Na de test met de banden van de HVA heb ik alles in de tabellen bijgewerkt.
Uit reacties op mijn blog, onder meer van Ful Valstar, lijken de Cr waarden te gunstig. Zoals beschreven heb ik de door mij gevonden waarden gerelateerd aan de waarde die Michelin opgeeft voor de 'blauwe Nuna' band. Deze waarde is 0,00200.
21 december 2010 hebben wij deze blauwe Michelin band met de meetwagen gemeten op 0,00273. Dat is een stuk minder gunstig, maar wel realistischer. De Cr waarden in de tabellen zijn nu hierop gebaseerd. Overigens moeten zelfs deze waarden met reserve worden bekeken. De test met de meetwagen is gedaan op een gemiddeld gladde tegelvloer. Op een gewone asfalt ondergrond zal de blauwe Michelin band mogelijk langzamer zijn en dus ook alle andere banden omdat die gerelateerd zijn aan de blauwe Michelin band. De onderlinge verhoudingen tussen de geteste banden veranderen niet. Het lijstje blijft precies gelijk.
Waarom Michelin zelf zulke gunstige waarden opgeeft is me een raadsel. Hoewel Michelin zelf met 8,5 meter de grootste rollenbank heeft, kun je de Cr waarden niet vertrouwen. Schwalbe werkt met een trommeldiameter van 80 cm, Continental met 150 cm. Dezelfde band getest op elk van deze machines zal een andere Cr waarde opleveren. Niet alleen de diameter, ook de ruwheid van het oppervlak van het 'wegdek' op de trommel is van grote invloed. Zoals Ful terecht opmerkt zijn er voor metingen aan fietsbanden geen normen. Deze zijn er - ISO 28580 - wel voor autobanden.
En als straks de fietspad goten klaar zijn, zullen er weer nieuwe en andere gegevens worden vastgesteld. Velomobiel.nl zal deze week 4 stuks 180 cm profielen maken met handvatten en ophangpunten voor wielen. Als de profielen hier zijn, zal ik er een bodem in maken van betontriplex. Eén bak met asfalt zal rond 45 kg wegen. Dat raap je niet zomaar van de garagevloer op. Met handvatten en twee wielen aan de andere kant zijn ze wel verplaatsbaar.