Vanmiddag even naar Jan Reus. Jan heeft wat nieuws. Als ik binnen kom staat Jan bij grote blokken piepschuim. Uit deze blokken moet de grote racekap voor het ROC Helmond, deelnemer aan de Shell Eco Marathon, worden gevormd.
Jan laat me een 20 inch voorwiel zien voor bijv. Quest, Strada en Mango. Dit wiel is niet voorzien van spaken, maar bestaat uit een enkele plaat. De plaat is opgebouwd uit een honingraat met aan weerszijden een laag carbon. Dit wiel weegt bijzonder weinig.
Een pakketje spaken weegt meer dan het schijfwiel. Het schijfwiel is veel stijver dan een gespaakt wiel.
Normaal krijg je een gespaakt wiel er uitsluitend uit door het losdraaien van de dubbele moer bovenop de wielkast. Daarna moeten de stuurstangen worden losgemaakt. Dan kan het wiel omlaag zakken en kun je het na het losdraaien van de moer op de naaf het wiel van de as schuiven.
Het schijfwiel kan door het simpelweg losdraaien van één grote moer op de naaf, direct uit de wielkast van de Quest zakken. Je kunt er nu namelijk gewoon met de hand langs omdat de dikte van het wiel nu heel gering is. Er hoeft verder niks te worden losgemaakt. Zo kun je snel, net als bij de Mango en Strada, een wiel wisselen bij een wedstrijd. Zelfs het 's morgens beslissen over welke banden je die dag gaat gebruiken is mogelijk.
Een groot voordeel echter is dat er nu eenvoudig hydraulische schijfremmen kunnen worden toegepast. Schijfremmen wegen vrijwel niks en remmen als de beste. Een bezwaar van schijfremmen is de grotere onderhoudsgevoeligheid als ze in de wielkast van een Quest worden ingebouwd. Dat bezwaar kan goeddeels worden bezworen door op het schijfwiel een carbon rand te maken waardoor water er niet makkelijk bij kan komen, een methode die ook in auto's wordt toegepast. Zeker nu het wiel er zo makkelijk uitgehaald kan worden is onderhoud aan de schijfremmen makkelijker te doen. Ter voorkoming van oververhitting worden kleine koelvinnetjes op de schijf gelamineerd.
Nog een groot voordeel is dat het totale gewicht van het wiel veel lager is dan van een wiel met - grote - trommelrem. Per wiel kan zo, naar schatting, 600 gram worden bespaard. Dit resulteert in een beter weggedrag door een lager afgeveerd gewicht.
Mogelijk kunnen dan ook de veerpoten voorzien worden van Risse dempers.
Als ik vertrek spuit Jan de gele hoed van een racekap. Yes Chris, your hood - just visible on the left of the second photo, is almost ready.
Bij Driehuizen komen een groot aantal historische auto's de weg op. Hoewel ze geen voorrang hebben rijden ze ijzerenheinig door.
Kennelijk denken ze dat ze in een groep rijdend te allen tijde voorrang hebben. Nee heren, voor u gelden gewoon de normale voorrangsregels.
vrijdag 13 april 2012
Eerste 30 Risse dempers onderweg
Vanmorgen stuurt Risse Racing mij twee fotootjes van de eerste 30 dempers. Deze dempers zijn gisteren naar Nederland onderweg gegaan. De volgende zending van 30 dempers is over een week klaar en zal twee weken later in Nederland arriveren.
De eerste 30 bestellers kunnen hun demper rond eind van deze maand, begin mei verwachten. De latere bestellers twee weken later.
De door jullie bestelde titanium draadeinden zullen in de dempers worden gemonteerd. Let aub op. Als je een demper voor de Mango bestelt, bestel dan ook de 'Mango vork voor Risse'. Er worden dan drie onderdeeltjes meegeleverd waarmee de demper optimaal voor de Mango wordt aangepast. Ga niet zelf het standaard vorkje van de bovenste ophanging aanpassen, er blijft na het tappen van 8 mm draad in het vorkje te weinig materiaal over. Als het verzwakte vorkje breekt kun je niet verder rijden en ontstaat er onnodige schade.
Bram Smit rijdt nu een week met zijn Mango met Risse demper. Zijn ervaring is dat de wegligging enorm verbetert en ook de acceleratie van de Mango verbetert. Tijdens accelereren zakt de Mango met standaard demper wat in en gaat zo een deel van de energie verloren. De Risse demper doet dit niet.
Voor levering zullen Jan Reus en ik een instructie video maken van de vervanging van de standaard demper voor de nieuwe Risse demper.
De eerste 30 bestellers kunnen hun demper rond eind van deze maand, begin mei verwachten. De latere bestellers twee weken later.
De door jullie bestelde titanium draadeinden zullen in de dempers worden gemonteerd. Let aub op. Als je een demper voor de Mango bestelt, bestel dan ook de 'Mango vork voor Risse'. Er worden dan drie onderdeeltjes meegeleverd waarmee de demper optimaal voor de Mango wordt aangepast. Ga niet zelf het standaard vorkje van de bovenste ophanging aanpassen, er blijft na het tappen van 8 mm draad in het vorkje te weinig materiaal over. Als het verzwakte vorkje breekt kun je niet verder rijden en ontstaat er onnodige schade.
Bram Smit rijdt nu een week met zijn Mango met Risse demper. Zijn ervaring is dat de wegligging enorm verbetert en ook de acceleratie van de Mango verbetert. Tijdens accelereren zakt de Mango met standaard demper wat in en gaat zo een deel van de energie verloren. De Risse demper doet dit niet.
Voor levering zullen Jan Reus en ik een instructie video maken van de vervanging van de standaard demper voor de nieuwe Risse demper.