Het testen van banden met de pendel is nuttig. Maar 100% realistisch is het niet. Banden die op asfalt matig presteren doen het met de pendel op de gladde tegelvloer in de garage relatief goed.
De oplossing is een echt asfalt fietspad in de garage laten maken. En dat gaat nu gebeuren. Omdat een gewone asfaltmachine niet in mijn garage kan komen bedenk ik wat anders. Een normaal fietspad krijgt een onderlaag van 7 cm met een toplaag van 4 cm. Als er twee sterke platte aluminium goten worden gemaakt, zeg 2 meter lang, 20 cm breed en 4 cm diep, moet het toch mogelijk zijn daar asfalt met de juiste grit samenstelling in te doen. En dat gaat nu gebeuren. Dura Vermeer, één van Nederlands grootste wegenbouwers heeft een laboratorium in Zuid-oost Beemster. Zij zijn bereid om daar het 'fietspad' te maken.
Asfalt weegt 2500 kg per m3. Het asfalt in iedere goot zal excl. de aluminium bakken 40 kg gaan wegen. Net nog te hanteren dus.
Met deze goten kan ik ook de proeven met lagere temperaturen beter uitvoeren.
Eerst moeten de aluminium goten worden gelast en Dura Vermeer zal daar een hedendaags fietspad asfalt in maken. Zelfs de juiste grit samenstelling voor fietspaden zal er in gewalst worden. Als het een beetje meezit zal alles voor de Kerst klaar zijn.