Vele jaren gebruik ik de SKS Rennkompressor werkplaatspomp. Gewoon een goed ding. Wel heb ik steeds ruzie met de pompkop. De volledig kunststof SKS EVA pompkop doet het een tijd lang goed. Bij lang en intensief gebruik, met testen wordt de pomp honderden keren in een korte periode gebruikt, gaat de draaihevel van de pompkop steeds zwaarder werken. Smeren helpt niet, de draaipunten van het asje krijgen speling en het contactvlak van de hevel verslijt. Zo'n kop kost nog geen tientje maar vervelend blijft het. Voor het oppompen van de band terwijl die onder de Quest zit, is de grote hevel lastig te bedienen. Heel lang geleden verkocht SKS heel kleine metalen pompkopjes. Daar heb ik er helaas maar één van en die zit op de Halfords pomp die altijd in de Quest ligt.
Al enige tijd zie ik juichende tests van de Birzman pompen. De bediening en met name de bijzondere werking van de Snap-it pompnippel zijn heel vernieuwend. Was er voorheen alleen een nippel met de luchtslang in het verlengde daarvan, sinds kort er ook een haakse versie, Apogee genaamd.
De pomp zelf is al bijzonder omdat de hoek van de staande buis 5 graden voorover helt. Dit pompt inderdaad makkelijker.
De nippel is zowel voor Presta (Frans) ventiel als voor Schrader (autoventiel) geschikt.
De werking is vooral bij Frans ventiel doodsimpel. Druk de nippel op het ventiel, draai de gouden ring een slag rechtsom en pompen maar. Als de band op druk is, deze versie kan tot 15 bar, trek je de gouden ring omhoog en direct is de nippel zonder luchtverlies los van het ventiel.
Voor het autoventiel moet de gouden ring één mm omlaag geschoven worden tot de tekst Schrader zichtbaar is. Dan kan de nippel op het autoventiel worden geschroefd.
De aluminium Birzman pomp weegt 1370 gram tegen 2260 gram voor de SKS. Dat verschil in gewicht is niet heel belangrijk voor een werkplaatspomp. De Birzman pomp staat steviger op de grond met drie poten dan de SKS met twee scharnierende voetsteunen. De correct aanwijzende manometer is heel groot en zeer goed afleesbaar.
De slang aan de Birzman is 130 cm lang. Dat is prettig bij het oppompen van een band bij een op zijn kant liggende velomobiel. Een mooie eigenschap is de mogelijkheid om lucht uit de band te laten. Daarvoor druk je op het kleine knopje bovenop de nippel. Dit is heel goed te doseren waardoor het mogelijk is de druk tot op 1/10 bar nauwkeurig in te stellen. Voor normaal dagelijks gebruik geen punt, voor het testen wel heel prettig.
De Birzman Maha 3 apogee vloerpomp kost in deze uitvoering € 59,95 inclusief gratis verzending.
Je kunt de verschillende modellen vinden en bestellen bij: http://www.birzman.nl
Op onderstaande foto is goed te zien hoe klein de Birzman nippel is. Ideaal voor gebruik bij de Quest.