woensdag 15 november 2023

Test Continental Contact Urban 50-406

Velomobiel.nl stuurt me enkele banden om te testen. De band die we vandaag testen is de Continental Contact Urban 50-406. Als deze band aan mijn hooggespannen verwachtingen voldoet, hij moet dan sneller zijn dan de 32 mm brede broer, dan zou het een geduchte concurrent voor de GoCycle kunnen zijn. Dat zou prima zijn, dan hoef ik de GoCycle banden, minimaal met 500 stuks te bestellen, niet meer in te kopen.


De Contact Urban is een fraai gemaakte draadband. Dat is wel jammer, een vouwband stopt je makkelijker weg dan een taaie draadband. De band legt makkelijk om en loopt goed rond. Het gewicht is met 445 gram wel 115 gram zwaarder dan de GoCycle. De band is opgepompt 52 mm breed en komt 48 mm boven de velg.


De rolweerstand valt wat tegen. Op de hoogste druk van 5.0 bar pendelt de band 64,9 seconden en eindigt in de middenmoot. De 32 mm versie pendelt 67,1 seconden en is duidelijk sneller. Dit komt mede doordat de 32 mm versie harder mag worden opgepompt. Zelfs het kleine 16" bandje pendelt maar 1,9 seconden korter. Dit is een onverwacht resultaat. In vrijwel alle gevallen pendelen de bredere banden langer dan de smallere versies. Mogelijk ligt dit in de wapening van de band. De 32 mm versie heeft 180 Tpi (tracks per inch). Ook de 50 mm versie heeft 180 Tpi maar blijkbaar werkt dat bij de 32 mm veel beter.


Had ik een goede hoop geen GoCycles meer te hoeven verkopen, die hoop is de bodem ingeslagen 😉. Hoewel de Contact Urban redelijk goed presteert, denk ik dat ik veel rijders met GoCycle banden zal teleurstellen als ze niet meer te koop zouden zijn. 
Mocht dit anders zijn en de GoCycle rijders willen overstappen naar de Contact Urban 50, laat het me in de comments weten.

Wat goed is om te weten of de Contact Urban bij het verslijten ook sterk in snelheid toeneemt. De GoCycle pendelt meer dan 80 seconden als ie half versleten is. Dat wil ik met de 50 mm Contact Urban ook wel eens testen.