dinsdag 29 september 2020

Bandentest Maxxis DTH vouw

Ik krijg twee Maxxis DTH vouwbanden toegestuurd door Arend-Jan van Lent. Het betreft de Drop the Hammer versie. Eerder al testte ik de Maxxis BMX, een draadband. In de tabel met groene gegevens opgenomen, de nu geteste versie is in rood weergegeven.

Eerste dat opvalt is de heel hoge minimale en maximale druk van 8.5 tot 11.0 bar. Het bandje weegt 300 gram en is opgepompt 43,5 mm breed. De band legt makkelijk om en gaat er wat moeilijker met de hand af. Je moet een paar stevige knuisten hebben om een bandenlichter overbodig te maken.


Er wordt veel gediscussieerd, ook op dit blog over het verschil tussen draad- en vouwbanden. Vouwbanden zouden lichter lopen dan draadbanden. Ik heb meermaals bewezen dat dit niet het geval is. Ook nu weer zien we dat de Maxxis DTH vouwband een stuk trager is dan Maxxis BMX draadband. Deze laatste is notabene met 412 gram 30% zwaarder. Ook de minimale en maximale druk is met 5.0 tot 8.0 bar een heel stuk lager.


De pendelresultaten vallen flink tegen. De draadband Maxxis BMX loopt met 62,8 seconden bij 8 bar duidelijk sneller dan de 58,7 seconden bij 11.0 bar van de Maxxis DTH vouw. De beide banden zijn met 120 TPI aan elkaar gelijk.


Ook hier zien we weer dat band op zijn maximum druk zwaarder loopt dan bij 1 bar onder het maximum. 


Al met al vallen de resultaten flink tegen. Om met Arend-Jan van Lent te spreken 'het is een miskoop'.



De volgende test zal over de 20" Alienations banden gaan.


6 opmerkingen:

Erik van Dongen zei

Ik heb deze banden onder mijn Mango (de bredere versie) en in 26 inch op mijn single speed en op beide fietsen ervaar ik ze als erg fijn en vlot. Ik heb ze op de Mango gemonteerd als vervanger voor de Go-Cycles die na nog geen 1.500 km helemaal doorgesleten waren aan de wangen. Voor mijn gevoel zijn de DTH's echt amper langzamer. En ze slijten niet aan de zijwanden door het iets doorlopende profiel aan de zijkanten. Een enorm pluspunt!

Ook op de single speed zijn ze erg vlot. Ze rijden niet snel lek en zijn erg makkelijk om te leggen en te demonteren ook zonder problemen/gereedschap. En ik heb echt niet zulke stevige knuisten ;).

Ook Harry Lieben is op het Duitse Velomobielforum erg te spreken over deze banden. Zo zie je maar weer dat de ervaringen in de dagelijkse praktijk soms toch net wat anders kunnen zijn dan een test ;)

Pieter zei

Ik heb toch grote twijfels bij de manier van testen.
Net zoals je in de voorgaande test een tubeless band test met een binnenband en een tube op een gewone velg voor clinchers dan lijkt me dat ook niet helemaal logisch te zijn.

Een lage rolweerstand zal behaald worden als de band mee kan vervormen op het vaak ongelijke wegdek.
Iedereen weet ook wel dat de vervorming groter word naarmate de snelheid toeneemt.
Je hebt me vorige keer keer vermeld dat mijn bevindingen berusten op gevoel en niet op feiten. Nu vind ik dergelijke uitspraken nogal hard, want als we naar feiten gaan kijken heb je;
- de tubeless band niet tubeless getest.
- de tube niet geplakt op een velg die speciaal voor tubes zijn want dit is wel een heel ander soort velg als voor clinchers.
- je een variabele meetfout hebt aangezien de reactie en handeling van het bedienen van de stopwatch met start en stop per keer ongeveer 2 seconden is. Dus ongeveer 4 seconden totaal.
In dit geval 4 seconden op 58 seconden is een mogelijke 6,8% afwijking.

Wil je in mijn ogen een betrouwbare meting dan zou ik testen bij een snelheid van 30-40 km/h de snelheid die een velomobiel makkelijk haalt en een machine bouwen zoals die gebruikt word door bikerollingresistance. Die traanplaat vervang je door jouw asfalt en dan dan heb je een betrouwbare meting.

Want eerlijk is eerlijk bij banden met profiel die hebben vaak een looprichting en dat gaat dus niet in het voordeel werken met pendelen.
Voordeel van tubeless ga je ook niet zien.

Maar op deze manier banden testen zegt niet zo heel veel.
Het

Wim Schermer zei

Ik wil niet teveel ingaan op je gevoelens. Fabrikanten geven mij aan dat mijn methode de beste is. Wat ik doe is banden gewoon onderling vergelijken. Een band die bijv. 20% langer pendelt dan een andere band, gaat in de praktijk niet zomaar 20% zwaarder lopen.
Je opmerking over een variabele fout door de stopwatch toont aan dat je geen flauw idee hebt van testen.
Ik doe minimaal vijf testen per druk. Per band dus meestal 20 tot 25 pendelbewegingen. Het indrukken van de stopwatch en het gelijktijdig loslaten van de pendel gaat 100% synchroon. Dat bewijzen de resultaten ook, er zit gemiddeld over vijf metingen minder dan seconde verschil. En dat is inclusief waarneming van het moment dat de pendel stil staat. Van die vijf metingen worden de langste en kortste pendeltijd niet meegeteld, de overblijvende drie worden gemiddeld. Nauwkeuriger kan echt niet. En 6,8% afwijking zoals jij beweert, slaat echt nergens op.

Pieter zei

20 jaar ervaring in meet en regeltechniek en validatie, maar jij beweert dat ik geen flauw idee heb van testen? Bijzonder dat je dat überhaupt durft te zeggen.

Wat nog meer bijzonder is is dat e niet durft in te gaan op jouw eigen foutieve meting om banden te testen? Geen enkele fabrikant gaat jouw aanbevelen een tubeless band te testen met een binnenband.
Geen enkele fabrikant gaat aanbevelen om een tube op een clincher velg te leggen zonder te lijmen.
Het is algemeen dat de menselijke reactietijd 2 sec is. Blijkbaar ben jij een unicum die tot op de milliseconde nauwkeurig kan starten en stoppen.
Wat wel duidelijk is geworden is als het te heet onder jouw voeten is dat je er niet op wil ingaan.

Wim Schermer zei

Als je beweert dat er een verschil van 2 seconden zit tussen het indrukken van de stopwatch en het loslaten van de pendel, dan snap je het echt niet. Daar zit zeker geen tiende van een seconde tussen. Ik wil je dat graag bewijzen, kom maar langs.
Als je dan die vermeende twee seconden ook nog eens met een factor 2 vermenigvuldigt, nogmaals, dan snap je het niet.

Ik heb voor verschillende fabrikanten testwerk gedaan, onder meer voor asfaltfabrieken, fabrikanten van houten wielerbanen, bandenfabrikanten enz. Mijn gegevens zijn vergeleken met andere testmethoden en steeds gaven de fabrikanten aan dat mijn gegevens verrassend nauwkeurig zijn. Vooral de herhalingsnauwkeurigheid is, binnen 1%, bijzonder hoog.

Ik heb voor verschillende internationale teams die in Battle Mountain voor de wereldrecords strijden banden getest. O.m. voor Elan en de universiteitsteams van TU Delft, Milaan, Toronto en Liverpool. Zo ontdekte ik dat de Michelin radiaal banden die TU Delft gebruikte voor de Velox met productiejaar 2009 30 seconden langer pendelden dan latere productiejaren. Met die 2009 banden haalde Sebastiaan Bowier in 2013 het wereldrecord binnen. Het TU team was heel blij met mijn bevindingen en Sebastiaan bevestigde later dat die 2009 banden merkbaar lichter liepen.

Kom gewoon langs, dan kan ik je beter overtuigen. Ik loop niet weg voor wat ik doe en ga de discussie niet uit de weg. Daarom publiceer ik letterlijk alle commentaren.

Wim zei

Laat ik nou precies de allersnelste band die er te koop is op mijn GreenSpeed Aero hebben liggen.

De Greenspeed Scorcer 120.