tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post2959824606535252898..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Bandentest 10-11-2012Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger24125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-83268313131719146952012-11-19T23:14:01.574+01:002012-11-19T23:14:01.574+01:00Zo een anderhalve maand geleden (2000 km)heb ik de...Zo een anderhalve maand geleden (2000 km)heb ik de Marathon plus banden gelegd op mijn Strada. Toevallig de eerste dag ook koud weer. Alsof het anker uit hing .......... Echter, na zo een 200km inrijden (5 bar) lopen ze als een zonnetje en rij ik snelheden gelijk aan de Vredestijn PM. Goede grip, ook op nat wegdek. Als winterbanden zijn de M+ banden zeer goed !!VeloTeĵohttps://www.blogger.com/profile/15394292321743837380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-24096498167590625912012-11-18T13:52:43.836+01:002012-11-18T13:52:43.836+01:00Dag Cor,
Het verschil tussen butyl binnenbanden me...Dag Cor,<br />Het verschil tussen butyl binnenbanden met talkpoeder of geen talkpoeder heb ik eerder al onderzocht.<br />Met talkpoeder is de rolweerstand tussen 3 en 4% lager.<br />Een klein beetje maar wel goed meetbaar.<br />Anti-lek linten verhogen de rol weerstand met 10%. Daarnaast willen ze ook nog wel eens de binnenband beschadigen. Daar wil ik me liever niet mee bezighouden.<br />GroetenWim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-86374643358090891872012-11-18T12:46:41.376+01:002012-11-18T12:46:41.376+01:00Hallo Wim,
Veel dank voor al dit nuttige werk.
Dez...Hallo Wim,<br />Veel dank voor al dit nuttige werk.<br />Deze week had ik juist de marathons+ op 7 bar gezet maar dan rammel je de fiets uit. Blij te lezen dat 5 bar bijna even goed is. Wel zijn deze al wat ouder dus daar geldt het misschien in mindere mate voor. <br />Als je weer gaat testen zou ik het heel interessant vinden te weten of er verschil is tussen een gewone butyl binnenband en Corhttps://www.blogger.com/profile/16263544626671416144noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-76199970474915351352012-11-17T20:25:43.526+01:002012-11-17T20:25:43.526+01:00Dat klopt inderdaad. Daarom heb ik de radiaal band...Dat klopt inderdaad. Daarom heb ik de radiaal band ook niet als referentie gebruikt.Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-32201474010194366212012-11-17T19:49:00.694+01:002012-11-17T19:49:00.694+01:00De Michelin radiaal band is tubeless en vereist ee...De Michelin radiaal band is tubeless en vereist een speciale velg. <br />Zijn het gebruik van een binnenband en een velg met een hoorn niet de reden dat de gespecificeerde Crr niet wordt gereproduceerd?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-56779605176026903152012-11-15T19:11:25.252+01:002012-11-15T19:11:25.252+01:00very interesting work; i am curious about the phys...very interesting work; i am curious about the physics of the pendulum trailer you are using and crr's<br /><br />8u7https://www.blogger.com/profile/17168913904350617065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-75776727978157507742012-11-14T23:00:41.301+01:002012-11-14T23:00:41.301+01:00Dag Ful,
Jouw idee dat bandenfabrikanten dezelfde ...Dag Ful,<br />Jouw idee dat bandenfabrikanten dezelfde soort banden in meerdere maten dezelfde opbouw geven, is niet altijd juist.<br />Ik heb bijv. vastgesteld dat de Schwalbe Kojak in draad en vouw uitvoering twee totaal verschillende banden zijn. Dikteverdeling, karkasopbouw, hardheid van het rubber, ze verschillen allemaal. De draadband loopt ook 10% lichter terwijl veel fietsers denken dat Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-26677498425323231752012-11-14T22:37:18.471+01:002012-11-14T22:37:18.471+01:00Hallo Wim,
Een opmerking over de vraag van Karel ...Hallo Wim, <br />Een opmerking over de vraag van Karel of de testgegevens ook toepasbaar zijn op 700C (28") banden. In principe wel mijns inziens en daardoor zou een 28" uitvoering van de (2013) Ultremo ZX 23mm uit kunnen komen op een fantastische Crr (0,00214 : 1,4 =) 0,00160 of iets in die buurt. Om maar te zwijgen over 28" 25mm, 28mm of 30mm.<br /><br />K'ga er Fulhttps://www.blogger.com/profile/10566396294183074309noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-36686255240443504692012-11-14T17:43:08.347+01:002012-11-14T17:43:08.347+01:00Dag Karel,
Dat denk ik niet. Andere maten kunnen e...Dag Karel,<br />Dat denk ik niet. Andere maten kunnen een heel andere constructie hebben. Ook de verhouding omtrek - breedte verschilt dan te veel.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-24195984455816171742012-11-14T17:27:26.069+01:002012-11-14T17:27:26.069+01:00Heel interessante test.
Mag je deze cijfers zomaar...Heel interessante test.<br />Mag je deze cijfers zomaar overnemen naar dezelfde band in maat 700C?<br /><br />Groeten<br /><br />KarelAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/13164792210237365239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-38351227343617921982012-11-14T12:32:02.453+01:002012-11-14T12:32:02.453+01:00Dat de marathon plus niet veel lichter loopt op 6 ...Dat de marathon plus niet veel lichter loopt op 6 of 7 bar dan op 5 bar had ik zelf ook al ondervonden. Het comfort holt wel achteruit als je ze harder dan 5 bar oppompt. Is de nieuwe versie van de M+ zoveel beter dan de oude versie? Want ik vond het werkelijk waar vreselijk trage krengen altijd. Markhttps://www.blogger.com/profile/15203978049163383083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-88758154998529501872012-11-14T10:49:32.370+01:002012-11-14T10:49:32.370+01:00Interessant! Veel uitkomsten van deze test geven o...Interessant! Veel uitkomsten van deze test geven ongeveer hetzelfde beeld als de vele testen die Daniel zelf deed en doet.<br /><br />Mooi ook hoe 1 doel 2 heel verschillende personen samen laat werken.<br /><br />Ik zal maar weer een setje dunne binnenbanden aanschaffen!Pjotr320https://www.blogger.com/profile/02729648419642903612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-35952828329434609042012-11-14T10:39:59.299+01:002012-11-14T10:39:59.299+01:00Michelin changed the radial in 2011 and now it run...Michelin changed the radial in 2011 and now it runs slightly slower. The data are from Michelin.<br />The SV6a can be a little faster in the M+ but I don't like a too stretched inner tire in winter tires.<br />Best regards,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-76665773631649775042012-11-14T10:30:47.132+01:002012-11-14T10:30:47.132+01:00Hello Wim,
Thanks a lot for what you and Daniel t...Hello Wim,<br /><br />Thanks a lot for what you and Daniel tested! This is a precious data.<br />I have a question concerning the CR of the Michelin Radial: you mentioned it is 0.0008, but when recalculating it in comparision with the Nuna bleu (which is the reference for CR), it should be around 0.00125. Is the value 0.0008 given by Michelin?<br /><br />I have another question: for the test doneClémenthttps://www.blogger.com/profile/12634721432630742652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-68249332440466652572012-11-14T10:09:25.269+01:002012-11-14T10:09:25.269+01:00Dag Jan,
Deze Marathon Plus banden komen van Rapto...Dag Jan,<br />Deze Marathon Plus banden komen van Raptobike. Deze zijn dus van de laatste generatie.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-80875644183410214302012-11-14T09:52:41.213+01:002012-11-14T09:52:41.213+01:00Alweer erg interessant ! De M+ komt dus weer in aa...Alweer erg interessant ! De M+ komt dus weer in aanmerking, vooral omdat die bewezen lekvrij (toch zo goed als) is. De kunst zal zijn om te weten te komen of de bandjes van de laatste generatie zijn.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-76043080281698899792012-11-14T09:13:14.228+01:002012-11-14T09:13:14.228+01:00Hi Paul,
Nee, een 5% snellere band betreft alleen ...Hi Paul,<br />Nee, een 5% snellere band betreft alleen de band. Uitgaande van 40 km/u en een standaard Quest is de rolweerstand 39% en de luchtweerstand 61%.<br />De fiets met een Kojak is dus 5% van 39%, dus rond 2% sneller. Bij 40 km/u zal de Kojak dus 0,8 km/u sneller zijn dan de Marathon Plus.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-65077664278139751522012-11-14T07:10:07.998+01:002012-11-14T07:10:07.998+01:00Wim,
Je schrijft bij de MP+ : "Een Kojak is...Wim, <br /><br />Je schrijft bij de MP+ : "Een Kojak is maar 5% sneller". Betekent dat dan ook dat het verschil in snelheid 5% is? Of kunnen deze percentages niet zo gebruikt worden?<br /><br />groet,<br />PaulPaul van Roekelhttps://www.blogger.com/profile/00938015355059727045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-90464516322537331502012-11-13T21:39:29.855+01:002012-11-13T21:39:29.855+01:00Dag Wim,
Marathon Racers gingen bij mij vroeger ne...Dag Wim,<br />Marathon Racers gingen bij mij vroeger net zo vaak lek als Kojaks. Ik weet dat de naam blijft, maar de samenstelling van banden verandert soms sterk.<br />Ik denk dat met Green Guard uitgeruste banden veel lekbestendiger zijn dan met dunnere anti-lek lagen uitgeruste banden.<br />Ik ga kijken hoe ver we komen met testen. Het mag geen dagwerk worden :).<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-63909200582604581342012-11-13T21:35:22.146+01:002012-11-13T21:35:22.146+01:00Lighans,
Ik heb de band niet meer hier, Daniel hee...Lighans,<br />Ik heb de band niet meer hier, Daniel heeft hem weer mee. Kan de maat dus niet precies zien. Wel weet ik zeker dat het een Grand Prix is.<br />De handgemaakte Grand Prix banden is een kleine serie die voor recordraces aan een kleine groep gebruikers is beschikbaar gesteld. Het karkas is zeer veel fijner.<br />Wij hebben alleen de meest realistische drukken gemeten. <br />Groeten,<brWim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-30390355328171409012012-11-13T21:14:22.673+01:002012-11-13T21:14:22.673+01:00Thanks for all the data!
Suggestion: 18"x1&...Thanks for all the data!<br /><br />Suggestion: 18"x1" Cheng Shin butyl tubes in Durano & Ultremo. Those fit very well and by the time they are inflated to fill a 23mm, or 28mm tire they become quite thin, so should work well. I've been using these with good success for a few years, without excessive flats.<br /><br />Also, latex tubes reduce the rolling resistance some more,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-90450579117907594152012-11-13T20:37:56.921+01:002012-11-13T20:37:56.921+01:00Hoi Wim,
Met veel belangstelling volg ik ook deze ...Hoi Wim,<br />Met veel belangstelling volg ik ook deze test weer. Wat een klus toch elke keer.<br /><br />Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar het verschil tussen de GreenGuard en de Racer van Marathon. Op papier moet de Racer sneller zijn en een betere grip hebben. Dat klinkt tegenstrijdig; dus ik ben benieuwd hoe die 2 uit de test zouden komen. Zowel de 20" als de 26" vind ik Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-29301461706203790582012-11-13T20:07:40.983+01:002012-11-13T20:07:40.983+01:00ositasi4http://www.conti-online.com/generator/www/...ositasi4http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/racetyres/grand_prix/grand_prix_en.html<br /><br />is die 23-406 een type fout? Hier staat ie niet tussen.<br />En hoe kan je de handgemaakte van gewoon onderscheiden?<br />En hoe doet de gp het bij andere bandendruk?<br /><br />zoveel vragen, maar heerlijk om dit soort tabelletjes te zien.lighanshttps://www.blogger.com/profile/15720625543667126364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-74008309239463599722012-11-13T18:06:05.517+01:002012-11-13T18:06:05.517+01:00shredda heeft geen antilek en is een pure wedstrij...shredda heeft geen antilek en is een pure wedstrijdband, dus wordt ook absoluut geen opvolger van de Kojak. De Kojak is een dagelijks te gebruiken band. Met de Shredda zul je nog iets meer lekke banden hebben dan je nu met een glad gemaakt Furious Fred hebt!!!<br /><br />Voor de rest dank voor alle data, erg interresant. super dat je het allemaal doet!!<br /><br />groeten,<br />Jan van Steegjanhttps://www.blogger.com/profile/14687169233131807318noreply@blogger.com