tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post6228896345621155391..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Hoe snel is een Quest in vergelijking met een DF XL en een Milan SL MK2?Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger33125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-42098786299206650722023-06-30T17:15:21.307+02:002023-06-30T17:15:21.307+02:00Nutteloze vergelijking, als je wil vergelijken moe...Nutteloze vergelijking, als je wil vergelijken moeten alle condities hetzelfde zijn (parcours, zelfde wind, temperatuur, banden, banddruk, rijder gewicht, etc etc).<br />Ik stel voor te vergelijken met de windtunnel CwA resultaten.<br /><br />Quest: 0.09086<br />DF (2 mirrors, foamcover): 0.0629952<br />SL MK6: 0.044016<br /><br />Ofwel de Quest heeft veel meer luchtweerstand. <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-1526387148550927802015-12-03T23:31:56.252+01:002015-12-03T23:31:56.252+01:00Mag zomaar vd wet worden afgeweken?Mag zomaar vd wet worden afgeweken?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-21868463598142773632014-11-15T03:05:48.261+01:002014-11-15T03:05:48.261+01:00Beste manier om dan te testen lijkt me dezelfde ba...Beste manier om dan te testen lijkt me dezelfde banden en rijder. Alleen aangedreven door een elektrische motor. Op die manier is alles perfect te meten. Laat beide velomobielen eens testen in touring-configuratie en volledig getuned. Robin Demeyhttps://www.blogger.com/profile/13056043021049735188noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-1564891133412256082014-11-07T20:30:34.108+01:002014-11-07T20:30:34.108+01:00Hi Daniel,
De SRM in mijn Quest is uitgebouwd en z...Hi Daniel,<br />De SRM in mijn Quest is uitgebouwd en zit nu in de VeloTilt.<br />Dat gaat dus niet lukken.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-34290179218317507592014-11-07T19:59:07.355+01:002014-11-07T19:59:07.355+01:00Dag Wim, het is kort dag maar misschien heb je zon...Dag Wim, het is kort dag maar misschien heb je zondag tijd en zin om met je Quest met SRM meter naar Ost Friesland te reizen, er kan dan direct vergeleken worden met Mango, DF XL en jouw Quest, zie<br /><br /> http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/der-ot-thread.40245/#post-599929<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Grüße Daniel<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-76481169647911402182014-11-07T18:57:26.279+01:002014-11-07T18:57:26.279+01:00Dag Klaas,
Het is inderdaad zo dat de velomobielen...Dag Klaas,<br />Het is inderdaad zo dat de velomobielen steeds sneller worden. Ik kan, met een goede racekap en tijdens trainingsritten, vrij lang tussen 50 en 55 km/u rijden. Maar .... dat hoeft natuurlijk niet. Als het niet veilig kan moet je je snelheid reduceren. Zo heb ik nu zo'n 120.000 km afgelegd in Mango en Quest. Eén keer heb ik met laagstaande zon voor een auto moeten uitwijken. Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-32736560989656880622014-11-07T17:40:58.219+01:002014-11-07T17:40:58.219+01:00Waar ik ook vraagtekens bij zit bij de steeds hoge...Waar ik ook vraagtekens bij zit bij de steeds hogere snelheden van de velomobielen, is het in mijn ogen toch voor deze snelheden ondermaatse remvermogen.<br />We hebben het nog steeds over trommelremmetjes. Stel, je jakkert tegen de 60 per uur over een vrijliggend fietspad. Opeens is daar een kl00thommel die vanuit zijn oprit zijn auto op het fietspad neerkwakt, om dan pas eens te kijken of er Klaas Vnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-17347722045689603952014-11-07T13:24:27.520+01:002014-11-07T13:24:27.520+01:00Een snelle velomobiel accelereert meestal makkelij...Een snelle velomobiel accelereert meestal makkelijker en dat is een groot voordeel in het dagelijkse verkeer. (Acceleratie)snelheid is dus wel degelijk belangrijk.Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-77558685087989983802014-11-07T08:37:31.325+01:002014-11-07T08:37:31.325+01:00Of de DF of Quest sneller is? Wat mij betreft word...Of de DF of Quest sneller is? Wat mij betreft wordt dat niet hier besproken maar organiseren de heren fabrikanten een wedstrijd op de RDW baan. Dat lijkt me een mooie plek om tot hoge snelheden te komen die je op de openbare weg niet kunt halen. Is Quest misschien nog in het voordeel.<br />En wie wint maakt me eigenlijk niet uit, hebben we toch een mooie wedstrijd gehad ;-)<br />Groeten Benny<br Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-19860723204008812372014-11-06T20:37:29.200+01:002014-11-06T20:37:29.200+01:00Op fietspaden binnen de bebouwde kom heb je helema...Op fietspaden binnen de bebouwde kom heb je helemaal gelijk Wijnandt. Meer snelheid dan ~35 km/u is vaak alleen maar nodeloos (verkeers)gevaarlijk. <br /><br />Rijder en fiets wegen toch minimaal zo'n 100 kg en vermeerderd met de rest snelheid is dat meer dan voldoende potentiele energie andere fietsers met enorme kracht tegen het wegdek te laten slaan. Dat kan zelfs dodelijk aflopen. <br /><Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-13728454917514001382014-11-05T21:15:00.764+01:002014-11-05T21:15:00.764+01:00Die velomobilisten toch... Net automobilisten: gef...Die velomobilisten toch... Net automobilisten: gefixeerd op wie de snelste is. Voor velo en auto is de relevantie van die eigenschap gering. Belangrijkste reden: de aanwezigheid van al die hinderlijke andere medeweggebruikers. Wijnandthttps://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-5910306166283867612014-11-05T20:19:07.849+01:002014-11-05T20:19:07.849+01:00Um selber zu Jubeln, kann man einfach eine Probefa...Um selber zu Jubeln, kann man einfach eine Probefahrt machen. Einfach sein Vm mit bringen und vergleichen. Einfach mal in Foren lesen was zur Zeit schnell ist. Es gibt schon genug Erfahrung. Natürlich ist es auch möglich Augen und Ohren zu zu halten.<br />Der Unterschied ist gewaltig. Nur bei den schnellsten Ks, Sl , Df ist er recht gering. Man kann alles ausmessen. Also nix in lächerliche ziehenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-78651333881462959672014-11-05T19:56:40.033+01:002014-11-05T19:56:40.033+01:00Hoi Wim,
In deze sluit ik me aan bij de laatste ...Hoi Wim, <br /><br />In deze sluit ik me aan bij de laatste reactie van Monique, inderdaad veel appels met peren vergelijken. Doe zoals Quezzzt zegt, zet de verschillende modellen bovenaan een lange helling, zet dezelfde rijder erin en laat ze rollen, dan krijg je een goed idee van wat intrinsiek de snelste fiets is op gebied van luchtweerstand. <br />Bij professioneel wielrennen zijn de fietsen De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-55056766958485770052014-11-05T18:41:50.914+01:002014-11-05T18:41:50.914+01:00Dag allemaal ,
snel , sneller en snelst het is al...Dag allemaal ,<br /><br />snel , sneller en snelst het is allemaal mooi .<br />Maar vergeet niet het belangrijkste rij met plezier in het rond met je Velomobiel van wat voor merk of soort .<br />Het comfort telt ook mee en dat je snel gaat is dan mee genomen .<br /><br />MatthijsMatthijs Leegwaterhttps://www.blogger.com/profile/06478976627626231301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-35460988788256474862014-11-05T18:12:28.761+01:002014-11-05T18:12:28.761+01:00Ik vind het sowieso knap dat er uitspraken gedaan ...Ik vind het sowieso knap dat er uitspraken gedaan worden over wat de snelste velomobiel zou zijn. Ik zie vooral appels met peren vergelijkingen; verschillende banden, wegdekken, weersomstandigheden, "getuned zijn", rijders en vooral verschil in motivatie. Hoog gehalte "wij van wc eend raden wc eend aan". Vriendelijke groet Monique Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-9680296898401654852014-11-05T17:47:04.277+01:002014-11-05T17:47:04.277+01:00Ich habe 230 watt dort geleistet.
Ich habe 230 watt dort geleistet.<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-66342517367053549432014-11-05T16:33:39.358+01:002014-11-05T16:33:39.358+01:00Ik reed in mijm Quest bij de LEL een stuk 71 km/u ...Ik reed in mijm Quest bij de LEL een stuk 71 km/u en had de snelste tussentijd. Ik lag al 3 minuten voor op Daniel. Jammer dat ik in de laatste 8km Lek reed. Het was spannend geweest of ik de Milan voor gebleven was.<br /><br />De Quest is dus wel snel te maken, maar een Df niet comfortabel en praktisch..<br /><br />Groet, TheoTheonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-89600351355034197762014-11-05T16:04:29.721+01:002014-11-05T16:04:29.721+01:00Sagt mal.
Die Strecke hat 95 Höhenmeter , es wurd...Sagt mal. <br />Die Strecke hat 95 Höhenmeter , es wurde vom Stand weg beschleunigt, bei der Hälfte ein Kreisverkehr. <br />Das sind also durchschnittswerte bei einer recht konstanten Fahrweise. <br />Es ging hier nur um den Vergleich Sl zu Xl. Beim Xl war der Antrieb noch schwergängig. <br />Das Quest gehört inzwischen zu den langsameren Fahrzeugen. <br />Auch gepimmt hat das Quest keine Chance.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-8410580663961882672014-11-05T14:57:47.338+01:002014-11-05T14:57:47.338+01:00Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie weer.
Het kan in...Hoi Wim,<br /><br />Bedankt voor je reactie weer.<br />Het kan inderdaad geen kwaad om de juichende berichten van Daniel over zijn eigen producten enigszins te relativeren ;-)<br /><br />Groet, Richardvelofanhttps://www.blogger.com/profile/04738802914116729400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-32475232443188212552014-11-05T10:48:56.747+01:002014-11-05T10:48:56.747+01:00^^ Dat moet uiteraard rijders massa zijn !^^ Dat moet uiteraard rijders massa zijn !Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-63625620830677289572014-11-05T10:36:45.505+01:002014-11-05T10:36:45.505+01:00Het blijft vertekenend als er wordt uitgegaan van ...Het blijft vertekenend als er wordt uitgegaan van (wedstrijd)snelheden rijders met verschillend vermogen en massa. Zo kan een (iets) minder efficiente velomobiel zich in de top 5 of zelfs in de top 3 rijden als de rijder veel Watt per KG kan leveren. <br /><br />Het enige vergelijk wat wel meer indicatie geeft is de velomobielen op gelijke massa brengen en zonder meetrappen van een lange helling Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-34777561943530515972014-11-05T10:31:54.534+01:002014-11-05T10:31:54.534+01:00Dag Richard,
Ik was inderdaad van mening dat de DF...Dag Richard,<br />Ik was inderdaad van mening dat de DF XL duidelijk sneller was dan mijn getunede Quest. De vergelijking tussen de Milan en de DF XL tonen n.m.m. aan dat dit mogelijk toch anders ligt. <br />'In the end' zal ik mogelijk mijn mening moeten herzien, de omstandigheden van de vergelijking tussen de DF XL en de Milan zijn flink verschillend met het rondjes rijden op de RDW Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-31513200758601247892014-11-05T09:22:17.384+01:002014-11-05T09:22:17.384+01:00Dag Wim,
Ik las nog even je commentaar na LEL: &q...Dag Wim,<br /><br />Ik las nog even je commentaar na LEL: "De DF en DF XL zijn duidelijk sneller dan mijn getunede Quest. Het frontaal oppervlak is veel kleiner door de veel geringere breedte.<br />De vorm is beter, vooral de vorm van de rollbar achter het hoofd. De DF XL van Ymte weegt 22 kg en is ook nog eens veel stijver.<br />Daarnaast ligt ie veel lager op de weg." Zijn het de velofanhttps://www.blogger.com/profile/04738802914116729400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-18372277950094546362014-11-05T01:13:50.886+01:002014-11-05T01:13:50.886+01:00Een smallere, lagere velomobiel heeft minder front...Een smallere, lagere velomobiel heeft minder frontaal oppervlak en dus minder luchtweerstand. Als die velomobiel dan ook nog uiterst efficient gestroomlijnd is kan deze natuurlijk nooit in efficiëntie worden voorbij gestreeft door een "dikke" Quest. <br /><br />We hebben allemaal wel een gelezen waarom de Quest zo ontworpen is : meer praktische bagageruimte en het voldoen aan de Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-91599489790551207562014-11-05T00:04:36.675+01:002014-11-05T00:04:36.675+01:00Dag Rudolf,
De snelheid van de topfietsen ligt vri...Dag Rudolf,<br />De snelheid van de topfietsen ligt vrij dicht bij elkaar in de buurt. Ik schat dat dat binnen de 10% verschil ligt. Het verschil wordt dus gemaakt door de rijders.<br />Ik kan in de zomer nu zo'n 220 Watt in een uur trappen. Daniel Fenn kan tussen 275 en 300 Watt trappen. Ymte kan zeker ook 300 Watt trappen. Ook Theo van Andel kan dit.<br />Daarom zie je altijd die mannen in Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com