De test met de Foss binnenband is na 3.458 km beëindigd. Ik laat Piet Kunis aan het woord.
Ik heb de test met de Foss biba vandaag beëindigd. Niet omdat deze lek is gegaan, maar omdat de "versleten" F-lite aan het eind van zijn leven is gekomen. Ik verwachte al een heel tijdje een lekke Foss biba, omdat op een aantal plaatsen het rubber van de F-lite was verdwenen en het canvas zichtbaar werd. Die lekke band is tot op heden niet gekomen, maar toen ik vanmorgen een ritje wilde maken, bleek er een bobbel op de band te zitten. Duidelijk een canvas breuk. Dus de Foss biba heeft het gewonnen van de buitenband. Hij wil gewoon niet lek.
Ik heb de test met de Foss biba vandaag beëindigd. Niet omdat deze lek is gegaan, maar omdat de "versleten" F-lite aan het eind van zijn leven is gekomen. Ik verwachte al een heel tijdje een lekke Foss biba, omdat op een aantal plaatsen het rubber van de F-lite was verdwenen en het canvas zichtbaar werd. Die lekke band is tot op heden niet gekomen, maar toen ik vanmorgen een ritje wilde maken, bleek er een bobbel op de band te zitten. Duidelijk een canvas breuk. Dus de Foss biba heeft het gewonnen van de buitenband. Hij wil gewoon niet lek.
De Foss binnenband heeft wel wat bijzonderheden:
-hij verliest wat sneller als een reguliere band zijn druk, dus moet je wat vaker bijpompen.
-waarschijnlijk door het warme weer, vormt het thermoplastische materiaal zich naar het velgbed (zie foto) -
-ook verlijmt hij zich (bij warm weer) enigszins met de buitenband. Ik kon ze pas scheiden, nadat ik ze gezamenlijk van de velg had gehaald. Gelukkig is dat, met een F-lite/GoCycle geen enkel probleem.
Eindoordeel
Met de Foss binnenband in het achterwiel van de (op stapel staande) Different, is de kans op een plotselinge "platte" heel erg klein ... en dat stelt me gerust. Bovendien (maar dat vind Wim misschien niet leuk) als je deze biba monteert kun je je Go Cycle banden tot op de draad afrijden, zonder lek.