zaterdag 10 januari 2015

De accu is altijd leeg


Bij mijn nu drie jaar jonge Quest zijn twee accupakketten geleverd van 6 Volt 4200 mAh. Deze pakketten van 320 gram bestaan uit 5 NiMH oplaadbare accu's. De beide accupakketten laad ik steeds op, sluit er één aan in de Quest en neem de andere in mijn tas mee.


Als na een week of twee gebruik de accu in de Quest leeg is pak ik de reserve accu uit de tas en sluit die aan. Tot mijn schrik blijkt die tweede accu nog maar ruim een uur licht te geven en dan ook leeg te zijn. Dit wordt veroorzaakt door zelfontlading van de NiMH accu's, helemaal als ze wat ouder worden. Ik heb een volgeladen pakket gemeten en die blijkt 6,94 Volt te zijn. Na 14 dagen is er nog maar een spanning van 6,4 Volt aanwezig. Effectief is dan 2/3 deel van het beschikbare vermogen verdwenen.



Omdat dit de veiligheid direct beïnvloedt, je hebt geen licht, geen richtingaanwijzer, geen remlicht en geen claxon meer, moet hier iets op gevonden worden. Li-ion accu's houden hun lading wel vast maar zijn niet bruikbaar in een 6 Volt fiets. Deze accu's zijn òf 3,7 Volt òf 7,4 Volt, volgeladen zelfs boven 8 Volt.

Er zijn al jaren zogenaamde Eneloop accu's. Ik gebruik ze in de Garmin GPS apparaten, in één van de twee voetverwarming setjes, in schijnwerpers en voor vele andere toepassingen. Dit zijn 1,2 Volt accu's van 2000 mAh. Deze accu's houden hun lading letterlijk jaren vast. Vijf van die accu's in serie leveren 6 Volt 2000 mAh en kunnen zo'n 2000 keer opgeladen worden.
Er zijn in de modelbouw wereld complete pakketjes te koop waar de Eneloop accu's al netjes aan elkaar gesoldeerd zijn. Twee van die pakketjes parallel aan elkaar gesoldeerd leveren zelfs 6 Volt 4000 mAh op.


Ik bestel 2 pakketjes bij PKracing.nl voor € 17,50 per stuk. Op de accupakketten van Velomobiel.nl zitten twee contrastekkers. Daar snij ik er één van af en soldeer deze aan het nieuwe Eneloop pakketje. Om het geheel waterdicht te maken en de draadjes te versterken wikkel ik het geheel in zwarte zelfvulcaniserende tape. Als laatste plak ik er een stukje 5 cm breed klittenband op.

Het nieuwe pakketje weegt 145 gram en doet uitstekend wat het moet doen. Het Eneloop pakketje geeft 2,5 uur licht, een uur korter dan het nu 3 jaar oude Velomobiel.nl pakket van 4200 mAh. Dit is wel bij mijn Quest. Mijn krachtiger E3 SuperNova lamp verbruikt 3,5 Watt, bijna 50% meer dan de 2,4 Watt B&M lamp die Velomobiel.nl standaard monteert.
Het nieuwe pakketje zal met een B&M lamp ongeveer 3,5 uur meegaan. In mijn Quest zitten de pakketjes, gewikkeld in een stukje ducktape en volledig waterdicht, nu op een stukje klittenband onder het schakelpaneeltje.
Hoef ik er in het donker niet naar te zoeken en kan snel de accupakketjes wisselen.


Als ik twee pakketjes parallel soldeer levert dat dus 50% langer licht dan mijn huidige vers opgeladen accupakket van Velomobiel.nl. Eneloop accu's blijken in de praktijk nogal wat krachtiger dan standaard NiMH accu's en zullen dus langer meegaan dan de standaard pakketten.
Probleem opgelost.