zondag 2 februari 2014

Tesla, gebroken spaken en... verkeerde lagers (zie update)


De afgelopen week stond in het kader van enkele ziekenhuisbezoeken. Ook twee keer was ik bij Tesla in Amsterdam. De eerste keer zouden enkele kleine garantiekwesties worden aangepakt. Dat ging mis, de afspraak stond niet goed in hun systeem. Wel hebben de monteurs in enkele minuten nieuwe navigatiesoftware geïnstalleerd. Als tegemoetkoming halen ze de auto nu bij mij thuis op.

Vrijdag ben ik uitgenodigd door Tesla om een bezoek van Elon Musk, de CEO en eigenaar van Tesla, aan Amsterdam bij te wonen. Ik was vroeg aanwezig en was al binnen en ingeschreven toen de buitendeuren op slot gingen in afwachting van Musk. Het was leuk om alle bezoekers te observeren die met honderden Tesla's aan komen rijden.

Om drie uur komen Elon Musk en het technisch brein van Tesla J.B. Straubel, van de stalen trap omlaag en lopen tussen de bezoekers door naar het podium. Het is heel bijzonder om oog in oog te staan met één van de meest spraakmakende en innovatieve ondernemers ter wereld. Elon, bruin Tesla T-shirt, beantwoordt tientallen vragen. De aankondigingen, veel meer Superchargers in Nederland, geavanceerde navigatiesoftware en vele andere belangrijke verbeteringen, lokken applaus van de bezoekers uit. De Tesla Model S is een rijdende iPad en de vele verbeteringen komen automatisch over Wifi of 3G naar de auto.

Terwijl ik het druk heb met allerlei zaken, ligt de Quest op één oor in de garage. Tijdens de laatste rit vorig weekend hoorde ik getingel bij het linkerwiel. Nog in geen 100.000 km gehad, maar nu is er toch een spaak gebroken. Bij inspectie blijken er zelfs twee spaken onthoofd te zijn. Ymte stuurt me snel nieuwe spaken en ik ... schuif het klusje een beetje voor me uit.

Vanochtend haal ik het wiel uit de Quest, dat spaakt wat makkelijker dan met het wiel in de fiets.
Tevens kan ik dan de batterijen van de zenders van de SRM en de draadloze Cateye vervangen. Tijdens gebruik van de clignoteur viel de laatste tijd de Cateye kort uit. Kennelijk is de batterijspanning wat laag. De batterijen hebben beide nog 3.00 V spanning, de nieuwe komen tot 3.24 Volt. De Cateye heeft sowieso een heel beperkt bereik. Je moet echt binnen 75 cm blijven, de SRM doet het op 10 meter afstand nog.

Ik haal het wiel van de naaf om de trommel schoon te blazen en de draaipunten in te vetten met teflonvet. Ik bekijk de lagers en zie 'Sunrace' op de lagers staan. Dit zijn overduidelijk niet de bestelde en betaalde SKF E2 lagers. Zal zeker niet opzettelijk zijn gebeurd, maar slordig van Velomobiel.nl is het wel.

Update 14-2-2014
Ymte maakt me er vandaag terecht op attent  dat ik een jaar na de aanschaf van de carbon Quest nieuwe Gingko wielen heb gekocht. Daarbij had ik geen SKF E2 lagers besteld. Die zaten en zitten er dan ook niet in. Het was dus een onterecht verwijt aan Velomobiel.nl waarvoor ik Ymte mijn excuses heb aangeboden.

Bij controle van de spaken van het rechter wiel, ze zijn allemaal nog OK, hoor ik de lagers licht rommelen. Ook staat het wiel vrij snel stil, te snel. Die lagers moeten dus vervangen worden.