tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post4017343193621680130..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Relevantie van testenWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-63805198152551008172013-10-28T19:25:55.874+01:002013-10-28T19:25:55.874+01:00Hi Maciej,
Het gebruik van 28" wielen in een ...Hi Maciej,<br />Het gebruik van 28" wielen in een velomobiel zal uiterst beperkt blijven. Testen, nog afgezien van kosten, voor slechts een enkeling, lijken mij niet zo zinvol.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-8587736167796345102013-10-28T19:20:03.117+01:002013-10-28T19:20:03.117+01:00Beste Wim!
Hoeveel kost om 28" ook te uitpro...Beste Wim!<br /><br />Hoeveel kost om 28" ook te uitproberen? Volgens mij:<br />- extra 2 velgen<br />- extra spaken,<br />- extra naven<br />- (een naturlijk 28" buiten en binen banden)<br /><br />Kunnen wij misschien naar jouw geld sturen om zo iets te doen? Anders zal ik zelf een pendel bouwen!Maciej Dlugoszhttps://www.blogger.com/profile/15524749535193219789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-44857806685126889872013-02-04T14:35:36.127+01:002013-02-04T14:35:36.127+01:00Magic Bullet,
Van de 6 metingen zijn er altijd enk...Magic Bullet,<br />Van de 6 metingen zijn er altijd enkele die buiten het gemiddelde vallen. Ik laat deze weg om van de vier overgebleven waarden het gemiddelde te berekenen.<br />Zou ik ze ook meerekenen, dan zal het gemiddelde waarschijnlijk nauwelijks veranderen.<br />Ik laat de laser op een kaartje schijnen met een fijne lijnverdeling. Op het moment dat de laser stil staat, dat is goed waar Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-32781451064972871752013-02-04T13:46:16.555+01:002013-02-04T13:46:16.555+01:00Ha Wim,
Twee vragen in voorbereiding op mijn post(...Ha Wim,<br />Twee vragen in voorbereiding op mijn post(s) over validatie en verbetering van significantie: <br />1- statistisch gezien mag je eigenlijk geen waardes weggooien. Heb je daar een andere, liefst technische, reden voor dan alleen 'de hoogste en de laagste'? <br />2- Ik snap de heel accurate laser, gaaf. Maar hoe besluit je nu dat hij echt niet meer beweegt? Moet de laser dan Magic Bullethttps://www.blogger.com/profile/07449396619621988877noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-5726393113070512772013-02-04T10:53:47.768+01:002013-02-04T10:53:47.768+01:00Dag Theo,
Toch zit er een gevaar in metingen door ...Dag Theo,<br />Toch zit er een gevaar in metingen door één persoon. Ze mogen niet fout, voor meerdere uitleg of misleidend zijn. Er wordt al gauw aangenomen dat 'metingen van Wim' wel kloppen en men handelt daar naar. Soms met foute conclusies als men banden koopt met verwijzing naar mijn test die helemaal niet getest zijn. Die banden hebben dan wel dezelfde naam, maar niet dezelfde Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-17218749763147715262013-02-04T10:37:04.528+01:002013-02-04T10:37:04.528+01:00Vorig week had ik een vergelijkbare reactie geschr...Vorig week had ik een vergelijkbare reactie geschreven als die van jou Wim.<br />Door technische storing is het hele verhaal helaas niet geplaatst. Jammer van mijn tijd.<br /><br />Ik sta helemaal achter je. De testen worden steeds meer wetenschappelijk verantwoord. <br />Dat is ook het antwoord op de vraag van Marian denk ik. Het is de wetenschapper in je die het gewoon wilt weten. Tijdstip is Corn-Dollyhttps://www.blogger.com/profile/04074347954435465793noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-15015753538917470002013-02-03T20:22:16.349+01:002013-02-03T20:22:16.349+01:00klinkt heel goed. Thanks.klinkt heel goed. Thanks.Magic Bullethttps://www.blogger.com/profile/07449396619621988877noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-40410148465043458542013-02-02T23:17:49.454+01:002013-02-02T23:17:49.454+01:00Magic Bullet,
Elke informatie, tip, hint, kritiek ...Magic Bullet,<br />Elke informatie, tip, hint, kritiek sta ik voor open. Ik voer liever een open discussie dan achteraf te horen dat er, terecht of onterecht, twijfels zijn over de methode met de pendel.<br />Ergens heb ik het wel beschreven maar mogelijk heb je er iets aan. Iedere set te testen banden wordt na montage om de velg twee bar te hard opgepompt om de band goed te centreren. Dat wordt Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-80655899527796293322013-02-02T22:58:39.412+01:002013-02-02T22:58:39.412+01:00Beste Wim,
Expres deze post niet gelezen voor ik ...Beste Wim,<br /><br />Expres deze post niet gelezen voor ik mijn stuk over significantie af had. Allereerst: je bent heel open over je resultaten (daar kunnen veel wetenschappers wat van leren), en, met of zonder wetenschappelijke achtergrond, jouw pendelproeven zijn bijzonder waardevol (relevant en significant)! Bijv de vergelijking die je maakt met uitrollen van Kojaks en F-lites is gewoon een Magic Bullethttps://www.blogger.com/profile/07449396619621988877noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-42615722502705927602013-02-02T22:23:43.785+01:002013-02-02T22:23:43.785+01:00Beste Wim,
Expres deze post niet gelezen voor ik ...Beste Wim,<br /><br />Expres deze post niet gelezen voor ik mijn stuk over significantie af had. Allereerst: je bent heel open over je resultaten (daar kunnen veel wetenschappers wat van leren), en, met of zonder wetenschappelijke achtergrond, jouw pendelproeven zijn bijzonder waardevol (relevant en significant)! Bijv de vergelijking die je maakt met uitrollen van Kojaks en F-lites is gewoon een Magic Bullethttps://www.blogger.com/profile/07449396619621988877noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-58201878679622191372013-02-02T10:51:43.536+01:002013-02-02T10:51:43.536+01:00Dag Monique,
Leuk is dat nu een keer duidelijk wor...Dag Monique,<br />Leuk is dat nu een keer duidelijk wordt waarom er in de winter minder hard gereden kan worden. Dan zie je dat sommige banden het in de vrieskou veel beter doen dan andere. De Marathon en de Marathon Plus zijn de laatste jaren sterk verbeterd. Dat hoor je niet van Schwalbe.<br />Ik publiceer redelijk onbevangen, mede omdat ik geen wetenschappelijke achtergrond heb.<br />Doordat Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-8676427903854058232013-02-02T09:10:39.193+01:002013-02-02T09:10:39.193+01:00Hoi Wim, ga vooral door, je bent goed bezig vind i...Hoi Wim, ga vooral door, je bent goed bezig vind ik. Mijn vriendin en ik hadden bemerkt dat de M+ eigenlijk niet onder deed voor de (snelheid van)de durano. Allerlei mensen en blogs gaven aan dat onze observatie niet zou kunnen kloppen. Toen echter je uitslag kwam uit jouw test over de M+ bevestigde dat onze observatie, soort van zie-je-wel en motiveerde me om vooral met deze band door te gaan. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-51143249135089448312013-02-01T20:58:37.534+01:002013-02-01T20:58:37.534+01:00Haa Wim,
Goed dat je zo openlijk de vraag betreff...Haa Wim,<br /><br />Goed dat je zo openlijk de vraag betreffende de relevantie neerlegt. Daarmee ben je transparant bezig. Ook correct dat je meldt geen wetenschappelijke achtergrond te hebben. <br /><br />Het is soms wel te merken, omdat je er nog wel eens de neiging lijkt te hebben al wat te stellen voordat dat gestelde ook wetenschappelijk onderbouwd is. En soms sla je dan de plank net mis. IkQuesjerhttps://www.blogger.com/profile/03382628720627885893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-29404341154993654542013-02-01T20:54:11.280+01:002013-02-01T20:54:11.280+01:00Rudolf,
We gaan lekker door.
Het frezen is begonne...Rudolf,<br />We gaan lekker door.<br />Het frezen is begonnen, er is nu één van de vier delen gefreesd. Als er meer gefreesd is en ik heb daar foto's van dan zal ik er wat over schrijven.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-52636181313838220832013-02-01T20:19:47.582+01:002013-02-01T20:19:47.582+01:00Aan iedere tetsmethode is natuurlijk iets te veran...Aan iedere tetsmethode is natuurlijk iets te veranderen of te verbeteren. Echter, ik ben er zeer over te spreken dat deze testmethode welke volgens vaste rituelen wordt uitgevoerd, het geeft een duidelijker beeld dan de vergelijken welke op sommige forums of blogs te lezen zijn. Mijn banden lijken de ene dag lichter te fietsen dan op een andere dag, met andere woorden, mijn lijf reageert soms Arnold, Hoorn (West-Friesland)https://www.blogger.com/profile/08853848878913890379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-19800019125192456502013-02-01T19:38:45.070+01:002013-02-01T19:38:45.070+01:00Thinking of all these test Wim runs tells me somet...Thinking of all these test Wim runs tells me something about his person-hood.Translating this into the VeloTilt Velo,one has to be nothing but excited!We maybe looking at history made when the VeloTilt is finally released.A step up in the Velo evolution.<br /><br />Thanks Wim!!! Timhttps://www.blogger.com/profile/03794685116122562061noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-78529862094455003822013-02-01T19:27:30.504+01:002013-02-01T19:27:30.504+01:00Ik vraag me zelfs af wat de rol is van bandprofiel...Ik vraag me zelfs af wat de rol is van bandprofiel en luchtweerstand gericht tegen het ronddraaien van het wiel. <br /><br />Misschien is het onmeetbaar klein tov lagerweerstand en massa van het wiel. En misschien ook niet. <br /><br />Zeker of er verschil is bij 20 inch bandjes die flink snel draaien met een diep profiel of slicks. <br /><br /><br /><br /><br /> Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-84087830044604008022013-02-01T18:46:24.234+01:002013-02-01T18:46:24.234+01:00Wim,
Gewoon lekker doorgaan met ontwikkelen, mete...Wim,<br /><br />Gewoon lekker doorgaan met ontwikkelen, meten en testen!!! Ik vind dat je het best wel wetenschappelijk verantwoord aanpakt.<br />Ik vind het in elk geval heel leuk om te lezen.<br /><br />Wil het frezen trouwens een beetje lukken ?<br /><br />Groet<br />Rudolf.Rudolfnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-9440119453797231522013-02-01T16:46:53.504+01:002013-02-01T16:46:53.504+01:00Wim,
volgens mij gaat het hier ook om twee verschi...Wim,<br />volgens mij gaat het hier ook om twee verschillende niveau's van relevantie.<br /><br />Het eerste niveau betreft de proeven aan zich. Deze zijn m.i. zeer relevant (= van grote betekenis) voor de VM/fiets-communitiy die je blog lezen. Zou je immers dezelfde testen doen met (even als voorbeeld) motorfietsbanden dan denk ik dat voor de meesten deze test's niet relevant zouden zijnVeMotiehttps://www.blogger.com/profile/11764564588674256001noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-44634725907622759782013-02-01T15:53:59.794+01:002013-02-01T15:53:59.794+01:00Zoals ik al zei op de Blog van Magic Bullet, het e...Zoals ik al zei op de Blog van Magic Bullet, het enige verschil met een praktijksituatie is dat je de luchtweerstand van een band niet test dus de band andere resultaten kan geven op bepaalde typen velomobiel dan je zou verwachten van de rolweerstand gegevens die jij wel heel nauwkeurig meet. <br /><br />Dan hebben dikke banden ook nog de neiging wielkasten van velomobielen met open wielkasten teQuezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.com