donderdag 29 oktober 2020
Achterwiel omhoog
woensdag 7 oktober 2020
Proefrit Velayo ... Mosterd na de maaltijd ... maar toch wel lekker ...
Bijna een jaar geleden, deed ik op deze blog een oproep,om ons te helpen aan een proefrit in een Velayo velomobiel. Daar hebben we toen helaas geen reactie op ontvangen. Dat is ook niet heel vreemd, want er zijn er totaal maar ruim 40 van geproduceerd.
We zaten echter niet bij de pakken neer en aan de hand van foto’s op internet, kopieerden we de sturende achterwiel ophanging van de Velayo, zo goed als mogelijk. Wel verkleinden we alles met een factor 20%, i.v.m. onze kleinere 20”wielen, t.o.v. de 26 “ wielen van de Velayo. Het leverde ons op dat moment al een heel aardig sturende fiets op.
Door veel proefritten en steeds kleine wijzigingen in de geometrie, gingen we de achterwiel besturing steeds beter begrijpen. Ook opmerkingen en suggesties van derden, hielpen ons. We kantelden de stuurinrichting voorover en we bedachten een variabele stuurinrichting. Dit alles bracht ons tot een heel fijn rijdende, achterwiel bestuurde fiets.
Een paar weken terug werd ik door mijn vriend Bram Smit geattendeerd op een verslag (op Facebook) van een toertocht van een Duitse Velayo eigenaar. Eén van de reacties op dat artikel, was van een … Nederlandse Velayo eigenaar, Martijn Verhoeven uit Dinteloord.
Het contact werd makkelijk gelegd .. en afgelopen zaterdag hebben Jan Reus en ik een proefrit kunnen maken, met de fiets van Martijn.
Voor mijzelf was de afstand naar het trapstel flink te groot, waardoor ik sterk onderuit gezakt moest fietsen. Dat was niet echt comfortabel, maar toch hebben we beide een goede indruk gekregen van de fiets.
De Velayo versnelt, ondanks zijn grote postuur, heel makkelijk naar 35 km/h en rijdt stabiel rechtuit. Het beste gaat dat, als je het stuur heel losjes, vast houdt. Als je te veel corrigeert, voelt het soms wat onrustig. Ook in de bochten voelt het solide aan. Wel valt het ontbreken van vering op, waardoor hij op oneffenheden, wat onrustig wordt.
We reden met een glimlach op ons gezicht terug naar huis, extra gemotiveerd om door te werken aan het opschalen van ons 1 op 5 schaalmodel, naar een 1 op 1, in de wetenschap dat het prototype van onze Different, nu al fijner rijdt, dan het voorbeeld.
Wordt vervolgd.
Piet Kunis
dinsdag 6 oktober 2020
Schaalmodel Different
Jan Reus en Piet Kunis werken onverdroten voort aan de Different. Zoals lezers hier weten wordt dit een velomobiel met achterwiel besturing ala Velayo. Jan Reus, één van Neerlands topmensen waar het gaat om werken met carbon en epoxy, heeft een schaalmodel 1:5 gemaakt. Uiteraard gaat Jan ook de uiteindelijke Different in carbon en epoxy uitvoeren. En vergeet Piet Kunis niet. Piet was voor de uitvoering van vrijwel alle technische details, samen met Bram Smit, verantwoordelijk voor de techniek in de VeloTilt.
zondag 4 oktober 2020
Kritiek meting pendelbediening, tubeless, binnenband, tube
Bij de post http://wimschermer.blogspot.com/2020/09/bandentest-maxxis-dth-vouw.html schrijf je:
Je hebt een variabele meetfout aangezien de reactie en handeling van het bedienen van de stopwatch met start en stop per keer ongeveer 2 seconden is. Dus ongeveer 4 seconden totaal. In dit geval 4 seconden op 58 seconden is een mogelijke 6,8% afwijking.https://wimschermer.blogspot.com/2015/10/bandentest-schwalbe-one-continental-gp.html
De volgende posts gaan over de achterwielbestuurde Different van Jan Reus en Piet Kunis