Een paar weken geleden meldde ik dat mijn linker voorwiel lagers niet lekker meer draaiden. Bij nadere beschouwing, het wiel begon steeds zwaarder te lopen, leek me ook de remwerking niet OK. Tenslotte miste ik het kenmerkende rauwe geluid in de lagers. Na het met schokken terug laten schieten van de remhandel liep het wiel wat minder zwaar. Conclusie: het zijn niet de lagers, maar aanlopende remmen zijn.
Kees laat me weten dat ie niet meer aan velomobielen van anderen sleutelt en adviseert me een retourtje Dronten.
Ik pak de handleiding van de Quest er bij en denk dat ik dat toch zelf een keer moet proberen op te lossen. Ik slijp een sleuteltje 8 af en buig het kopje in de goede hoek om de platte moertjes bij de wielophanging te kunnen vasthouden. Het verloopt allemaal redelijk soepel en ik kan nu ook mooi het doorgesleten sensor kabeltje van het Cateye computertje vervangen. Ook dat gaat goed, maar ik duw de kabel per ongeluk niet in de doorvoer voor de sensorkabel, maar door het gat van de wielpoot. Omdat ik het houdertje van het reedcontact met een druppel secondenlijm heb vastgezet, kan ik deze niet meer terugduwen door het gat.
Dan rest me nog slechts het doorknippen van de nieuwe kabel en weer een nieuwe monteren.
De remtrommel zit flink vol remstof, niet zo gek na 15.000 km. Nadat ik dit met perslucht heb schoon geblazen spuit ik wat WD40 op de draaipunten van de remschoenen. Als dit klaar is reinig ik de remtrommel en de remschoenen met thinner. Er zit wat roest in de trommel dat met polijstpapier weg te werken is.
Omdat de SRM opnemer en de opnemer van de Cateye vlak bij elkaar zitten moet het monteren voorzichtig gebeuren.
Ook het rechterwiel neem ik onderhanden. Ik probeer het wiel op de as te laten zitten en zo de draaipunten van de remschoenen te smeren. Dat moet volgens de handleiding kunnen. Ik krijg na het losdraaien van de inbusbout het wiel geen mm van de as.
Dan het wiel er maar even uit. Nu ik dit een keer gedaan heb is het tien minuten werk.
De rechter remtrommel is veel minder vuil dan de linker trommel. Met het wiel eraf is alles veel beter bereikbaar en na totaal 20 minuten zit het wiel weer op zijn plaats. Op beide wielnaven zitten geen plastic doppen. Die heb ik in voorraad maar ze blijken er niet op te passen. Er zitten heel dikke RVS ringen tussen de flinke inbusbouten waardoor de dop er niet meer op kan. Maar hopen dat het wieldoekje eventueel vocht tegenhoudt.
Nog even de remmen wat strakker afstellen en er kan weer gefietst worden.