vrijdag 24 april 2020

VeloTilt project naar de Verenigde Staten


Het VeloTilt project staat al een tijd op een laag pitje. Fysieke ongemakken aan rug en oog maken een succesvolle doorontwikkeling tot een commercieel project door mij vrijwel onmogelijk.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een partij die de VeloTilt wil doorontwikkelen en op de markt gaat brengen. Die partij heb ik gevonden in de persoon van Mike Lecka in Fayetteville NC in de Verenigde Staten. Mike is een ervaren velomobielbouwer die het VeloTilt project al vanaf het begin volgt. Volgens hem is de VeloTilt 'the best there is'.

Op dit moment wordt het transport naar de VS voorbereid. Niet alleen het eerste prototype, ook alle mallen van de fiets gaan in een speciaal gemaakte houten kist met zeevracht naar Mike. Ook een 'naakte' versie van de VeloTilt gaat naar de VS.

De VeloTilt staat al een tijd bij HAN Automotive in Arnhem. Zij waren één van de partijen die mogelijk de doorontwikkeling ter hand zouden nemen en vervolgens een startup van een jong team zouden faciliteren. Zij hebben na lang wikken en wegen besloten dit niet te doen. Toen ik een paar maanden geleden de VeloTilt op het dak van de Tesla naar huis wilde halen bleek dat het unieke dakframe dat in Arnhem was achtergebleven, door iemand van HAN Automotive naar de oud-ijzer boer was gebracht en vernietigd. Het doet pijn dat een zo uniek ontwerp, eigenlijk het enige ontwerp waarmee een velomobiel met één man 100% veilig op het dak van een auto kan worden geplaatst, is vernietigd.

Wie wat meer over Mike wil weten, kijk hier:https://www.wral.com/man-pedals-around-fayetteville-in-velomobile/18111384/
Mike heeft ook een Facebook pagina https://www.facebook.com/mike.mikelecka.7

zondag 12 april 2020

Xiaomi Mijia elektrische bandenpomp


Een dubbele scoliose, dat is een S-vormige vervorming van mijn ruggengraat, gratis en voor niets van mijn ouders meegekregen, leveren pijn in mijn onderrug op. De vervorming belast de tussenwervelschijven onregelmatig en de onderste vijf tussenwervelschijven zijn ieder aan één kant 35% ingedrukt. De uittredende zenuwen naar mijn linkerbeen worden soms beklemd. 5 hernia's op een stapeltje is geen gemak.


Vooral het oppompen van fietsbanden is een kwelling. Thuis gaat dat snel en makkelijk met de compressor. Onderweg is dat andere koffie. Ik heb maar heel zelden een lekke band, maar als ik er onderweg een krijg word ik er niet vrolijk van.

De cijfers zijn in werkelijkheid wel compleet
Elektrische minicompressors zijn er in vele soorten, maten en prijzen. Vorig jaar schafte ik er een aan in een Kickstarter initiatief van Norshire. Kickstarter en ook Indigogo zijn internetplatforms waar ontwikkelaars van nieuwe producten hun spullen aanbieden. Je betaalt vooraf en moet dan hopen dat de ontwikkelaar zijn product afmaakt en verstuurt. Helaas komt, een half jaar na de beloofde leverdatum, de Norshire pomp niet. Norshire verkoopt de pomp inmiddels wel via Amazon, maar laat de duizenden bestellers in de kou staan. Ik ben, net als velen, opgelicht. Helaas gebeurt dit vaker, mij nu al drie keer. Ik zal niet gauw meer iets op Kickstarter of Indigogo bestellen.


Omdat ik toch een elektrisch pompje wil hebben struin ik het internet af. Daar wordt de Xiaomi Mijia door vele honderden gebruikers zeer goed beoordeeld. Op AliExpress bestel ik er één voor rond 36 euro, inclusief verzendkosten. Al binnen twee weken is het apparaatje in huis.
Het is een heel fraai in aluminium uitgevoerd pompje dat tot 10,3 bar kan pompen, ruimschoots voldoende dus. Er zit een Chinese handleiding bij die voor mij ... Chinees is. De werking is evenwel simpel. Er zitten vier voorgeprogrammeerde standen op voor fiets, scooter, auto en strandballen. Er zit een vrij programmeerbare vijfde stand op waar je zelf de druk kunt instellen in bar en PSI.
Het pompje stopt automatisch op de ingestelde waarde.
Het apparaatje is voorzien van een li-ion accu en kan met het meegeleverde USB kabeltje worden opgeladen.


Het pompje is voorzien van een heel kort slangetje van maar 20 cm. De standaard nippel is een autoventiel met een opzetstukje voor een Frans ventiel. Dit gaat niet werken voor de Quest. Bij een lekke band ligt de fiets op zijn kant en het pompje kan liever niet aan het korte slangetje blijven bungelen. Het pompje moet op de grond kunnen liggen. Ik knip de nippel van het pompje eraf en verleng de slang tot rond 80 cm. Aan het eind bevestig ik een nippel voor een Frans ventiel die goed klemt. De metalen klemmetjes voor de verlenging wikkel ik in een stukje zelf vulkaniserend rubber zodat deze het display niet kunnen beschadigen.


De oorspronkelijke nippel wordt normaal in het gat met rode rand gestoken en fungeert als aan/uit schakelaar. Ik neem een stukje rubber slang van 11 mm dat de functie van het oorspronkelijke ventiel als schakelaar overneemt. Tijd om eens een band op te pompen. De beide voorbanden van de Quest zijn voorzien van dikke GoCycle banden. Het pompje gaat snorrend aan de gang. Na 1 minuut is de druk 1,3 bar, na 2 minuten 2,7 bar, na 3 minuten 3,8 bar. Na 4 minuten en 15 seconden is de druk 5 bar.
Voor nood hoeft de band natuurlijk geen 5 bar druk te hebben, 3,8 bar is ook prima. Die druk wordt al bereikt na drie minuten.


De nog veel grotere 26" achterband van de Quest, de Schwalbe Allmotion, staat nu op 1 bar. Na 1 minuut staat ie op 2,1 bar, na twee minuten op 2,9 bar, na 3 minuten op 3,7 bar en na 4 minuten op 4,2 bar.
Met 2,9 bar en dus ruim twee minuten pompen kun je al verder.


Het geheel is keurig op te bergen in het meegeleverde buideltje. Samen met de nieuwe lange slang en de nippel weegt het pompje 525 gram. Dat is 435 gram lichter dan de 960 gram zware SKS Air X-Press pomp met omvangrijke anti-rammel verpakking.



zaterdag 11 april 2020

Different gefilmd met drone


Piet Kunis en Jan Reus zijn inmiddels goed gevorderd met de belangrijkste problemen die ontwerpers van een achterwiel bestuurde velomobiel ontmoeten. De aandrijving met de schuivende derailleur is sowieso uitstekend. Niet voor niets gebruikt het Human Power Team van de TU Delft dit principe nu voor het tweede jaar in de Battle Mountain recordfietsen.

Ook de veel lastiger achterwiel besturing werkt nu helemaal naar wens. Stabiel in de rechte lijn en toch met een relatief kleine bochtstraal.

Piet rijdt met de Different naar Jan in Enkhuizen om een stukje te fietsen. In Enkhuizen is meer ruimte en Jan kan met de drone een paar opnamen maken.