maandag 18 november 2013

Van Mango naar Super Mango


In eerdere postings heb ik geschreven over de aanpassingen die Rudolf Kooistra en Piet Kunis aan hun Mango's hebben gedaan. Piet's Mango is nu helemaal klaar en hij stuurt me een aantal mooie foto's.



Rudolf heeft de stroomlijning van de body van zijn Mango gezocht in het verlengen van de staart. Het resultaat is heel mooi en effectief. Piet is bij David Wielemaker, ontwerper van de VeloTilt en drie Veloxen te rade gegaan. Met de adviezen van David is Piet aan het 'shapen' gegaan met Styrodur kunststof. Jan Reus van Velomobielonderdelen.nl heeft de finishing touch en het spuitwerk voor zijn rekening genomen. Als het op repareren en spuiten van kapotte velomobielen aankomt kun je waarschijnlijk geen betere vinden. Vergeef me het prediken voor eigen parochie :)


Een standaard Mango heeft volgens mij niet de mooiste kont. De tunnel achter het hoofd is meer een grote knobbel. Daar heeft Piet iets heel moois van gemaakt. De Super Mango zoals Piet hem nu noemt, ziet er heel wat volwassener uit en oogt veel meer in balans dan de standaard Mango. Ter vergelijking een foto van de gele Mango waar ik ooit eens in heb gereden.


Per saldo is de Super Mango maar 11 cm langer geworden terwijl de snelheid merkbaar hoger ligt. Los van het fraaie uiterlijk is ook de zijwindgevoeligheid verminderd. Al met al een heel geslaagd geheel.