tag:blogger.com,1999:blog-82514102024-03-14T19:48:52.957+01:00Velomobiel Quest en Wim SchermerWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger1503125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-9017971966778024402024-01-01T16:00:00.014+01:002024-03-11T13:31:04.954+01:00Probleem met HBM machines slagmoersleutel, snel kapot en garantie tot de deurIedere klusser kent wel het bedrijf HBM machines uit Moordrecht. HBM staat voor Herman Buitelaar Machines. De producten zijn grotendeels afkomstig uit China en doorgaans aantrekkelijk geprijsd. Je moet je natuurlijk afvragen of goedkoop geen duurkoop is. Eerlijk is eerlijk, meestal valt het niet tegen.Toch heb ik nu een probleem dat ik eigenlijk niet zou moeten hebben. Ik wissel elk najaar Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-71038445329918244952024-01-01T14:11:00.005+01:002024-01-01T14:13:36.153+01:00Nieuwjaarswens 2024 Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-88364739255547536162023-12-25T14:01:00.003+01:002023-12-25T14:02:35.930+01:00Different gespotenOp eerste Kerstdag stuurt Piet Kunis me de eerste foto's van de Different in de uiteindelijke kleuren. Een plaatje toch?De verlichting moet er nog in en wat kleine dingen moeten nog worden afgewerkt.Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-87893636646792840022023-11-19T01:03:00.004+01:002023-11-19T13:34:19.399+01:00Test Continental Contact Urban met butyl en TPU binnenbandMark van Driel wil graag weten of de TPU binnenbandjes in een Continental Contact Urban 32-406 lichter lopen dan de standaard butyl binnenbanden. De TPU binnenband van Ridenow is maar 26 gram tegen 70 gram voor de aloude Schwalbe SV6a. De Continental Contact Urban 32-406 is na mijn test van vorig jaar de lieveling geworden van velomobiel rijdend Nederland. En terecht, met een pendeltijdWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-70563653650603774192023-11-17T16:27:00.004+01:002023-11-17T21:17:40.514+01:00Test Continental Contact 37-406Naast de 50 mm brede Contact Urban stuurde Velomobiel.nl ook de standaard Contact 37-406 mee. Dit is een heel stugge draadband. Je kunt 'm niet eens in een acht draaien. Er zit flink wat profiel op, gemiddeld onnodig. De band weegt 425 gram en is opgepompt 37,2 mm breed. De hoogte boven de velg is 30,7 mm.De band legt ondanks zijn stugheid vrij makkelijk om. De maximum druk is slechts 5.0 Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-47735851193723806212023-11-15T17:24:00.005+01:002023-11-17T10:34:20.940+01:00Test Continental Contact Urban 50-406Velomobiel.nl stuurt me enkele banden om te testen. De band die we vandaag testen is de Continental Contact Urban 50-406. Als deze band aan mijn hooggespannen verwachtingen voldoet, hij moet dan sneller zijn dan de 32 mm brede broer, dan zou het een geduchte concurrent voor de GoCycle kunnen zijn. Dat zou prima zijn, dan hoef ik de GoCycle banden, minimaal met 500 stuks te bestellen, niet meer inWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-90496552078048201182023-09-17T13:09:00.003+02:002023-09-18T10:25:34.909+02:00Different op De WoudeVandaag wordt Piet Kunis op De Woude verwacht voor 'een koppie'. Niet verwacht is dat ie met de Different komt. En precies dat gebeurt.De eerste ervaringen zijn goed. De snelheid is prima, zeker 5 km per uur sneller dan de ook al heel snelle SuperMango. Wel maakt de fiets veel lawaai op slecht wegdek. Niet zo gek natuurlijk, de bovenkap ligt nog zonder rubberrand helemaal los op de body.Nu is Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-66449387943162164942023-08-22T22:30:00.004+02:002023-08-23T21:04:20.005+02:00Different nu met kapPiet Kunis stuurt een filmpje waar de kap open en dicht gaat. Zelfs de eerste keer werkt het al prima. Ook de passing is al verrassend goed. Nu al is goed te zien hoe makkelijk je de fiets in- en uitstapt. Ook het sleutelen aan de aandrijving en besturing kan zelfs zittend op een keukenstoel gebeuren.Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-54532324190312614872023-07-31T10:27:00.004+02:002023-07-31T10:29:09.970+02:00Eerste rit DifferentNa een enorme zoektocht ..en verschillende keren een nee, hebben we uiteindelijk toch een adres gevonden die een speciaal ovaal tandwiel met 78 tanden, digitaal kon tekenen en maken. We zijn terecht gekomen bij "the Mechanic part" in Drunen. Dit bedrijf heeft de 2 tandwielen vorige week in Enkhuizen afgeleverd. In de tussentijd heeft Jan een nieuwe trapboom gemaakt en heb ik deze in mijn Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-38887145671631763252023-07-28T16:36:00.009+02:002023-08-03T15:55:24.813+02:0016" Continental Contact Urban getestTot nu toe heb ik vrijwel uitsluitend 406 en 559 banden getest. Ymte van InterCityBike vraagt me om 349 banden te testen. Dit zijn de 16" voorbanden van de nieuwe Tuna velomobiel. Veel velomobielrijders vinden de Tuna een mooie velomobiel met veel voordelen. De kleinere wielen zijn sterker, maken een kleine draaicirkel mogelijk met dichte wielen en leveren meer ruimte in de fiets op.Dat mag Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-3757090147303726742023-06-25T11:52:00.005+02:002023-06-25T11:55:24.820+02:00Different op de wielen Piet Kunis stuurt me bijgaande 4 foto's van zijn Different. De velomobiel staat voor het eerst op de wielen.Ik vind het een plaatje om te zien, zelfs in deze onafgewerkte ruwe vorm. Ik ben benieuwd of jullie dit ook vinden. Zoals je kunt zien zijn de drie wielen allemaal 20" om de snelle en comfortabele GoCycle banden te kunnen gebruiken. Deze fiets zal net zo comfortabel worden als de Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-34008511411120393662023-05-02T09:46:00.004+02:002023-05-02T17:05:08.456+02:00Different staart afgezaagd en top gelamineerdDe beide rompen van de Different zijn nu gemaakt. Op de body van de fiets van Piet is tape geplakt om daar later de zaag in te zetten. De staart gaat namelijk met het achterwiel meebewegen tijdens het sturen.De staart is losgezaagd en Piet lijkt er wel tevreden mee te zijn.Het aluminiumdeel wordt het scharnierpunt van de staart.Vandaag de 1e bovenkap uit de mal gehaald. Het is een mix van Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-14396716375705818212023-04-06T16:50:00.002+02:002023-04-06T16:50:36.007+02:00Different als een Formule 1 autoPiet Kunis schrijft:'We hebben weer wat progressie geboekt. Jan schiet aardig op met het maken van zijn binnenframe. De mijne is inmiddels verlijmd met de body, heb ik de voor- en achterschotten van de wielkasten en (boven mijn armen) heb ik de verbinding tussen de body en het binnenframe er in gelamineerd. Daardoor kon ik vanmorgen de houten uitlijn constructie er uithalen en kon ik voor het Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-51219069622139243962023-03-25T15:11:00.006+01:002023-03-25T18:43:44.074+01:00Different nr. 2 uit de malOok de Different voor Jan Reus is nu gelamineerd. Hierboven zie je de twee rompdelen in de mallen.Vervolgens worden de mallen met het laminaat erin tegen elkaar aangebout en wordt de middennaad met carbon en epoxy muurvast aan elkaar verbonden. Na uitharding loste de nieuwe onderbody heel gemakkelijk.Het volgende karwei is het inbouwen van de draaiende delen. Maar eerst worden de bovenkappen Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-64567466362966577692023-03-19T14:19:00.006+01:002023-03-19T23:22:37.851+01:00Different uit de mal De bouw van de Different is nu serieus op gang. De twee fietsen, één voor Jan Reus en één voor Piet Kunis, worden gemaakt in de werkplaats van Carbon Repair, de werkgever van Jan. Carbon Repair, een van Nederlands grootste bedrijven in het repareren van carbon fietsen, heeft recent een twee keer zo grote werkplaats betrokken in Enkhuizen. De verbouwing en inrichting heeft veel tijd gekost Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-63070796905518026842022-12-24T11:25:00.003+01:002022-12-24T13:54:25.331+01:00Panaracer Minits Lite bandentestOane Zuidema vraagt me de Panaracer Minits Lite te testen. Na de test van de Continental Urban en Speed in de vrieskou op zaterdagavond 17 december ben ik vermoeid in mijn luie stoel neergeploft. De garage is een rommeltje, alles staat er zondagmorgen nog precies zo. Mooi moment om de Panaracers voor Oane te testen.De Panaracer Minits Lite is in Japan vervaardigd en met 166 gram een heel licht Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-77556717252176638202022-12-18T11:43:00.007+01:002022-12-18T15:39:51.527+01:00Continental Urban bij koude trager dan Continental Speed?Er gaan verhalen rond in velomobiel land, met name in Duitsland, als zou de snelle Continental Contact Urban bij lage temperaturen langzamer zijn dan de bij normale temperaturen tragere Continental Contact Speed. Mark van Driel vraagt me uit te zoeken of deze verhalen kloppen. Mark heeft van beide banden twee stuks bij mij afgeleverd. De Contact Speed heeft 100 km gereden en is dus wat Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-7424774693179543712022-10-05T18:30:00.004+02:002022-10-05T18:33:20.401+02:00Achterwielbesturing .. het nieuwe normaal?Piet Kunis en Jan Reus waren met het prototype van de Different op CV in Sloten. Er was veel belangstelling voor een proefrit en bijna iedereen was er positief over. Wel vond iedereen het met het achterwiel sturen, vreemd aanvoelen, maar waren ook verrast door de korte draaicirkel. Het achterwiel sturen voelt misschien vreemd, maar als je naar de tekening kijkt, ..welke velomobiel gaat er Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-29309011414149380182022-08-01T00:38:00.006+02:002022-08-01T23:14:45.494+02:00Bandentest Schwalbe One en Continental Contact Speed 2022 en versie 2021 met 2000 kmMark van Driel is een van de vele rijders in moderne velomobielen die constant op zoek is naar de snelste band. Die moet niet alleen snel zijn, maar ook comfortabel, betaalbaar en een lange levensduur hebben. Inmiddels is duidelijk dat al die wensen niet te combineren zijn. Gelukkig heeft Continental met zijn Contact Urban het snelheidsprobleem redelijk goed opgelost. Een GoCycle wordt het niet Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com13tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-3923200343359572092022-07-27T18:43:00.003+02:002022-07-27T23:01:01.322+02:00New Carbon maakt geel fietsje voor dochter Tour de France winnaarJan Reus, de maker van de racekappen voor Velomobielonderdelen.nl, en een van de mensen van Carbon Repair in Enkhuizen, kreeg een eervolle opdracht om een kinderfietsje in Tour de France geel te spuiten.Dit fietsje is voor de twee-jarige dochter Frida van Jonas Vingegard, zoals bekend de winnaar van de gele trui in de Tour de France. Het fietsje is op dinsdag 26 juli uitgereikt aan Jonas in Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-44317133351233427632022-07-17T22:04:00.007+02:002022-07-18T10:03:53.729+02:00Bandentest Continental Contact Urban, Vredestein Perfect Moiree 35 en TiregliderNieuwe standaard DF, A7 en Snoek band? 3 km/h sneller dan Contact Speed!Wie een nieuwe DF, Snoek, A7 of willekeurig welke nieuwe velomobiel bestelt krijgt deze standaard uitgerust met Continental Contact Speed banden. Bij de laatste test kwam deze band er matig tot redelijk uit, zeker geen hoogvlieger. De moderne velomobielen kunnen niet uitgerust worden met de comfortabele en snelle GoCycleWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com14tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-59810992801649628602022-06-27T11:06:00.006+02:002022-06-27T11:59:55.120+02:00De filosofie achter de bouw van de DifferentOnze uitdaging is een nog efficiënter vervoermiddel ontwerpen en bouwen voor een mens, dan een velomobiel nu al is. We willen geen racemachine bouwen, maar een voertuig waarmee je met zo min mogelijk menselijke energie, comfortabel en veilig van A naar B kan.Per definitie is een velomobiel al heel effectief in al zijn uitvoeringen. Echter, ook de moderne velomobiel laat Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-58248473935279607592022-06-12T11:43:00.011+02:002022-06-13T20:57:41.884+02:00Photo comparison DJI Mini 3 Pro on 12 MP and 48 MPThe new DJI Mini 3 Pro has the possibility to make photos in 12 MP and in 48 MP.Some YouTube reviewers think that 48 MP is more or less a marketing gimmick. Some say that it is actual a 12 MP sensor and that there is hardly an improvement in photo quality with 48 MP.As a professional aerial photographer, I disagree with the reviewers. If you make two photos, one in 12 MP and one in 48 MP theWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-50285837669643324132022-05-28T15:10:00.005+02:002022-05-29T12:39:22.756+02:00Bandentest Continental Contact Urban 50 26 inch 559Het is alweer een tijd geleden dat ik 26 inch banden heb getest. Jarenlang heeft de Schwalbe Almotion vele tevreden rijders gediend met een lage rolweerstand en een heel lange levensduur. 30.000 km bleek geen uitzondering. Helaas is die mooi lichtlopende band niet meer leverbaar. Arjen Hoogcarspel vroeg mij welk alternatief er zou zijn. Ik wist het niet maar Arjen heeft mogelijk een goed Wim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-66156683905907874692022-01-21T14:40:00.003+01:002022-01-22T14:11:39.649+01:00Bandentest Continental Contact SpeedOp verzoek van een DF rijder test ik de Continental Contact Speed 28-406 band. Deze band heb ik in 2020 ook al eens getest en presteerde toen matig. Het is al even geleden dat ik banden getest heb. Rugproblemen maken het hanteren van de loodzware aluminium goten een uitdaging. Met een piepklein driehoekig rolplateautje kan ik de goten nu verrijden zonder ze te hoeven tillen. Ook het oppompenWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com17