Zaterdagmorgen om half acht, eerder vaart de pont niet, rijden Jan Geel, Jan Reus en ondergetekende met de elektrische Tesla naar de Spezi (Spezial Rad Austelling) in Germersheim in Duitsland. Dit is de tweede keer dat we dat met de Tesla doen. Recentelijk heeft Tesla nieuwe tripplanner software geïntroduceerd die haarfijn voorspelt hoeveel lading je nodig hebt om de volgende Supercharger te bereiken. Nadat we een minuut of tien geladen hebben in Zevenaar kunnen we onderweg naar Mogendorf Supercharger in Duitsland. Het weer is slecht, de temperatuur is amper 10 graden C. en het regent voortdurend. De kachel staat aan en de ruitenwissers werken continue. Op de Duitse autowegen is ZOAB een nog vrijwel onbekend verschijnsel. De brede banden moeten dan ook veel regenwater verplaatsen. Na een half uur is duidelijk dat de tripplanner al deze slechte omstandigheden onvoldoende meeneemt. De informatieve grafiek in de Tesla zegt al snel dat we langzamer moeten rijden om Mogendorf te halen. Dat doen we nog even niet. Als de tripplanner aangeeft dat we met -7% lading Mogendorf dus zeker niet zullen halen, verlagen we de snelheid tot 110 km/u. Dan zien we het negatieve percentage heel langzaam teruglopen, vooral voor de beide Jannen heel leuk om te volgen.
Omdat Mogendorf een stuk hoger ligt dan Zevenaar is het laatste stuk wat spannender. We moeten de laatste kilometers 90 km/u rijden om de Supercharger met maar 2 km resterende lading te halen. Dat lijkt heel spannend, maar dat valt mee. Het is bekend als het resterende bereik op 0 km staat, toch nog 20 km op reserve kan worden gereden. Het vermogen wordt dan beperkt en het risico van stilvallen willen we natuurlijk niet lopen. In Mogendorf staat nog een Nederlander te laden en we vertrekken samen. Leuk om in een treintje van twee Tesla's een aantal Porsches, BMW's en Audi's te laten zien dat een accelererende Tesla echt niet bij te houden is.
Om half drie lopen we het beursterrein op. Het weer is aardig opgeknapt en we maken eerst buiten een rondje. De eerste exposant die echt niet te missen is, is Velomobiel.nl. De nieuwe Quattrovelo staat gewoon midden in de doorloop en daar valt niet aan te ontkomen. Hoeft ook niet, de vierwielige nieuweling ziet er goed uit. De vormen doen wulps aan en de lampjes kijken je vriendelijk aan. De mannen kunnen trots zijn op hun nieuwe kindje.
Was marketing voor Velomobiel.nl in vroeger jaren een geheel en al onbekend begrip, nu doen ze dat anders en veel beter. Theo van Andel past zelfs een vorm van guerillamarketing toe. Op een flink kruispunt buiten het expositieterrein rijdt Theo keihard rondjes om een flink groep mensen. Die rondjes maakt ie steeds krapper en hij schuwt zelfs niet om de naakte stabiele vierwieler zonder stroomlijn op twee wielen te rijden. De toeschouwers kunnen niet weg, Theo rost er keihard omheen. Plotseling rijdt Theo de groep binnen en tovert in een flits van een seconde een pak folders van de Quattrovelo uit zijn binnenzak. Die worden door de omstanders gretig aangepakt. Dit alles tovert op vele gezichten een glimlach.
Piet Kunis kon helaas niet mee en vroeg me vooral veel foto's te maken. Nou Piet, dat heb ik gedaan.
Ik heb me het er dit jaar makkelijk van afgemaakt. Alle foto's zijn gemaakt met de Apple iPhone 6. Apple mag dan megawinsten maken, ze maken ook de beste smartphone en in elk geval de beste smartphone camera.
Op het buitenterrein staat ook Pannonrider uit Hongarije. De velomobielen zijn niet duur maar de afwerkingskwaliteit is bedroevend slecht. Het doet Jan Reus echt pijn aan de ogen en hij loopt snel door.
Opvallend is het aantal 'fatbikes', fietsen met dikke banden. Op de foto hierboven de trike van ICE.
Spezi is bij uitstek een beurs voor techneuten. Er staan talloze bijzondere creaties zoals de Hollow Wheel bike hierboven. Een mooi en goed werkend technisch hoogstandje.
Interessant is ook de ontwikkeling van Loopwheels, een wiel dat bestaat uit drie gebogen carbon strips. Ik rij een stukje op een Dahon vouwfiets en dat gaat heel goed.
Op sommige stands zie je kleine onderdelen die met 3D printers zijn gemaakt. Dat het langzamerhand ook met heel grote onderdelen lukt is hier te zien. Deze neus voor een velomobiel of streamer voor een tweewieler is geheel met Mega 3D geprint.
Dit zijn de eerste foto's in een heel grote serie die allemaal nog gepubliceerd zullen worden. Ik zal dit verdelen over een aantal berichten.