donderdag 10 januari 2013

EMvelomobiel.be en velomobiel service

Zaterdag 12 januari a.s. opent vlak over de Nederlandse grens in het Belgische Elen, vlakbij het net over de grens liggende Maaseik, een nieuwe velomobieldealer. Etienne Stienen is een ervaren velomobielrijder die samen met echtgenote Mady een nieuwe uitdaging aangaat. Zij concentreren zich op de verkoop en service aan producten van Velomobiel.nl, de Quest, Quest XS en Strada.

Het initiatief van emvelomobiel.be past in de strategie van Velomobiel.nl om meer verkoop- en servicepunten te realiseren. Om die reden is vrijwel de gehele productie van Velomobiel.nl naar Roemeniƫ verhuisd. In Nederland wordt straks nog alleen ontwikkeld, gerepareerd en verkocht.

In oostelijk Nederland wordt Velomobiel.nl vertegenwoordigd door ACE in Winterswijk.
Noordelijker, in Twente, kunnen velomobielrijders voor service aan hun fietsen terecht bij Peter de Rond. Centraal Nederland wordt uiteraard bediend door Velomobiel.nl zelf.
Zuid-westelijk en Noord-westelijk Nederland zijn momenteel verstoken van een servicepunt voor velomobielen.

Reparaties aan de kunststof body kunnen vanaf 1 februari a.s wel in Noord-Holland plaatsvinden. Jan Reus, de kappenman, heeft inmiddels een aantal velomobielen prachtig hersteld. In de nieuwe bedrijfshal van velomobielonderdelen.nl in Enkhuizen, deze wordt de komende weken ingericht, zal een optimale werkplaats voor de verwerking van kunststoffen worden ingericht. Uiteraard zal er ook een moderne spuitcabine worden gerealiseerd.
Hier zal ook de eerste VeloTilt worden gebouwd.






Eurotour 2013 afgelast

Ligfiets.net bericht dat de Eurotour 2013 is afgelast.

Jammer dat dit zo afloopt. Helaas was dit al een tijdje voorspelbaar. Ik heb de organisatie aangeboden het transport van eigendommen van de fietsers te regelen. Eerder al had ik de organisatie laten weten dat ik graag een bedrag per dag zou willen betalen om mijn tent en andere bagage te laten vervoeren. Reactie van de organisatie:'Dat moeten de deelnemers maar zelf organiseren'. Voor deelnemers met een Milan, Evo of Quest XS is het vrijwel niet mogelijk om een complete vakantiebepakking inclusief tent en kookgerei voor 3 weken mee te nemen. Al zou dit wel kunnen, dan rijdt dat beslist niet prettig in de heuvels.

Daarna heb ik de organisatie een nieuw voorstel gedaan. Dit betreft een catering truck die de hele route zou kunnen meerijden en die ontbijt, lunchpakket en diner zou kunnen verzorgen. Kosten per deelnemer voor vervoer bagage en complete voedselvoorziening zou op rond 25 euro per dag uitkomen. Naast dit alles zouden er 6 tot 9 defecte velomobielen mee kunnen.
Helaas heeft de organisatie op dit laatste voorstel niet eens gereageerd.

Even daarna bleek het te moeilijk om zelfs maar een bankrekening te openen. Een PayPal account is in twee minuten geregeld. Zelfs een gewone bankrekening is toch met een telefoontje naar je bank zo voor elkaar.
Dat de routes niet voor elkaar zijn snap ik al helemaal niet. Je trekt een lijn over een kaart en vist daar de te steile stukken uit. Rijden langs de grote rivieren is sowieso altijd een goed haalbare zaak.
Dat de Franse wet een probleem zou zijn, vraag ik me ook af. Een stel velomobielen, opgesplitst is wat kleinere groepen, zijn toch gewoon gebruikers van de openbare weg?
Ik heb met een groep van 6 velomobielen, ok dat zijn geen grote aantallen, naar de bronnen van de Maas in Frankrijk gefietst. Niemand heeft ons een strobreed in de weg gelegd. In Frankrijk zou eventueel het gezamenlijke karakter van de tocht even geneutraliseerd kunnen worden.

Zou dit de weg vrij kunnen maken voor weer een mooie tocht met de 'Bende van Wim'?