Ik heb de Schwalbe HPV Tryker nu ruim 300 km onder mijn Quest. Mijn eerste indruk is dat de band niet snel is en niet heel comfortabel is. Het accelereren verloopt moeizaam en op slecht wegdek verliest de Tryker veel snelheid. Positief is dat de band uitstekend stuurt, een kleine draaicirkel heeft en formidabel remt. Ik moest vorige week van een viaduct omlaag met 52 km/u een noodstop maken. Een GoCycle zou ik waarschijnlijk opgerookt hebben, de Tryker leverde zonder protest een uitstekende remvertraging.
Mijn inschatting is dat ik tussen 8 en 10 hartslagen meer nodig heb om de Quest met Tryker banden op dezelfde snelheid te houden in vergelijking met de GoCycle.
Tijd voor een vergelijkende test.
Vandaag is het prachtig zonnig weer, rond 2 Bft wind die ook nog eens precies dwars op mijn rijrichting staat. Ik gebruik weer het fietspad langs de Markervaart. Het asfalt is in redelijk goede staat, een prima wegdek voor een realistische test.
Ik besluit de metingen weer met de hartslagmeter te doen met hartslagfrequenties van 110 en 130.
De Quest is in toer trim met het nieuwe minivizier. De Tryker banden worden op precies 6 bar gezet, het maximum dat Schwalbe adviseert. De achterband is voor alle testruns een Furious Fred op 5 bar.
De computer staat op 154 cm. Dit levert op de Garmin Montana die ik als referentie mee heb, na 8 runs en 23 km een verwaarloosbaar verschil op van 0,04 km.
Ik maak vier runs, twee naar het zuiden, twee naar het noorden. De runs zijn steeds 2,5 km lang waardoor het stabiliseren van de hartslag prima gaat. Ik trap steeds dezelfde versnellingscombinatie, voor het grote 57-tands blad, achter de op twee na zwaarste versnelling.
Na de benodigde acht runs met de Tryker neem ik de pont en leg de GoCycles erom. Deze banden zijn 2000 km gebruikt en het loopvlak vertoont nog sporen van de oorspronkelijke heel lage profilering. De GoCycles zet ik op 5 bar. De GoCycle site adviseert de banden niet harder op te pompen dan tot maximaal 5,5 bar.
De computer zet ik op de mij al bekende waarde van 160 cm. Dit blijkt na 8 runs werkelijk tot op 0,01 km te kloppen.
Het eerste dat me opvalt is de rust in de Quest. De hinderlijk rammelende lichte carbon kettingafscherming bij het rijden met de Tryker is het zwijgen opgelegd. De acceleratie is weer als vanouds mooi snel en makkelijk.
En nu de resultaten
Vier runs met hartslag 110
De Tryker komt aan een gemiddelde snelheid van 32,0 km/u
De GoCycle haalt een gemiddelde snelheid van 35,1 km/u
Het verschil is 3,1 km/u of 9,7 % snelheidsvoordeel voor de GoCycle.
Vervolgens dezelfde vier runs met hartslag 130
De Tryker komt aan een gemiddelde snelheid van 39,9 km/u
De GoCycle haalt een gemiddelde snelheid van 42,4 km/u
Het verschil is 2,5 km/u of 6,3 % snelheidsvoordeel voor de GoCycle.
In benodigd vermogen in Watt zijn de verschillen groot. Bij de snelheden die ik met de Tryker rij is tussen 19,5 en 21,5 Watt minder vermogen nodig als de GoCycles eronder liggen. 19,5 Watt bij hartslag 110, 21,5 Watt bij hartslag 130.
Dit zijn echt heel grote verschillen. Het kleinere verschil in snelheidswinst tussen de resultaten met hartslag 110 en 130 wordt veroorzaakt doordat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met het toenemen van de snelheid. De rolweerstand neemt lineair toe met het toenemen van de snelheid. Hoe harder je gaat, hoe kleiner het snelheidsverschil.
Nou zullen veel lezers zich afvragen waarom de Schwalbe Tryker niet goed presteert. 'Schwalbe heeft de band toch gemaakt naar de specificaties die jij hebt opgesteld?'. Die specificaties kloppen wel, maar helaas heeft Schwalbe er niet veel mee gedaan.
Allereerst is de band niet radiaal, maar diagonaal. Daar zit het grootste 'verlies'. Dan is de band vierkant gemaakt in plaats van zuiver cilindrisch. Ook zit er profiel op dat niet nodig is. Profiel levert meer zogenaamde microslip op en deze microslip is verantwoordelijk voor 10% van de totale rolweerstand. Tenslotte heeft Schwalbe de Tryker als vouwband gemaakt, terwijl draadbanden een 10% lagere rolweerstand hebben.
Jammer is dat Schwalbe tijdens de ontwikkeling van de band geen tussentijds overleg met mij heeft gehad. Ook is er tussentijds geen enkele proefversie ter beschikking gesteld.
Nu is de band klaar en wordt eind augustus op de Eurobike gepresenteerd.
Blijkens de eigen foto's van Schwalbe was de Tryker vorig jaar juli al klaar. Schwalbe had de band beter een jaar eerder aan mij beschikbaar kunnen stellen. Dan had er een veel beter product kunnen worden gemaakt.
Schwalbe moet mijn specificaties er nog maar eens bijpakken, zeer uitgebreid, gemotiveerd en in het Duits, en opnieuw beginnen.
Ik zou de Tryker graag in de webwinkel verkopen, dat zal nu vooralsnog niet gebeuren. Bij voldoende belangstelling misschien toch maar de lookalike van de GoCycle, de F-lite opnemen in de webwinkel? Kan ik zelf de banden ook wat voordeliger in handen krijgen :).