woensdag 29 april 2015

Spezi 2015 (3)


Naast talloze fraaie, nuttige en efficiënte fietsen en onderdelen, vind je op de Spezi ook een heleboel technische bijzonderheden en soms zelfs gedrochten. Bij Melon zijn veel verschillende helmen te koop. Ik sta hier op de foto met een helm die beter geschikt is voor onze Noord-Hollandse Viking Cees Roozendaal. De dames schrikken zich wel rot als je hier mee aan komt rijden Cees :)


Er wordt al 150 jaar geëxperimenteerd met aandrijving van fietsen. De hoge Bi, verderop nog in beeld, was in 1867 één van de eerste pogingen om tot een bruikbaar rijwiel te komen. Op de foto hierboven een rug-aan-rug tandem met een heen en weer gaande aandrijving met een draad die een rol aandrijft die vervolgens het achterwiel in beweging brengt.



De vriendelijk kijkende verkoper op deze foto heeft LEDverlichting in zijn handschoenen. De lampjes flikkeren, zijn heel fel en zitten zowel aan de binnen- als de buitenkant. Hij heeft ook handschoenen voor de zomer zonder vingers. Vooral voor tweewielers een vondst. Prijs rond 35 euro.


Het aanhangertje op deze foto's is heel praktisch. Prima als standaard aanhanger achter een velomobiel of andere fiets. In een handomdraai is het een handkar. Demonteren en heel compact opslaan is een kwestie van seconden.





Op een deel van het buitenterrein zijn de echte rariteiten te vinden. Deze fiets heeft achterwielbesturing die moet worden bediend met het achterwerk. Wel stapvoets rijden anders lig je ondersteboven.


Dit lijkt een heel snelle velomobiel te zijn. Heeft achterwielbesturing en levert bij regen gegarandeerd een flink nat pak op. De technische uitdagingen zijn vindingrijk opgelost.



Jan Geel achter de hoge Bi. Hoeveel duizenden fietsers op dit type fiets zullen met botbreuken in het ziekenhuis terecht zijn gekomen. Ik denk heel veel.


De Duitse firma Kemper maakt de beroemde Pedersen fietsen. Deze fietsen hebben geen diamantframe maar een verhoogd balhoofd en het zadel zit aan een heel strak gespannen band.
Ik heb er even op gezeten en het comfort is uitstekend.




Als laatste een heel compact fietsje waarbij de voorstuwing wordt verkregen door op en neer te trappen in een rechte lijn. 

Al met al een mooie beurs waar iedere fietsliefhebber zijn hart kan ophalen. Ook een beurs waar zeer veel gehandicapten een voor hun handicap aangepaste fiets kwamen bekijken en proberen.

Het fotograferen met de iPhone 6 levert gemiddeld uitstekende foto's op. Het helpt natuurlijk wel dat ik vakfotograaf ben. Alle opnamen op deze Spezi zijn met de iPhone gemaakt. Scherpte en belichting zijn uitstekend. De scherptediepte is steeds heel groot dus werken met een onscherpe achtergrond lukt nauwelijks. Werd ik vroeger met grotere camera's meer als 'echte' fotograaf gezien, dat kun je met de iPhone wel vergeten. Met wat geduld en soms overredingskracht is het toch gelukt om de plaatjes te maken die ik wilde. Soms moest ik een keer terugkomen waarvoor in twee dagen natuurlijk genoeg tijd is.

We hebben in hotel Pfälzerhof in Romersberg overnacht. Het hotel had ons schriftelijk beloofd dat wij met krachtstroom zouden kunnen laden. Zoals vaker werd dit niet waargemaakt. Gelukkig kan de Tesla aan letterlijk iedere stroombron laden. We vonden buiten achterop de parkeerplaats een 220 volt stopcontact. Dan komt er maar 12 km per uur lading bij. Prima, de volgende ochtend hebben wij er 160 km bij en met de nog aanwezige lading van 55 km kunnen we moeiteloos een Tesla Supercharger bereiken. De navigatie houdt rekening met deze aanwezige lading en zet een route uit die gebruik maakt van een verder gelegen Supercharger.

Om half drie vertrokken we van het beursterrein en na een ontspannen rit zijn we rond half tien weer op het eiland De Woude. Jan en Jan rijden samen nog een stukje verder naar resp. Enkhuizen en Oostwoud.




Spezi 2015 (2)


De Spezi heeft er voor gekozen om producten niet thematisch te tonen. Dat heeft het nadeel dat bijv. velomobielen over de hele beurs zijn verspreid. Er zijn exposanten, zoals Flevobike en Velomobiel.nl die hun fietsen op het buitenterrein tonen. Andere exposanten, zoals onder meer Intercitybike.nl met de DF en Raderwerk met de Milans, tonen hun fietsen in één van de hallen.
Ik begrijp de reden van deze versnippering wel, iedereen moet nu de hele beurs over en dat is voor de organisatie natuurlijk aantrekkelijk.
Eén van de fraaiste nieuwe ontwerpen is de hierboven afgebeelde Mulsanne van CyclesJV-Fenioux.
Ik spreek de ontwerper en vraag hem waarom de fiets na de wielen zo is ingesnoerd. Dat is aerodynamisch gezien niet zo goed. De ontwerper geeft aan dat ie de nadelen kent maar de vorm wordt zoveel mooier. Het kleine snelheidsverlies neemt ie op de koop toe. Het getoonde exemplaar is nog een mock-up. De eerste fiets moet in juli klaar zijn.


Een tweede spectaculaire fiets van CyclesJV-Fenioux is de Le Mans. Ook hier zullen de grote voorwielen de luchtstroming langs de romp geen goed doen. Maar fraai om te zien is ie zeker.



Op het buitenterrein staat een zwarte WAW. Leek iedere WAW vroeger een nog in ontwikkeling zijnd prototype, nu ziet de fiets er heel goed uit. De naden zijn soms nog niet perfect sluitend, maar de demonteerbare voor- en achterkant maken de fiets heel makkelijk te onderhouden en te vervoeren.


Uit Finland komt de Arcus, een polyester romp om een bestaande trike. Voor een bedrag van 1995 euro een heel betaalbare oplossing om warm en droog te fietsen.

   

Raderwerk laat de tweepersoons Milan zien. Uiteraard is ook de kleinere Milan te zien. Ik vind de grote versie er wel aardig uitzien, de kleine versie met de grote bulten wat minder.


Een buitengewoon aandoenlijke velomobiel is de PodRide. Dit Zweedse ontwerp is een vierwieler gemaakt uit aluminium buizen overtrokken met nylon stof. Met een 250 Watt elektromotor haalt het super compacte fietsje 25 km/u. De bijzonder sympathieke ontwerper heeft nog geen idee wat de fiets gaat kosten en weet zelfs nog niet of hij de fiets commercieel gaat produceren. Hij zit dus in dezelfde fase als de VeloTilt :).


Tweewielers zijn er ook in vele smaken te zien. Hier is de bekende Cruzbike in beeld. Het blijft een bijzonder fraai gemaakte fiets.


Een geheel roestvrijstalen fiets is er ook, de Sely 13, in combinatie met een Pinion versnellingsnaaf een heel bijzondere fiets. Met 13,5 kg niet eens heel zwaar.


In één van de hallen exposeert ook Ventisit. Zij maken naast ligfietsmatten ook heel veel matten voor horeca, verhuurboten, kano's, rolstoelen en autostoelen. Recent maken ze ook matten met een geweven ventilerende stof. Dit is heel comfortabel aan de rug. Hierover later meer.


Jan Reus heeft één van zijn carbon petten op. Dat valt nogal op, veel mensen spreken Jan aan om te informeren of de pet te koop is. Ook één van de exposanten, Julien Mauroy van Schlitter vind hem heel mooi en denkt dat zijn mooie carbon tweewieler nog sneller zal zijn met de pet op :)


Schlitter maakt mooie carbon onderdelen waaronder een kleine stroomlijn voor een tweewieler die als bergruimte voor kleine spulletjes te gebruiken is.


De laatste foto in dit bericht is een detail van een ICE trike. Prachtig om te zien met hoeveel oog voor detail dit is gemaakt.

Morgen het derde en laatste bericht over de Spezi 2015. Dan een verzameling bijzondere producten en ook veel rariteiten.