Langzamerhand moet ik wennen aan het gegeven dat mijn rug niet meer zo fris en fruitig is als in mijn jonge jaren. Het wedstrijden heb ik dit jaar eraan gegeven maar om de dag een 32 km kort rondje fietsen met de Quest blijft erin. Bij dit wennen is zo veelzijdig mogelijk blijven bewegen een absolute voorwaarde. Fietsen is daarbij natuurlijk prima, maar fietsen in een velomobiel nou net wat minder. In een velomobiel is de gehele rug min of meer gefixeerd op de stoel, alleen de benen doen het werk.
Ik bezorg dagelijks pakjes voor velomobielonderdelen.nl bij het Post.NL kantoor in Akersloot. Dat is heen en weer met de fiets 14 km. Dat kan natuurlijk heerlijk comfortabel met de Tesla, maar dat voelt echt verkeerd. Sinds jaar en dag doe ik dit met de Quest als de omvang van de pakjes niet te groot is.
Betekent wel steeds omkleden in wielrenkleding en schoenen. Natuurlijk geen probleem, ware het niet dat ik niet langzaam in de Quest kan rijden om transpireren te voorkomen. Na een paar honderd meter betrap ik me erop dat ik al weer ruim in de 40 rij, helemaal als ik omlaag van het viaduct de polder in rij. Betekent toch transpireren en thuis omkleden en douchen.
Al een tijdje zit ik te kijken naar een Speed Pedelec. Zou makkelijk 45 km/u rijden. Zonder omkleden even op en neer naar Akersloot met een flinke steun in de rug zal overmatig zweten voorkomen. Op Marktplaats staan veel Pedelecs te koop. Vaak nog zonder kenteken omdat de eigenaren geen helm op willen en ook de verplichte WA verzekering een brug te ver vinden. Na aardig wat zoekwerk op het internet moet het een Gazelle Cityzen speed pedelec worden. Er staat in Almere een mooie te koop van anderhalf jaar oud en maar 1.728 km op de teller. De Gazelle past makkelijk in de Tesla en de Gazelle heeft zijn eerste paar honderd kilometer al afgelegd.
De Cityzen voelt zeer degelijk aan, je hebt echt het gevoel met een oersolide fiets onderweg te zijn. Twee hydraulische schijfremmen laten de fiets uitstekend vertragen, met dank aan het lage zwaartepunt van de zwaarste onderdelen, de motor en de accu. De Bosch Performance middenmotor van 350 Watt drijft via een 10 speed derailleur het achterwiel aan. De accu voldoet nog aan de specificaties van een nieuwe en heeft een bereik van 40 km in de turbo stand tot 110 km in de eco stand.
Het knalharde zadel begint een beetje te wennen, maar wie eenmaal velomobiel rijdt weet dat een zadel kiezen voor zadelpijn is. Daar is wel een oplossing voor, een SQlab SQ621 active zadel is zeer veel comfortabeler en laat de onderrug maximaal meewerken tijdens het trappen. Die is besteld en zal komende week gemonteerd worden. Ook de behoorlijk voorover liggende houding is niks voor mij. Een andere stuurpen maakt dat het stuur wat hoger en meer naar achter in te stellen is.
En is die 45 km/u nu makkelijk haalbaar? Nee, niet makkelijk. Bij 41 km/u begint de ondersteuning te verminderen en bij 43 km/u is er geen ondersteuning meer. Om 45 km/u of nog harder te rijden moet er gewoon flink doorgetrapt worden. Ik schat in dat ik met de Quest bij dezelfde inspanning ook 45 km/u rij, zeker als de racekap erop staat.
Natuurlijk zijn er speed pedelecs die veel meer ondersteuning bieden, denk bijv. aan de Stromer fietsen. Deze hebben een motor van minimaal 500 Watt tot wel 1000 Watt. Daar kun je gewoon gas mee geven. Dat kan ik met de Tesla ook en dat zou ik nou net niet doen.