Matthijs Leegwater heeft vandaag zijn Vekatex toer/racekap ontvangen. Ik wens hem daar veel plezierige kilometers mee. Maar .... het verhaal dat hij op zijn blog daarover schrijft is naar mijn mening wel bedenkelijk.
Matthijs schrijft onder meer:
'De eerste plus punten waren al de prijs en de snelle levering, Vekatex heeft de site al uit de lucht gehaald mede door commentaar van andere fabrikanten'.
Er zijn maar twee fabrikanten van toer/racekappen, Sinner en Velomobielonderdelen.nl. 'Andere fabrikanten' betekent dat ik me aangesproken voel. Laat het duidelijk zijn, ik heb me tot nu nergens in gemoeid.
Matthijs vervolgt:
'Deze (fabrikanten) zeggen dat het hun product is, maar iedereen mag kappen maken en verkopen, misschien komt de ligfiets wereld eens van dat stoffige imago af'.
En hier wringt de schoen. Iedereen mag kappen maken en verkopen. Maar wat Vekatex.nl doet is een schaamteloze kopie maken van de Sinner kap. Makers van een product hebben wettelijk een zogenaamd modelrecht, vergelijkbaar met het auteursrecht op foto's en teksten. Sinner heeft dit modelrecht op zijn kap. Dat is er ook de reden van dat Sinner Vekatex heeft gemaand om te stoppen met het kopiëren van hun kap. Dat kopiëren maakt rechtstreeks inbreuk op hun modelrecht en is dus illegaal en strafbaar. Vekatex heeft uit goed begrepen eigen belang de site vekatex.nl uit de lucht gehaald. Blijkens jouw blogpost gaat Vekatex.nl wel door met leveringen.
Kopiëren kost minder geld dan vanaf het begin een nieuw product ontwikkelen. Als de ontwikkelingskosten door iemand anders zijn gemaakt, kan de maker van een kopie goedkoper produceren. Het gevolg is dat de maker van de oorspronkelijke kap minder omzet maakt, minder of geen winst meer noteert en de activiteit moet staken. Dan blijft er alleen de slecht gemaakte kopie over en de ontwikkeling van nieuwe innovatieve producten is de nek omgedraaid. Kopieën van Rolex horloges en Lacoste shirts uit Turkije worden op Schiphol in beslag genomen en vernietigd. Vekatex.nl doet precies hetzelfde.
Matthijs doet nog een duit in het zakje:
'Aan de ene willen ze er meer op of in de fiets krijgen met de nodige spullen erbij en aan de andere kant zijn ze bang voor nieuwkomers. Het kan ook reden zijn voor nadenken en er mee aan de slag gaan om zelf meer producten voor een lagere prijs aan de man te brengen, massa maakt kassa toch'.
'Ze' zijn niet bang voor nieuwkomers. Toen Velomobielonderdelen.nl al tegen de 100 racekappen had verkocht kwam Sinner op de markt. Sinner heeft inmiddels een goed marktaandeel en de relatie tussen Sinner en Velomobielonderdelen.nl is prima. Sinner monteert bijv. in iedere Mango een door Velomobielonderdelen.nl geleverde Risse schokdemper.
Massa maakt geen kassa Matthijs. Het aantal te verkopen toer/racekappen is beperkt en illegale kopieerders kunnen de ontwikkeling van nieuwe producten voor velomobielrijders om zeep helpen.
Tenslotte betoogt Matthijs: 'Nu over de kap zelf deze is zwaarder dan die van Collega Cees maar voelt veel sterker aan en hij is voor dagelijks gebruik en dat kan toch geen kwaad'
Een zware kap, de glasvezel Vekatex kap is veel zwaarder, kan sterker aanvoelen, maar is dit zeker niet. Glasvezel is veel zwaarder maar ook veel minder sterk. In ieder geval levert onnodig gewicht hoog op de Quest in grensgevallen een groot veiligheidsnadeel op. Velomobielonderdelen.nl toer/racekappen worden uitsluitend van carbon/epoxy gemaakt en zijn nu drie jaar op de markt. In die tijd is nog nooit een kap terug gekomen met slijtage of andere problemen. Ook Sinner kappen worden uitsluitend van carbon/epoxy gemaakt.
Ik hoop Matthijs dat dit onze vriendschap niet in de weg staat, wat mij betreft zeker niet. Wel heb ik er behoefte aan, vooral omdat je me rechtstreeks aanspreekt, om zaken in een eerlijk perspectief te zetten. Concurrentie is prima, dat levert alleen maar betere en goedkopere producten op.
Vekatex.nl kopieert slechts, pleegt inbreuk op Sinners modelrecht en dat is onrechtmatig en strafbaar.