dinsdag 3 december 2013

VeloTilt cabrio


De ontwikkelingen met de VeloTilt gaan nu snel. De voortrein is klaar om ingebouwd te worden. Zaterdag komt het team weer bij elkaar om de voortrein en het VeloTilt mechanisme in de body te passen. Ook de achterwielophanging is gereed evenals het versterkte schot om deze aan te bevestigen.

Deze week zal de ruit voor de fiets bij Alrec gemaakt worden. Hierna kan de kap worden gelamineerd en zijn alle onderdelen, op de wielkappen na, wel zo'n beetje klaar.

Naast de volledig gesloten versie zoals die nu ontwikkeld wordt, gaan de gedachten ook al uit naar een versie die meer geschikt is voor dagelijks gebruik. Uiteraard is de volledig gesloten versie het snelst, maar door een grote vlak liggende ruit is 's avonds en als het regent onvoldoende te zien. De VeloTilt krijgt een grote luchtinlaat vooraan voor veel verse lucht en ontwaseming van de ruit, maar in het donker met licht van tegenliggers zal dit geen veilige rit opleveren.

Piet Kunis heeft op basis van de ontwerptekening van David, enkele eenvoudige schetsen gemaakt hoe een VeloTilt voor dagelijks gebruik er uit zou kunnen komen te zien. Er zijn dan drie nieuwe configuraties mogelijk, cabrio, cabrio met een minivizier en met een dakje. Zo ontstaat er een heel veelzijdige combinatie. Het dakje zal in zijn geheel in de bagageruimte van de VeloTilt kunnen worden meegenomen zonder dat dit veel ruimte inneemt. Dit is een groot voordeel t.o.v. racekappen die niet in de fiets kunnen worden meegenomen.
Prettig is dat deze mogelijkheden alleen de kap betreffen. De basis van de VeloTilt blijft gelijk. Je kant er zelfs zonder kap mee rijden. Je hebt dan een open tilting trike.

Te zijner tijd zal David deze schetsen als uitgangspunt gebruiken om ze om te zetten in een computertekening. Deze tekening zal dan de basis zijn voor het frezen van de plug voor deze iets lagere kap en het dakje.

Morgen: een VeloTilt uit albast