Het mini vizier is inmiddels op zeker 200 velomobielen in gebruik. Eerder al realiseerde ik een snelheidswinst tot 4 km/u. Veel fietsers hebben moeite dat te geloven. De methode die ik hanteerde was meten met een hartslagmeter. Meten met een SRM meter is zeer veel nauwkeuriger, maar daar beschik ik niet over.
Tot vandaag. Jan van Steeg rijdt vandaag op de wielerbaan in Alkmaar. Jan heeft een SRM in zijn Quest gebouwd en kan nauwkeurig meten zonder gebruik van de hartslagmeter. Een SRM meter bestaat uit een speciaal crankstel waarin krachtopnemers zijn geïntegreerd. Jan is bereid enkele runs te doen met en zonder minivizier.
De SRM meter, o.m. in gebruik bij alle profploegen in de Tour de France, meet continue snelheid, geleverd vermogen in Watts, hartslag en cadans. Het wordt dan mogelijk om bijv. 250 Watt te trappen en te kijken hoe hard je open rijdend zonder vizier gaat. Na aanbrengen van het vizier ga je weer een aantal ronden rijden op precies dezelfde hoogte, de blauwe lijn, op de baan. Als je weer een aantal ronden met 250 Watt hebt getrapt, heeft de SRM meter precies het verschil voor je vastgelegd. Jan laat me vanavond weten dat het rijden met vizier tussen 40 en 45 Watt minder vermogen vraagt. Dat is bij de hoge snelheden die Jan rijdt een verschil van ongeveer 4 km/u.
Nou zal de gemiddelde toerfietser geen 50 km/u rijden. Maar als je 30 km/u rijdt tegen Bft 4, een dagelijks voorkomende situatie, heb je wel 50 km/u wind tegen en is de situatie vergelijkbaar. Nu zijn er in de dagelijkse praktijk veel variabelen in het spel. Jan van Steeg heeft lichtlopende banden en op de baan komt de wind recht van voren. Tijdens de test met de tufts hebben we gezien dat het mini vizier de luchtstroming rond het instapgat en de achterkant van de fiets zeer positief beïnvloedt.
Het verschil dan Jan van Steeg vandaag meet is ronduit spectaculair. En dat met een goedkoop stripje Lexan.
Ook een ander onderdeel uit de stal van Velomobielonderdelen.nl, de racekap, scoort meer dan uitstekend.
Ik overweeg zelf een SRM aan te schaffen om effectief te kunnen meten aan de vele aero-dynamische aanpassingen die nog op het programma staan.
zondag 12 februari 2012
Vortex generators gearriveerd
Deze week bezorgde de postbode een envelop met daarin 17 Stolspeed vortex generators. Als ik de envelop open val ik bijna van mijn stoel van verbazing. Wat zijn die dingetjes klein. Met de schuifmaat kom ik tot een hoogte en een breedte van rond 10 mm bij een lengte van 25 mm. Er is een montagemal bij die aangeeft dat de kleine Lexan vortex generators op een onderlinge afstand van 3 cm en onder een hoek van 15 graden moeten worden geplaatst.
Ik draai de Nikon Micro Nikkor 100 mm lens op de D700 en probeer één zo'n klein nest goed in beeld te brengen. Op de foto's hiernaast lijken het hele ruimteschepen, maar ze zijn echt maar één centimeter hoog en 2,5 cm lang.
In de komende periode gaan we ze met stil weer op de racekap en eventueel voor de wielkasten van een Strada of Mango beproeven.
Ik draai de Nikon Micro Nikkor 100 mm lens op de D700 en probeer één zo'n klein nest goed in beeld te brengen. Op de foto's hiernaast lijken het hele ruimteschepen, maar ze zijn echt maar één centimeter hoog en 2,5 cm lang.
In de komende periode gaan we ze met stil weer op de racekap en eventueel voor de wielkasten van een Strada of Mango beproeven.