zondag 19 november 2023

Test Continental Contact Urban met butyl en TPU binnenband

Mark van Driel wil graag weten of de TPU binnenbandjes in een Continental Contact Urban 32-406 lichter lopen dan de standaard butyl binnenbanden. De TPU binnenband van Ridenow is maar 26 gram tegen 70 gram voor de aloude Schwalbe SV6a. 


De Continental Contact Urban 32-406 is na mijn test van vorig jaar de lieveling geworden van velomobiel rijdend Nederland. En terecht, met een pendeltijd van 67,1 seconden loopt deze band, zeker in relatie tot zijn beperkte breedte van 32 mm, heel licht.


De Contact Urban is opgepompt tot 7.0 bar 36 mm breed en steekt 31,4 mm boven de velg uit. De band is een draadband maar gelukkig niet zo taai als de Contact. Eerst test ik de butyl binnenband, de bekende Schwalbe SV6a.


De pendeltijd van de butyl binnenband is op zijn snelst 63,6 seconden. Je zou verwachten dat deze tijd heel dicht bij de 67,1 seconden zou moeten liggen zoals die vorig jaar is getest. Er is evenwel een verschil in de velg. Vorig jaar is getest met de 19 mm brede velg, nu met de 25 mm. Uiteraard kan in een jaar ook de compound iets gewijzigd zijn, maar de breedte van de velg is vrijwel zeker bepalender.
Tot 35 mm brede banden lopen lichter op een 19 mm velg, boven 35 mm is de 25 mm velg sneller. Dit wordt veroorzaakt door de kromming van de wang van de band. Die is bij de 19 mm velg boller en kan dus beter inveren. Bij de 25 mm velg is de wang rechter en zal minder makkelijk inveren.


Opvallend is dat het verschil tussen 6,0 en 7,0 bar maar 0,1 seconden bedraagt. Vorig jaar was dit met 1 seconde verschil ook al heel gering.


Het TPU bandje, geen rubber maar een polymeer, is een vreemd geval. De Chinezen hebben dit bandje gemaakt en hebben bedacht dat het ventiel aan de buitenomtrek van de band moet komen. Gekke Chinezen toch.


De afwerking van het bandje is matig. Bij 7.0 bar wil de pompkop er makkelijk vanaf springen. Je moet 'm goed vasthouden om dit te voorkomen. Je krijgt de pompkop niet over de witte nylon huls en vastklemmen op de veel dunnere schroefdraad gaat ook niet goed. 
Een opvallend iets is dat de lijmlaag waarmee de ventielbasis op de band is gelijmd grotendeels los is geraakt. Hoe dit zich op langere termijn houdt is de vraag. De bandjes kosten bij AliExpress maar enkele euro's.


De pendeltijden zijn nauwelijks korter dan met de SV6a banden. Bij 7.0 bar is het verschil met 0,2 seconden verwaarloosbaar. Opvallend is dat de band op 6.0 bar 0,7 seconden langer pendelt dan op 7.0 bar.


De TPU binnenband levert geen snelheidswinst op. Daarnaast moet je de band zeker elke 2 weken oppompen. Dit is met de butyl band gemiddeld een keer per 4 weken. Dan de vraag of TPU binnenbanden lekbestendiger zijn. De fabrikant claimt dit niet, dit in tegenstelling tot de Foss binnenbanden waar je spijkers dwars doorheen kunt steken zonder dat er lucht ontsnapt. Helaas zijn de Foss binnenbanden vaak niet te krijgen op AliExpress.