zondag 29 maart 2009

Bandentest 26" rear tires test Quest

Tijdens de test op 18 maart 2009 verslechterden de weersomstandigheden zodanig dat de laatste band, de Schwalbe Super Moto niet goed kon worden vergeleken met de andere banden. Op 4 november 2008 hebben wij de Super Moto wel kunnen vergelijken met onder meer de Vredestein Perfect Moiree 54. Op 4 november zouden wij hinder hebben kunnen ondervinden van een langzaam leeglopende voorband. De resultaten zouden niet betrouwbaar kunnen zijn en heb ik dan ook niet gepubliceerd.
Nu blijkt dat de resultaten van 4 november wèl betrouwbaar zijn, ze zijn namelijk één op één vergelijkbaar met de resultaten van 18 maart 2009. Daarom zijn de gegevens v.w.b. de Super Moto berekend uit de gegevens van 4 november.
Het bijgaande staatje zegt alles. Alle banden zijn vergeleken met de Schwalbe Kojak op 6 bar. In de meest rechtse kolom staat in procenten hoeveel verder (positieve waarden) of hoeveel korter (negatieve waarden) de banden bij een gegeven druk lopen.
Een paar opvallende zaken.

De lichtst lopende 26" inch band is de Schwalbe Super Moto. Deze band heeft het grootste luchtvolume en loopt relatief nog lichter als het kouder wordt. Een fantastische winterband dus? Nou nee, de band heeft geen anti-lek bescherming en is door zijn lichte constructie kwetsbaar. Niet verwonderlijk, het is eigenlijk een strandband voor een mountainbike. Bijzonder is wel dat de band al bij heel weinig druk zo licht loopt. Het verschil tussen 3 en 4 bar is verwaarloosbaar. De band legt moeilijk om, leeg is het een lastig hanteerbare flap rubber die moeilijk over de iets uitstekende bout van de wielnaaf is te prutsen.

De Schwalbe Kojak 50 mm doet het prima. Mijn advies is om deze band niet harder op te pompen dan 5 bar. De band loopt dan maar 1,6 % minder ver dan op 6 bar. De band legt makkelijk om en loopt direct mooi rond. Een half versleten Kojak loopt 3 % verder dan een nieuwe.




De Schwalbe Marathon Racer doet het ook goed. Deze band heeft het geringste luchtvolume en doet het vanaf 5 bar en hoger goed. De band is als vouwband uitgevoerd en legt wat minder makkelijk om. Een bezwaar is dat de band snel hobbelt, het beste is de band met een zeepoplossing te monteren en tijdelijk één tot twee bar harder op te pompen dan de gewenste druk.

De band die het naar mijn mening het beste doet is de Vredestein Perfect Moiree 54. Ondanks dat ie met ruim 900 gram zwaar is, loopt de band heel licht. Wel beslist oppompen tot 5 bar, dan loopt ie fantastisch. De Perfect Moiree legt makkelijk om en loopt prima rond. Een belangrijk veiligheidsaspect is dat de Perfect Moiree de Quest mooi rechtuit laat sporen, ook als de band leeg of bijna leeg is. In tegenstelling tot de Super Moto heeft de Perfect Moiree wel een goed bruikbare anti-lek bescherming. 'Editor's choice' dus.

Voor degenen die nog wat oude banden hebben liggen hebben wij in de test van 4 november de Vredestein S licks en de Avocet 26 getest. De S licks op 6 bar loopt even ver als de Kojak op 5 bar. De Avocet 26 is op 5 bar 11% sneller dan de S licks op 5 bar. Pomp je de S licks op tot 6 bar, dan is ie 5% sneller dan de Avocet 26.

8 opmerkingen:

Harry Lieben zei

Nee, Super Moto is geen winterband, zelfs in de zomer reed ik er nogal eens lek mee bij regen. Schwalbe heeft onlangs een vouwversie van de Big Apple (toevoeging: "Lite-Skin) uitgebracht. Die is bijna net zo licht als de Super Moto, maar heeft wel antilek. Ik rij er nu een week mee (de 55-559 want 60mm is eigenlijk net wat te breed in de wielkast van de Quest). De BA Lite-Skin dweilt op lage druk wel meer als de Moiree.

Gerrit zei

Wim , ondanks jouw slechte resultaten met de sportscontact heb ik er toch weer nieuwe onder gedaan omdat ik best wel tevreden was met dit bandje , alleen inderdaad het omleggen .
Daar hebben ze iets op gevonden , een apparaatje van Simson . kijk maar eens op m,n blog daar staat een mooie foto van dit handige tooltje.

PS. Misschien is de uitrolweerstand bij een tweewieler wel anders als bij een velo , tweewieler is lichter en bij een velo heb je natuurlijk 2 van die bandjes naast elkaar , ik zeg maar wat.

Wim Schermer zei

Hi Gerrit,
Nee hoor, er is geen verschil in rolweerstand tussen een tweewieler of driewieler. Ik test ook niet meer dan de onderlinge verschillen tussen banden. En dan is de Sportscontact de traagste van allemaal. Probeer voor de aardigheid maar eens een Kojak. Moet je voor de smalle nemen, achter de brede. Fiets je nu 35 km/u, met de Kojak en ook de Perfect Moiree, fiets je 2 km per uur harder met dezelfde inspanning.
Dat er een mooi tooltje is is leuk, maar ik wil die banden helemaal niet.
Groeten,
Wim

Kees van Hattem zei

Beste Wim. De Vredestein S licks zijn nog volop verkrijgbaar bij fietspunt.nl in Zwaag. Prijs 9.90 euro. Donderdag rondje Noord Holland. 10.30 uur op De Woude? Groeten Kees.

Wim Schermer zei

Hi Kees,
De S licks loopt op 6 bar net zo ver als de Perfect Moiree op 3 bar. Op 5 bar loopt de Kojak 15% lichter, dus waarom zou je de S licks nog gebruiken?
Zie je donderdagmorgen graag op De Woude voor een heel mooi rondje.
Groeten,
Wim

ZENNETOCHT zei

U zegt dat de Vredestein PM54 900 gram zwaar is. Hoeveel wegen de andere bandjes? Hoe relatief is de rolweerstand bij voornamelijk stadsverkeer tov het gewicht van de bandjes?
Marc va

Gerrit zei

Van mij hoef je die banden ook niet te nemen maar het kan ook behulpzaam zijn bij andere merken banden , het was maar een tip.
vr.gr. Gerrit

Wim Schermer zei

De andere banden wegen tusssen 450 en 700 gram.
Ook in stadsverkeer zijn brede banden prettig. Ze starten een fractie van een seconde trager, maar daarna heb je er tijdens de hele rit plezier van. Brede banden zijn ook veel veiliger bij bijv. tramrails.
Groeten,
Wim