vrijdag 29 maart 2013
VeloTilt plug in Enkhuizen
Vandaag komt de schuimplug van de VeloTilt naar Enkhuizen. Als ik arriveer ligt de boreling al op de grond in de werkplaats. Wat een klein ding als je 'm naast de witte Quest van Jan ziet staan. Naast elkaar staande kun je zien dat de zit in de VeloTilt zo'n 10 cm hoger is dan in de Quest.
De relatief kwetsbare schuimplug is nu voorzien van twee lagen glasvezel en epoxy. Het geheel is nu keihard en kan de komende weken mooi glad gemaakt worden.
De twee mensen die hier vooral aan gaan werken zijn Jeroen Koeleman en Sigurd van Starkenburg. Jeroen Koeleman studeert aan de Haagse Hoge School Delft en heeft veel ervaring met composieten. Vorig jaar werd ik ongemerkt door Jeroen op Texel tijdens de tijdrit verslagen. Hij reed toen in zijn zelf ontworpen en geproduceerde carbon monocoque tweewieler.
Sigurd van Starkenburg is werkvoorbereider op de composietafdeling van Rondal. Rondal maakt onder meer 6o meter lange carbon masten voor de miljoenenjachten van Royal Huisman Shipyard.
David Wielemaker, de ontwerper van de Velox1, Velox2 en de VeloTilt, laat ons in de nieuwste ontwerptekeningen zien op welke manier diverse versterkingen in de VeloTilt moeten worden aangebracht. Ook de versterkingen t.b.v. de vierpunts gordels worden nauwkeurig aangegeven.
David heeft nog meer interessante zaken meegenomen. Hebben onder meer te maken met de veiligheid van velomobielen, ook de bestaande. Daarover later meer.
Wat ik wel kan aankondigen is dat David voor de Quest wielkappen gaat ontwerpen. Helaas niet klaar voor de komende CycleVision, maar volgend jaar zeker wel.