Het is wat rustig rond de VeloTilt. Verschillende teamleden hebben vakantie of zijn op huwelijksreis.
Piet Kunis en Bram Smit zijn weer terug van vakantie. Zij zijn bezig om de blokkering van het tiltmechanisme te optimaliseren. Eén enkele schijfrem blijkt onvoldoende. De originele harde rempads slijten de zandkorrels op de carbon schijf weg. Dat vermindert de houdkracht.
Jan Reus laat nieuwe rempadhouders lasersnijden. Daarop zal 2 mm plaatrubber worden gelijmd. Om 100% zekerheid te krijgen dat de VeloTilt te allen tijde rechtop zal blijven staan maken we op de lineaire geleiding twee schijfremmen. Hiervoor gebruiken we TRP hydraulische schijfremmen. Deze zijn zeer solide en worden met kabels bediend. Het voordeel is dat kabelbediende remmen makkelijker ingesteld en vastgezet kunnen worden.
We willen natuurlijk objectief kunnen meten of de VeloTilt een hogere snelheid haalt dan bijv. de Quest. Dat kan alleen maar met een goede vermogenmeter als de SRM. Die zit nu nog in mijn Quest en zal komende week worden uitgebouwd. Mijn Quest kan na 3 jaar wel wat onderhoud gebruiken. Er zijn enkele LEDs kapot, er moeten enkele voorwiellagers worden vervangen en de pedalen van de SRM moeten van 172 mm worden verkort tot 155 mm. Theo van Velomobiel.nl wil dit in deze rustige periode graag doen. De rechter voorwiellagers kraken dat het een lieve lust is. Ik zet de Quest dus op de Tesla om te voorkomen dat ik onderweg ergens strandt.
Deze week was een deel van het team weer in Enkhuizen om de nieuwe ontwikkelingen te bespreken.
We willen graag weten tot hoever de VeloTilt kan kantelen. In bochten is het een absolute voorwaarde dat de helling niet beperkt wordt het systeem. Zou dit wel gebeuren dan vlieg je zeker de bocht uit.
Nou, dat kantelen gaat heel ver, veel en veel verder dan ooit in de praktijk zal kunnen voorkomen. Het ziet er wel heel raar uit.