Op verzoek van het Arion1 team van de Britse Universiteit van Liverpool test ik de Schwalbe One 23 mm band. De Schwalbe One is er ook in 25 en 28 mm maar niet voor 406 en 559 wielen. Deze Ones heb ik getest met de Schwalbe SV6a binnenband. De One is ook leverbaar als tubeless band maar ook niet passend voor 406 en 559 maten. Voor de ontwikkeling van de Arion1 is goed gekeken naar de Velox 4 van het Human Power Team van de TU Delft.
De One is een heel smal bandje, zeker als je deze vergelijkt met de 50 mm Shredda die op deze foto naast de pendel staat. De band is bij 7 bar effectief 25,2 mm breed op de 19 mm velg en steekt 22,5 mm boven de velg uit. Volgens de Schwalbe site is de maximum druk 10 bar. Op de zijkant van de band is de maximum druk 11 bar.
De Schwalbe 23-406 is een vouwband met een gewicht van rond 145 gram. Het bandje legt makkelijk om en er zijn geen hulpmiddelen voor nodig om de band te monteren en weer te verwijderen.
Ik test de One op zowel de gladde tegelvloer als op de asfaltgoten. De test op de gladde tegelvloer levert resultaten op die haalbaar zullen zijn op de gladde houten banen van de velodromes. Zoals altijd doe ik 6 pendelproeven met dezelfde druk. Ditzelfde herhaal ik bij steeds 1 bar hogere druk.
De hele set proeven doe ik zowel op de gladde tegelvloer als op de asfaltgoten. Totaal zijn het dus 60 pendeltests. Van de 6 proeven per druk schrap ik de langste en de kortste pendeltijd en neem het gemiddelde van de 4 resterende proeven. De tijd in seconden wordt tot 1 cijfer achter de komma berekend.
De resultaten
Eerlijk gezegd stelt de Schwalbe One me wat teleur. Je zou verwachten dat de One sneller is dan de Ultremo ZX. Dat blijkt niet het geval. Op de tegelvloer is de Ultremo ZX duidelijk sneller. Op de asfaltgoten is de snelheid precies gelijk.
Wederom blijkt dat het keihard oppompen van banden geen snelheidswinst oplevert. Op 11 bar, de maximum druk volgens Schwalbe, loopt de One trager dan op 10 bar. Op de asfaltgoten is de snelheid bij 10 bar precies gelijk aan de Ultremo ZX. De nieuwe One is wel de betere band waar het gaat om levensduur en lekbestendigheid. De Ultremo ZX is heel lekgevoelig bij natte omstandigheden. Eén keer stevig remmen in de bocht en de Ultremo ZX is doorgesleten. De One doet dat veel beter.
Mijn advies
De Schwalbe One 23 mm is een snelle band met een lange levensduur en een goede lekbestendigheid. Voor het (406) voorwiel en (559) achterwiel van de DF en DF XL is dit een goede band. De versies van 25 en 28 mm zullen zeker lichter lopen maar zijn niet, Bastiaan Welmers merkt dit terecht op, verkrijgbaar in 406 en 559 maat. Deze bredere versies zullen zeker sneller en in elk geval iets comfortabeler zijn dan de 23 mm versie.
Voor de Quest is de nog een fractie snellere Schwalbe Shredda 50 mm de betere band. Het iets grotere frontale oppervlak speelt in de Quest, zeker met wielstroomlijnkappen, geen rol. Voor toeren is dit, naast de F-lite, een heel snelle en super comfortabele band. Vind je dat de stuuruitslag teveel wordt beperkt, dan is er de iets tragere 40 mm brede variant. Het is best bijzonder dat een brede en relatief zware toerband als de Shredda nog iets lichter loopt dan een smalle gespecialiseerde raceband.
Smalle banden lopen vooral in het winterseizoen trager, bredere banden hebben daar veel minder last van. Zo is een Quest XS met F-lites en Super Moto in de winter sneller dan een DF met 3 Schwalbe One banden. Zelf rij ik uitsluitend met F-lites en Super Moto, een heerlijk comfortabele en ook heel snelle combinatie.
Alternatief
Er is een snellere versie van de Continental GP4000S II in de maak. Deze band wordt in april leverbaar en zal ik via Hans van Vugt van Elan voor een test beschikbaar krijgen. De resultaten zullen hier worden gepubliceerd.