Er zijn helaas inmiddels enkele ongevallen gebeurd waarbij de fiets met kap en al op straat is omgerold. De berijders die dit betrof zijn gemiddeld van oordeel dat de kap hen goed tegen verwondingen heeft beschermd. Dat is natuurlijk mooi, maar mogelijk kan de veiligheid nog beter. Dat kan constructief door de kap stijver te maken. Voorlopig probeer ik de impact van een harde aanraking van de kap met de straat en de gevolgen voor de berijder te beperken.
Ik bestel enkele platen zeer hoogwaardig rubberschuim. Dit 1 cm dikke materiaal met een hardheid van Shore A30 is licht en veerkrachtig. Er worden onder meer tussenzolen van gemaakt.
Met een scherp afbreekmes snij ik een aantal stroken van 2 cm breed en 50 cm lang. Dan plak ik ze met secondenlijm in de binnenkant van de kap. Oops, dat wordt een knoeiboel omdat ik de langzaam drogende variant van de lijm gebruik. Met dubbelzijdig klevende tape gaat het wel uitstekend. De eerste strook wordt midden in de kap gelijmd. Met eenzelfde strook als afstandhouder worden de volgende stroken op een afstand van precies 2 cm vastgezet.
Tijdens mijn dagelijkse ritje naar het postkantoor in Akersloot valt allereerst op dat het stiller is in de Quest. Mijn fiets is sowieso niet een van de lawaaiigste exemplaren, maar het is merkbaar rustiger. Van de rubber stroken merk ik niks, er blijft genoeg ruimte over om het hoofd te draaien. Raak ik de kap, dan komt mijn hoofd tegen de rubber stroken. Dat voelt goed.
De stroken wegen samen net iets meer dan 100 gram. Zo hoog in de fiets wil je geen hoog gewicht hebben, dus dit is acceptabel. Uiteraard kan er tussen iedere strook nog een strook van 2 cm worden geplakt. Ik denk evenwel dat dat niet nodig is.
Uit de eerste reacties blijkt dat meerdere fietsers dit speciale rubber graag in hun kap willen plakken. In de webwinkel is het materiaal nu te koop voor € 11,90, voldoende voor 12 strips van 50x 2 x 1 cm.
Bij de laatste foto zie je een kleine spoiler voor het grote vizier van de racekap zitten. Bij regen willen de druppels die vlak voor het vizier op de liggende kap vallen nogal eens in heel veel kleine druppeltjes uiteen spatten. Die lichtere druppeltjes worden soms door de luchtstroom meegenomen tot binnenin de kap. Mogelijk kan deze kleine spoiler dit voorkomen. Wordt vervolgd.