tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post4082196090494152060..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Velgen, breed, breder breedst, een pendelproefWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-43393151936238389042023-06-06T10:55:55.517+02:002023-06-06T10:55:55.517+02:00The Michelin does indeed not properly run on narro...The Michelin does indeed not properly run on narrow bicycle rims. From 25 mm and up it works great. Indeed the best is 35 mm. We found that it gives a little more speed. The 2013 World Speed record at Battle Mountain of 134 km/h with Sebastian Bowier is done with Michelin radial tires from 2009 and 35 mm rims.<br />The 2009 tires are more than 10% faster than the tires from 2011 and 2013.Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-31972141963091283492023-06-06T02:30:13.997+02:002023-06-06T02:30:13.997+02:00Since you mention michelin radial tires - the 45/7...Since you mention michelin radial tires - the 45/75R16 is made to run on hookless motorcycle rims with 34 mm inner width. It does not run well on narrow bicycle rims.<br />Our own pendulum testing shows more than 10% improvement in rolling resistance when mounting the michelin radials on 35 mm instead of 25 mm bicycle rims.Tire Maniachttps://www.blogger.com/profile/02016041041583926397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-33464058545057360062023-06-06T02:21:41.731+02:002023-06-06T02:21:41.731+02:00Since you mentioned the michelin radial tyres, som...Since you mentioned the michelin radial tyres, some comments concerning these:<br />The michelin 45/75R16 is made for a hookless motorcycle rim with 34 mm inner width. It does not run properly on narrow bicycle rims.<br />Our own pendulum testing indicates a more than 10% improvement of the radial tyre when going from 25 mm to 35 mm (inner width) bicycle rims.Tire Maniachttps://www.blogger.com/profile/02016041041583926397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-74308562785829845252015-12-20T14:09:01.481+01:002015-12-20T14:09:01.481+01:00Wel of niet spaakbreuk heeft vooral met het bochte...Wel of niet spaakbreuk heeft vooral met het bochtenwerk te maken. In snel genomen bochten, vooral als de weg geen verkanting heeft, zet enorme dwarskrachten op de wielen. Wim, jij rijdt veel lange ritten die vergeleken met de ritten van anderen relatief weinig bochtenwerk kennen. Dat scheelt echt heel erg veel. VeloTeo (en ik en anderen) hebben veel meer bochtenwerk. In mijn geval zelfs zoveel Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPVhttps://www.blogger.com/profile/07805552941129833987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-51250004418425673062015-12-04T08:04:11.919+01:002015-12-04T08:04:11.919+01:00Met mijn Strada ook veel spaakbreuk in voorwielen ...Met mijn Strada ook veel spaakbreuk in voorwielen en achterwiel, zowel met de standaard smalle als de standaard brede velgen. Ik wijdt het ook aan mijn gewicht, veel bagage (kilo of 10) en het bochtige parkoers dat ik dagelijks rijd. De laatste tijd beginnen ook de spaakkoppen door de velg te slijten na zo een 23.000 velgkilometers. Ik ben dus ook wel benieuwd naar die extra brede velgen! Dus VeloTeĵohttps://www.blogger.com/profile/15394292321743837380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-44283432959482847822015-11-24T12:26:29.311+01:002015-11-24T12:26:29.311+01:00Frits,
In principe heb je gelijk dat één test niet...Frits,<br />In principe heb je gelijk dat één test niet alles zegt. Maar mijn ervaring met het testen van honderden banden onder veel verschillende condities, bij vrieskou, op gladde ondergronden en asfaltgoten, zegt me dat er geen grote verschillen bij andere banden zullen optreden.<br />Pas als er duidelijk een snelheidswinst zou zijn behaald, zou ik verder gaan testen. Dan moeten de velgen Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-91267310579619729482015-11-24T11:59:16.265+01:002015-11-24T11:59:16.265+01:00Als ik het goed begrijp is er nu 1 serie met combi...Als ik het goed begrijp is er nu 1 serie met combinatie getest van banden en velgbreedte? Als dat zo is, kun je niet in zijn algemeenheid zeggen dat bredere velgen geen snelheidswinst opleveren. <br /><br />Mvg,<br />Frits de slagerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-90208489507051490442015-11-20T00:23:32.922+01:002015-11-20T00:23:32.922+01:00Hi Robert-Jan,
Grappig dat er zoveel verschil is. ...Hi Robert-Jan,<br />Grappig dat er zoveel verschil is. Ik heb in mijn zes questen en 130.000 km ooit één gebroken spaak gehad. Ik ben wel wat lichter dan jij maar heel langzaam fietsen doe ik toch ook niet.<br />Mogelijk speelt een rol dat mijn fiets in een verwarmde garage staat. Corrosie krijgt zo geen kans en daardoor ontstaat ook geen speling rond de spaakgaten.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-82237357587946791352015-11-19T23:59:45.607+01:002015-11-19T23:59:45.607+01:00Voor een "grote" jongen als ik zijn die ...Voor een "grote" jongen als ik zijn die velgen wel weer zinvol. De extra extra sterke velgen zorgen mogelijk voor minder spaakbreuk. Momenteel rij ik met een extra-strong setje van Velomobiel.nl, maar ook daar breekt nog weleens een spaak. Echt bomb-proof heb ik nog niet gevonden.Robert-Janhttps://www.blogger.com/profile/01470942965631148115noreply@blogger.com