woensdag 1 januari 2014

2013, VeloTilt en verder


In september 2012 is de VeloTilt op het Velomobiel Seminar in Dronten door mij gepresenteerd. Het grote introductiebericht over de nieuwe fiets is met meer dan 10.500 pageviews met grote afstand het meest gelezen bericht. In 2013 is de bouw van het prototype van de VeloTilt van start gegaan. 34 berichten daarover zijn door duizenden lezers gezien.

De berichten over de bandentesten van de vorige winter zijn door heel veel lezers bekeken. Opvallend veel bezoekers kregen ook de berichten over aanpassingen aan de Mango. Veel lezers gaven aan dat zij verschillende van die aanpassingen ook wel op hun Mango zouden willen toepassen. In de nabije toekomst zouden Mangorijders hun gebeden weleens verhoord kunnen zien worden.

Als je kijkt hoeveel bezoekers deze blog krijgt, is dat voor een persoonlijke blog best indrukwekkend.
Totaal nu zo'n 1.180.000 pageviews. De bijgaande schermafbeeldingen zijn veelzeggend. 10% van de bezoekers komt uit de Verenigde Staten. Daar komen, na Nederland, ook de meeste reacties op de VeloTilt vandaan. Ook uit Scandinavië en Frankrijk komen heel veel reacties op de VeloTilt. Deze reacties komen vrijwel allemaal via email.

2014 zal zeker weer veel berichten over de VeloTilt opleveren. Het lijkt dat de ontwikkeling langzaam gaat, maar dat is schijn. Met name de technische ontwikkeling neemt veel tijd in beslag. Het doel is een fiets te maken die in een minimale tijd in elkaar en uit elkaar te halen is. We zijn nu in het stadium dat dit realiteit gaat worden. Met 4 bouten zit het complete voorframe in de body. Met nog eens 4 bouten zit het complete tiltingmechanisme in de fiets. De wielpoten zijn ieder met één M8 bout aan de body bevestigd. Het behoeft geen betoog dat alles, desnoods zittend op een keukenstoel, makkelijk te bereiken is. Dit maakt service en reparatie heel makkelijk en betaalbaar.

In de komende maanden zal het eerste prototype rijden. Daarna, ik verwacht rond april, zal een beslissing worden genomen over een mogelijke commerciële productie. Om dit mogelijk te maken wordt nu al veel tijd gestoken in het bedenken van oplossingen die een snelle montage mogelijk maken. Ook worden zoveel als mogelijk dure technieken vermeden. De sandwich romp is uiteraard een duur onderdeel, maar dit maakt de fiets zoveel sterker en veiliger, dat hier geen compromis zal worden gesloten. Ook wij realiseren ons dat een VeloTilt qua prijs haalbaar moet zijn. Zou de fiets flink meer dan tienduizend euro gaan kosten dan zullen er maar een paar van gemaakt worden.