Vandaag waait het 6 Bft met uitschieters tot 8 Bft. Dat is op de dijken, zeker zonder stormstrips, al een hachelijke zaak. De begin dit jaar verwijderde strips gaan er dus weer op. In de Super Moto om het achterwiel zit nu ruim een jaar de Michelin Protek Max. Achter sinds ruim een jaar geen lekke band meer gehad. Ik monteer nieuwe F-lites om de voorwielen. In de Schwalbe SV7c binnenband heb ik voor de LEL tijdrit Schwalbe Doc Blue gedaan. Deze winter maar eens kijken hoe dit gaat. Vorig jaar met maar twee lekke banden de winter doorgekomen. F-lites blijken de eerste 2500 tot 3000 km behoorlijk lekbestendig. In tegenstelling tot wat sommige rijders denken, heeft de F-lite een Kevlar antilek laag. Belangrijkste is dat deze band geen steentjesmagneet is. In het jaar dat wij met 5 Questen Ierland rondden reed ik daar 2300 km, geen enkele lekke band. De F-lites bleven daarna lekvrij tot 5000 km.
Nou hoef ik geen woonwerk verkeer te doen in donker en met regen en sneeuw. Dan kun je beter Schwalbe Marathons (Greenguard) monteren. Pomp ze niet harder op dan 4 bar. Harder oppompen levert vrijwel geen snelheidsverbetering op. Wel rammelt je amalgaan alsnog uit je kiezen.
Wil je maximale veiligheid, dan is de Continental TopContact Winter II de beste keus. De Schwalbe Marathons zijn goed lekbestendige en ook behoorlijk licht lopende banden, maar zijn wel slipgevoelig. De Continental heeft een twee keer zo hoge weerstand tegen zijdelings wegglijden in vergelijking met iedere andere band.
Het is zo warm dat de grasmaairobots nog aan het werk zijn. Voor het eerst zie ik een aantal fraaie paddestoelen op het grasveld voor. Een plaatje is gauw geschoten.