De directe aanleiding voor deze bandentest is een verzoek van Daniel Fenn van Beyss om de Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm met de pendel te testen. Volgens enkele vrienden van Daniel zou deze Vittorio fantastisch zijn. Daniel heeft ernstige twijfels, maar zoekt bevestiging in een nauwkeurige test met de pendel.
Wij hebben deze en enkele volgende banden ook getest op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer. We willen bekijken of banden lichter gaan lopen als de microslip door een gladde vloer wordt verminderd. De uitkomst is dat er totaal geen verschil in pendeltijd is tussen een droge vloer en een natte vloer is.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
In de tabel is te zien dat deze band buitengewoon slecht loopt. Zelfs een Schwalbe Marathon Plus is nog sneller. In de proef met de 8 mm boor is de band behoorlijk soepel, maar toch rolt ie beroerd.
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
De Schwalbe Ultremo ZX banden (geel in de tabel) hebben de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de ZX van de jaargang 2011 en die van 2012/2013. Dat scheelt maar lieft 25%. De band is wel een echte wedstrijdband. Op halfnat wegdek is het risico van lek rijden vrij groot.
De Ultremo kan beter niet op een brede velg worden gelegd. Wij hebben de band toch op een 25 mm brede velg getest. Dat levert een verhoging van de rolweerstand op van rond de 13% in vergelijking met een 19 mm velg.
Schwalbe Kojak 35 mm
Gewoon een goede standaard band die waarschijnlijk volgend jaar met de Shredda een opvolger krijgt. Jan van Steeg meldt dat de Shredda een pure wedstrijdband wordt.
Hopelijk gebruikt Schwalbe de compound van de experimentele 50 mm band voor de Kojak.
Schwalbe Durano
Was de Durano eerst de snellere opvolger van de Stelvio, inmiddels is de band meer door ontwikkeld om een lange levensduur te verkrijgen.
Schwalbe Marathon Plus
Deze band wordt door veel velomobielrijders verfoeid om zijn trage roleigenschappen. Dat is met de huidige versie wel verleden tijd. Een Kojak is maar 5% sneller. De eerdaags te testen 47 mm versie kon wel eens sneller zijn dan een Kojak. Ook de standaard versie met Green Guard, deze komt bij een volgende test aan bod, zal zeker sneller zijn.
Belangrijk is om de Marathon Plus niet te hard op te pompen. In de tabel zie je dat het weinig in rolweerstand uitmaakt of je nu 5, 6 of 7 bar in de band pompt. Dan kun je hem beter zachter houden. De band vervormt dan nog enigermate onder belasting. Pomp je hem spijkerhard op, dan worden alle bewegingen van de wielen doorgegeven aan de carrosserie. Dat levert meer weerstand op. Ook het comfort is dan slecht.
Van alle banden is de Marathon Plus er nog wel met de hand om te leggen. Van de velg afhalen zal niet makkelijk zonder bandenlichter lukken.
Michelin Nuna Blauw en Michelin radiaal 40 mm
Deze banden zijn het non plus ultra van de velomobielbanden. Niet of heel moeilijk te krijgen en als het al lukt extreem duur. De Nuna blauw is gebruikt om alle banden mee te vergelijken. De Crr waarde van de Nuna blauw is precies bekend.
Vredestein F-Lite
Nog steeds een snelle en comfortabele band. De lekbestendigheid is tot halverwege de levensduur goed. Wordt de band dunner dan raakt ie vaker lek.
Panaracer Minits Tough
Deze band is eerder nieuw niet getest als een van de snelste banden. Een versie van dit jaar en ook nog flink gebruikt, loopt wel licht. Dit bandje zou ook in de winter goed blijven lopen.
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Deze beide banden (groene achtergrond in de tabel) verschillen sterk. Hoewel op beide banden staat dat ie handgemaakt is in Duitsland, gaat dat maar voor één van de beide op. De verschillen zijn ook nu weer groot.
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Deze banden liggen nu 6000 km onder mijn Quest en is er slechts één keer een lek gegaan. Met deze banden bewijst Schwalbe dat zij op de goede weg zijn. Licht lopen doen ze als de beste en komen zelfs in de buurt van de speciale Nuna blauw. Schwalbe kent inmiddels deze test en zal daar hopelijk de goede conclusies uit trekken.
Plastic binnenband
Een plastic binnenband had ik nog nooit gezien. Deze is goed lekbestendig en blijft ook heel lang op druk. Toch is het nog geen goede vervanger voor de butyl banden die al eeuwen de standaard zijn. De ermee geteste banden lopen met de plastic binnenband zeker 10% trager.
Schwalbe binnenband SV6a en SV6
Wij hebben dezelfde banden, waaronder de Ultremo ZX, getest met zowel de dunnere SV6a binnenbanden als de SV6 biba's. De resultaten deden ons wel schrikken. De dikkere SV6 beïnvloedt de rolweerstand in extreme mate. Wij meten tot 15% meer rolweerstand.
Vervolg
In de nabije toekomst zal ik nog een flink aantal banden testen. Dit zal ik ook doen op verzoek van het nieuwe HPT Delft team t.b.v. de Velox3. De Marathon (green guard), de Marathon Supreme, eigenlijk alle banden die bij Velomobiel.nl in Dronten aanwezig zijn, komen naar De Woude. Tegelijk zullen ook de 26" wielen meekomen en zal ik dezelfde tests uitvoeren met een selectie 26" banden.
Ook Raptobike stelde enkele banden, waaronder de Marathon Plus, beschikbaar. Op deze wijze hoef ik alle banden niet zelf te kopen. Dank hierbij aan sponsors Velomobiel.nl en Raptobike.nl.
Tenslotte zal ik van drie verschillende banden gedurende de komende winter onderzoeken hoe zij zich gedragen bij toenemende koude. De banden die daarvoor in aanmerking komen zijn Marathon Plus, Kojak en F-lite.
Hebben jullie banden waarvan je denkt dat het belangrijk is dat ze hier getest worden, laat het via het reactieformulier weten. Alles testen wat er is kan natuurlijk niet.