Mick Leemans belt me met de vraag of hij Primo Comet banden mag komen laten pendelen. De banden heeft ie gekocht van M5 voor rond 30 euro per stuk. Natuurlijk gaan we dat doen. Nou is de Primo Comet al een oudgediende en ik blijk er zelfs nog een aantal te hebben liggen.
Mick komt voorrijden met zijn DF en we beginnen met het omleggen van de banden om 19 mm velgen met Schwalbe SV6a binnenbanden. De banden heeft Mick 90 km gebruikt en zijn dus licht ingereden. De band is 32,7 mm breed op 6.0 bar en steekt 31,4 mm boven de velg uit. In principe een goede band voor de DF.
Ik begin met 6.0 bar. Oops, dat valt niet mee als de pendel al na 42,9 seconden stil staat. Op 5.0 bar is het met 42,4 seconden maar een halve seconde langzamer. Op 4.0 bar staat de pendel al stil op 39,5 seconden. De optimale druk is dus 5.0 bar.
De band is dus niet snel. Wel is duidelijk, ook in het verleden, dat de band door zijn kevlar wapening een goede band in de winter kan zijn. De Kojak is wel wat sneller bij warm weer, maar loopt bij 0 graden C. al 25% trager. De Kojak is ook wat lekgevoeliger.
De conclusie is dat de Primo Comet een solide band is met een goede lekbestendigheid. Wel is het een hekkensluiter waar het op snelheid aankomt.