tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post7893487134946973657..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Kettingtandwiel met aluminium tandkrans, SKF E2 lagers en 3 mm O-ringenWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-84334502390935646292013-09-20T12:32:42.365+02:002013-09-20T12:32:42.365+02:00Rob,
Het kettingtandwiel heeft geen stalen maar ee...Rob,<br />Het kettingtandwiel heeft geen stalen maar een aluminium tandkrans. Het is zinvol dit kettingtandwiel in gebruik te nemen als je de ketting vernieuwd heb. Zou je een deels versleten ketting loslaten of dit mooie nieuwe kettingtandwiel dan zal ie relatief snel verslijten.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-39407953841319630052013-09-20T12:27:52.063+02:002013-09-20T12:27:52.063+02:00Wim,
Nog even mijn vraag. Is het handig om nu het...Wim,<br /><br />Nog even mijn vraag. Is het handig om nu het stalen tandwiel al in te bouwen of zal ik wachten tot ik alles vervang?<br /><br />Groet, Rob<br />rob, nieuwegeinhttps://www.blogger.com/profile/05346072024711228275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-12165058382452729862013-09-20T09:55:12.271+02:002013-09-20T09:55:12.271+02:00Dag Rob,
Snelheid in de Quest is een optelsom van ...Dag Rob,<br />Snelheid in de Quest is een optelsom van veel kleine verbeteringen. Dit nieuwe kettingtandwiel is er daar één van. Voor wedstrijden rij ik al jaren met een TerraCycle kettingtandwiel. dit nieuwe kettingtandwiel loopt zeker lichter door de SKF E2 lagers en kost minder dan de helft.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-79625076833722085992013-09-20T09:13:59.477+02:002013-09-20T09:13:59.477+02:00Wim, ik wil de Quest de komende maanden wat snelle...Wim, ik wil de Quest de komende maanden wat sneller gaan maken. Helpt dit product daarbij? Ik rij nu al 2.5 jaar in de Quest (inmiddels 35.000Km) met nog steeds dezelfde ketting en tandwielen, zelfs het kettingtandwiel onder het zitje is nog orgineel. O-ringen, ik heb ze nog nooit vervangen, weet niet eens of ik ze heb. Om de paar duizend kilometer krijgt de ketting wat druppels vet. Als oud rob, nieuwegeinhttps://www.blogger.com/profile/05346072024711228275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-61527364439607695272013-09-19T16:58:37.562+02:002013-09-19T16:58:37.562+02:00Ik denk dat de E2 lagers inderdaad van een beter R...Ik denk dat de E2 lagers inderdaad van een beter RVS zijn gemaakt. Ik gebruik ze al twee jaar, zowel in het kettingtandwiel als wiellagers. Geen roest waar te nemen, zelfs niet bij de wiellagers waar ik het rubber dopje op de wielnaaf al 20.000 km geleden ben kwijtgeraakt.Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-33642927987005633032013-09-19T16:52:47.646+02:002013-09-19T16:52:47.646+02:00http://www.neita.nl/jslagers/frame2b.html
Stalen ...http://www.neita.nl/jslagers/frame2b.html<br /><br />Stalen afdichting is helaas geen volledige afdichting, maar alleen een stofafdichting. water en condens kan gewoon naar binnen toe. De E2 lagers hebben ook nog eens minder vet, waardoor het water nog makkelijker naar binnen kan.<br /><br />Ik heb al verschillende lagers kapot gehad(geen E2 maar wel stalen afdichting), allemaal verroest en vaak janhttps://www.blogger.com/profile/14687169233131807318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-64614537569766876032013-09-19T13:19:31.793+02:002013-09-19T13:19:31.793+02:00Marco,
De dikkere O-ringen gaan langer mee en make...Marco,<br />De dikkere O-ringen gaan langer mee en maken het kettingtandwiel nog stiller. Die dikkere O-ringen passen ook om de huidige kettingtandwielen.<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-1330402008678410302013-09-19T13:17:34.616+02:002013-09-19T13:17:34.616+02:00Jan,
Dit probleem is mij volkomen onbekend. Ook no...Jan,<br />Dit probleem is mij volkomen onbekend. Ook nog nooit van iemand anders gehoord. De SKF E2 lagers hebben een volledige metalen afdichting. Ook snap ik niet dat er vocht bij het lager kan komen. Er zit toch een kettingkap overheen en onderin de Quest zitten afvoergaten. Tenslotte zal ook een rubber afdichting na verloop van tijd slijten en niet goed meer sluiten. <br />Groeten,<br />Wim<Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-50313844931946415412013-09-19T13:10:25.894+02:002013-09-19T13:10:25.894+02:00Quezzzt,
Er zijn heel veel bewerkingen op de CNC f...Quezzzt,<br />Er zijn heel veel bewerkingen op de CNC freesbank voor nodig. Dat bepaalt vooral de prijs.<br />Montage staat hier:<br />http://www.velomobielonderdelen.nl/3594/Kettingtandwiel_en_ashouder_deelbaar/1.aspx<br />Per saldo is het niet meer dan het losdraaien van twee inbusboutjes voor het verwijderen van de oude as en het opnieuw aandraaien van weer twee inbusboutjes in de nieuwe Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-34394733762161740492013-09-19T13:08:46.958+02:002013-09-19T13:08:46.958+02:00Wim, wat is het effect van die dikkere O-ringen? G...Wim, wat is het effect van die dikkere O-ringen? Gaan die langer mee of zijn die nog stiller? De dunnere O-ringen in mijn kunststof tandwiel gaan ongeveer 2000km mee.Marco Loogmanhttps://www.blogger.com/profile/12801567034006116880noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-89849100587721396512013-09-19T13:01:42.646+02:002013-09-19T13:01:42.646+02:00Ik heb nogal problemen met de lagers van de loopro...Ik heb nogal problemen met de lagers van de looprol ivm met oxidatie. Komt denk ik doordat ik relatief veel lange afstandentrainingen doe, tot aan 5-6 uur nonstop. Dat zijn dus trainingen waarbij er 6-7 liter energydrank door gaat en dan ben ik na de training tot 2 kilo lichter. Door al het zweet worden de lagers van de looprol vochtig. Hierdoor kies ik voor lagers met rubber afdichting en veel janhttps://www.blogger.com/profile/14687169233131807318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-66652695948877892262013-09-19T12:17:57.304+02:002013-09-19T12:17:57.304+02:00Prachtig, maar ik vind de deelbare kettingtandwiel...Prachtig, maar ik vind de deelbare kettingtandwielashouder wel flink aan de prijs...<br /><br />En hoe monteer je zo'n kettingtandwielashouder eigenlijk ? Is er een montagehandleiding bij met plaatjes ? ( ja lach maar, is toch duidelijker ;-) Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.com