effectiever wordt omgezet in voorstuwing.
Nu voor het eerst echt te koop in de webwinkel.