woensdag 1 maart 2017

Comfort onder en met de kap


Zoals wel bekend rij ik nooit meer zonder kap. Het comfort en de extra snelheid zijn voor mij onmisbaar. Een kap heeft niet alleen voordelen, als je wil in- en uitstappen kan de kap een lastig ding zijn, vooral als het flink waait. Zuignapjes houden de kap gemiddeld redelijk op zijn plaats, maar bij de huidige lage temperatuur wordt het plastic minder soepel en houdt de zuignap niet altijd goed. Dit wordt mede veroorzaakt doordat op de plaats waar je de zuignap vastdrukt door je nagel talloze minuscule krasjes ontstaan. Hierdoor komt er na verloop van tijd toch lucht onder de zuignap. 
Ook is de fiets in dit seizoen vaak smerig en dat hindert ook de goede hechting aan de romp.
Polijsten met Commandant nr 4 lost dat wel weer een half jaar op.


Gisteren heb ik een rit van 105 km gereden met windkracht 5 tot 6 en regelmatig in- en uitstappen. 
Een leuke rit waar ik op vier plaatsen in Noord-Holland spullen heb afgeleverd. Niet alleen goed voor het lijf, ook 'verdien' ik hiermee 20 euro verzendkosten.
Tijd genoeg ook om na te denken over een betere bevestiging van de kap vóór op de Quest. Natuurlijk, klittenband moet dit kunnen oplossen. Op de normale 50 mm lusjesband waarmee de kap onder de rand vastzit zet ik een stukje haakjesband zonder lijmlaag van ook 50 mm. Op de Quest plak ik twee stukjes 25 mm breed wit lusjesband en zie daar, in no-time klaar en de kap zit muurvast. Klittenband laat zich namelijk onder zijdelingse belasting niet lostrekken, zelfs niet als het nat is. 


Vooraan knip ik de 50 mm haakjesband in twee stukjes om deze links en rechts van de stormstrip te bevestigen. Nu de kap op 3 punten vastzit, zit ie letterlijk muurvast. Voor in- en uitstappen zijn alleen de twee achterste banden voldoende.


Om de kap tijdens het bezoek van bijv. een winkel even vast te zetten op de fiets kunnen deze klittenbanden ook met twee extra stripjes klitten achteraan worden vastgezet. Blijf ik overigens langere tijd weg, dan zet ik de klittenbanden binnen in de fiets vast via het geopende vizier.
Dat is in de praktijk voldoende veilig, ik heb tenminste nog nooit iemand met zijn armen via het vizier in de fiets zien zoeken naar de bevestiging van de kap.


Wit klittenband op een gele romp, laat staan zwart klittenband, is niet zo fraai. Helaas is geel klittenband alleen te bestellen met een minimum afname van 1000 meter. Ik probeer een stukje wit klittenband met gele acrylaat spuitverf te kleuren. Dat gaat aardig goed, zie ter vergelijking onderstaande foto waar een wit klittenbandje naast twee stukjes geel gespoten band zit. De werking van het klittenband is niet merkbaar minder. Wel moet de laag niet te dik zijn, dan zal de werking wel minder worden.

Wil je ook aan de gang met het goed vastzetten van je racekap, haal dan de zuignapjes van het stukje 50 mm haakjes band. Plak een stukje zelfklevend klittenband op je fiets en je bent klaar. Het 50 mm brede haakjesband zonder kleeflaag is in de webwinkel te koop:


Comfort onder de kap is voor mij heel belangrijk. Ook geluidscomfort is voor mij cruciaal. Ik wil alleen maar in een fiets rijden waar uitsluitend onvermijdbare geluiden tot mij komen. De banden, zeker een Almotion, zoemen rond en boven de 40 km/u. Ik rij altijd met een 70-tands tandwiel voor en dat betekent een hoge kettingsnelheid. Het kettingtandwiel bromt bij zware belasting licht hoorbaar.


Maar meer geluid, nou ja de wind is natuurlijk niet uit te vlakken, wil ik absoluut niet horen.
Ook geluiden van de kap wil ik niet horen en dat hoeft ook niet. Daarvoor is het zaak de kap heel losjes op de rand van het instapgat vast te zetten. Zeker niet vast sleuren, de kans dat er dan carbon van de kap tegen de rand van het instapgat komt wordt groter. Het kan gebeuren dat de liggende deksel toch ergens tegen de rand van het instapgat komt. Gewoon met een stukje schuurpapier de kap ter plaatse wat smaller maken. Doe dit niet met een machine, carbon is dan wel sterk maar het schuurt heel makkelijk weg.


Het vizier mag natuurlijk ook nergens het carbon raken, dat levert een tikkend geluid op. De kap waar ik nu mee rijd, een standaard racekap met Nacaduct, vertoont zo nu en dan een tikkend geluidje. Als ik aan het bedieningspootje trek is het direct weg. Als ik kijk waar het vizier mogelijk tegen het carbon aantikt, zie ik snel een klein slijtspoortje. Eén klittenband rondje, de voorste, zat er al. Ik plak aan weerskanten een tweede rondje lusband erachter en ook iets hoger. Dan werkt het ook als het vizier een stukje openstaat.  Dit lost het getikker op.