Vanmorgen rijdt Jan Geel om klokslag 10.00 uur het eiland De Woude op. Ondanks een lekke band bij Driehuizen is ie keurig op tijd. Na de koffie gaan we aan de slag.
Vandaag komen een aantal bredere 26" banden aan de beurt.
Het zijn achtereenvolgens:
Schwalbe Marathon Racer
Vredestein Perfect Moiree
Schwalbe Kojak
Schwalbe Marathon (Greenguard)
De Schwalbe Marathon Plus, Furious Fred en Marathon Supreme had ik eerder getest en staan in de tabel erbij. Alle geteste banden leggen heel makkelijk om en kunnen met de hand weer worden gedemonteerd. Alleen de Marathon Plus vraagt voor het van de velg halen een bandenlichter. We stellen vast dat het zinvol is na montage de pendel een aantal keren te laten pendelen voordat de metingen starten. De pendeltijden worden iets langer als er op lage druk wordt 'ingereden'.
De Schwalbe Marathon Racer is volgens Schwalbe de lichtste en snelste Marathon. Onze test bewijst dat dat niet juist is. De Marathon Supreme is bij iedere luchtdruk sneller dan de Marathon Racer. Ik heb in het verleden enkele Marathon Racers versleten. Ik vond de band toen zwak en lekgevoelig. De huidige Marathon Racer ziet er veel beter uit. Wel is de band voelbaar dunner en heeft een beperkte anti-lekvoorziening.
De tabel is gesorteerd op de kolom met 4.0 bar luchtdruk. Dit omdat 4.0 bar gemiddeld de beste druk is voor het achterwiel van onze velomobielen. De lichte zomerband Furious Fred staat bovenaan in deze tabel. Maar kijk eens hoe dicht de Marathon Supreme daar onder staat.
Ook de 'gewone' Marathon met Greenguard doet het heel goed. Deze band loopt bij 4.0 bar al mooi licht. 5.0 bar heeft ook hier geen enkele zin. De Marathon is terecht een heel fraaie allround band die bij 4.0 bar meer dan 10% lichter loopt dan de Kojak.
De Vredestein Perfect Moiree heeft een goede wegligging bij gladde omstandigheden.
Maar ook nu weer krijgen we de band niet goed om de velg. Er blijft hoogteslag in die met veel moeite tot acceptabele proporties terug te brengen is. Ook eerder geteste Perfect Moirees van 20" bleken die nare eigenschap te hebben. Als Vredestein met deze banden wil doorgaan zullen ze dit probleem moeten oplossen.
De Schwalbe Kojak wil alleen licht lopen als ie tot 6 bar wordt opgepompt. Dit is voor een achterwiel, helemaal in winterse omstandigheden en met de originele demper, een ronduit gevaarlijke situatie.
Wij kunnen de smalle 26" inch banden en de ook de brede Super Moto nog niet testen omdat we daarvoor de juiste binnenbanden nog niet hebben.
In de namiddag beginnen we met het testen van 20" banden. Helaas blijkt dat het uitstekend werkende heftuig te hoog is voor de kleine 20" wielen. Met enige aanpassingen kunnen we met één heftuig toch doorwerken.
Eerst maar even kijken of een band van gemiddelde diameter, de Kojak 35 mm met draad, profiteert van een bredere 25 mm velg. Nou reken maar. De Kojak loopt met de 19 mm velg zo matig dat we denken dat de vloer kleeft. Met de schrobmachine wordt de tegelvloer grondig geschrobt en we doen de tests opnieuw. Het resultaat blijft met 48,3 seconden bij 6 bar heel matig. Dezelfde test op 6 bar met de 25 mm velgen doet de pendel 55 seconden pendelen.
De rug begint wat pijn te doen en het begint al donker te worden. Jan begint aan de 45 km naar Oostwoud, ik val achter de computer in de slaap. 'Je wordt ouder papa'.