maandag 30 januari 2012

Vortex generators

Vortex generators zijn kleine opstaande Lexan vinnetjes op een voetplaatje. Deze kleine dingetjes worden bij vliegtuigen gebruikt om de lucht over de vleugel en het stabilo langer laminair te houden. Hiermee bereikt de producent, onder meer Stolspeed uit Australiƫ, dat vliegtuigen bij een veel lagere snelheid kunnen opstijgen en landen. De zogenaamde STOL speed, strikt genomen de 'stall' speed, is de snelheid waarbij een vliegtuig letterlijk uit de lucht valt, kan met Vortex generators tot wel 20% lager zijn. Vliegtuigen kunnen nu van veel kortere start- en landingsbanen gebruik maken. Het vlieggedrag, ook als het vliegtuig uiteindelijk overtrekt (stalled), is ook veel goedmoediger en makkelijker te corrigeren.
Wil je een mooi filmpje zien waar dit prachtig wordt getoond, kijk dan hier.

Wat kunnen vortex generators nou voor onze fietsen betekenen? De proeven met tufts op de Quest van Jan Reus laten zien dat de Quest uitstekend presteert op aero-dynamisch gebied. Het minivizier heeft een bijzonder gunstig effect, de racekap laat heftige turbulentie achter de hoed zien.
De racekap heeft wel een positief effect op de snelheid van 3 tot 5 km/u. Ik denk dat dat nog veel beter kan. Uiteraard met het verder stroomlijnen van de racekap door middel van een nieuw te ontwikkelen gestroomlijnde top.
Mogelijk kunnen vortex generators de stroming rond en achter de kap verbeteren. Minder turbulentie betekent simpelweg minder weerstand en dus meer snelheid.
Ook kunnen de vortex generators mogelijk een positieve rol spelen bij de wielkasten van bijv. Mango en Strada.

Niet geschoten is altijd mis. Ik schreef gisteravond onderstaand emailtje aan Stollspeed, de Australische fabrikant van de vortex generators. Stolspeed is de meest vooruitstrevende maker van deze kleine onderdeeltjes.

Dear Stollspeed people,
I am rider and developer of parts for the Dutch Velomobile Quest. I design, built and resell racehoods for more speed and weather protection. Many people race with these bikes and reach speeds of 55 to 65 km per hour. As you can see in the picture with the tufts, there is a lot of turbulence behind the upper part of the hood. Do you think Vortex Generators will help to - partly - solve this problem. If you think it can help what kind of VGs do I need? Where can I place them best? Is it possible that you put a small amount in an envelop to test it on my Quest. If it works, I can buy them in normal quantities.
Best regards,
Wim Schermer
wimschermer.blogspot.com
Velomobielonderdelen.nl

PS. I was for 23 years aerial photographer at the Dutch national Police force. I made over 3000 flying hours in Cessna 172, Cessna Skymaster and MBB105 helicopter.


Vanmorgen al reageert Stolspeed.

Gday Wim,
Good to hear from you. An interesting project.
You have pretty good airflow on that design. Like you say, only problem is right behind that hood. It might be difficult to fix, due to that abrupt discontinuity..... But always worth a try; lots of surprises in aerodynamics..... I would try the VGs placed just forward of the highest and widest line across the hood. Spaced 30mm apart, angled 15 degrees to the airflow as determined by the template included.
Send me your mailing address, and I'll send you some VGs to try out.
Regards,
JG


Opvallend is het compliment dat Stolspeed maakt over de aero-dynamische eigenschappen van de Quest.
Ik krijg er een aantal opgestuurd en zal de resultaten t.z.t. hier melden.