tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post7959806809955526201..comments2024-03-11T10:52:51.259+01:00Comments on Velomobiel Quest en Wim Schermer: Test Velomobiel.nl standaard veer en Risse demper, ontnuchterend filmpjeWim Schermerhttp://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-6182217150691943662013-08-26T15:41:13.766+02:002013-08-26T15:41:13.766+02:00Ik ben overtuigd.
Vandaag de nieuwe veer/demper in...Ik ben overtuigd.<br />Vandaag de nieuwe veer/demper in mijn quest en vanaf de eerste meters merkte ik al een verschil.<br />Nu ben ik met mijn 76 kg niet de aller zwaarste, maar ik merk dat de fiets beter contact houdt met de weg.<br /><br />Nu ben ik niet technisch onderlegt hoe een en ander werkt, maar als ik lees dat mensen denken dat door hun gewicht en bagage geen demper nodig te hebben wilRobbedoeshttps://www.blogger.com/profile/12738581102313006787noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-79696734953419448792013-08-25T12:48:40.186+02:002013-08-25T12:48:40.186+02:00Dag meneer Schermer,
Deze test is niet valide.
I...Dag meneer Schermer,<br /><br />Deze test is niet valide.<br /><br />Installeer versnellingssensoren in uw fiets en meet verschillende dempers als u werkelijk indruk wil maken.<br /><br />Vriendelijke groet,<br /><br />FrankAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-62793839626122905792013-08-25T09:41:29.505+02:002013-08-25T09:41:29.505+02:00Dat is nogal een verschil wat er te zien is in het...Dat is nogal een verschil wat er te zien is in het filmpje, de uitleg van Q202 is zeer plausibel. Zelf maak ik het zo nu en dan ook mee dat de achterkant gaat "glijden" met namen in een bocht waar de klinkers wat beroerd liggen. Je voelt de Q dan onder je kont vandaan hobbelen. Ook heb ik het een keer meegemaakt op witte vlakken die op de weg geplakt waren. de Q begon hele rare sprongenrob, nieuwegeinhttps://www.blogger.com/profile/05346072024711228275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-12056995634200027452013-08-24T16:28:05.702+02:002013-08-24T16:28:05.702+02:00€ 198,- voor een aantoonbaar beter en veiliger weg...€ 198,- voor een aantoonbaar beter en veiliger wegligging lijkt veel geld. Maar er zijn diverse ongelukken gebeurd waarbij het achterwiel 'zomaar' weggleed. Die ongelukken zouden mogelijk voorkomen kunnen worden met een achterwiel dat een duidelijk betere wegligging heeft.<br />Het filmpje toont aan dat de standaard demper iets niet doet dat wel zou moeten, dempen.<br />Ik wijd er nog welWim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-33192313544717113042013-08-24T16:09:41.568+02:002013-08-24T16:09:41.568+02:00Ik ben het met Wim eens, iets is altijd beter dan ...Ik ben het met Wim eens, iets is altijd beter dan niets. Maar is dat iets zoveel geld meer waard dan niets? Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.<br />Als je de beperkingen kent van je fiets, (lees vering)kun je daar heel goed mee uit de voeten.<br />De verrichtingen/arbeid die gedaan worden op het gebied van verbeteringen tbv de velomobielwereld zijn bewonderenswaardig, daarom Peter de Rondhttps://www.blogger.com/profile/00350286083115750538noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-6520173584961426402013-08-23T10:45:26.112+02:002013-08-23T10:45:26.112+02:00Hallo allemaal,
De reply van Q202 is in deze de en...Hallo allemaal,<br />De reply van Q202 is in deze de enige volledige en theoretisch correcte uitleg. Aan de mensen die nog hun twijfels hebben over het nut van een betere demper-veer combinatie onder hun dure velomobiel: lees eens enkele standaardwerken over vering en hun natuurkundige principes, kijk dan eens hoeveel moeite fabrikanten als Öhlings, Sachs en anderen doen om goede demperelementen Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-218282063387625032013-08-22T21:33:29.205+02:002013-08-22T21:33:29.205+02:00Hallo,
Mijn 2 centen.
Ik zie veelvuldig een denkfo...Hallo,<br />Mijn 2 centen.<br />Ik zie veelvuldig een denkfout gemaakt worden als het om veer/dempers gaat. De primaire functie van zo'n ding is niet om de bewegingen van de VM (de body) met rijder in toom te houden, de primaire functie is om de bewegingen van het (achter)wiel in toom te houden.<br />Of de Quest wel of niet beladen is, doet er minder toe (in ieder geval niet voor het principeJohanhttps://www.blogger.com/profile/11621420864648619139noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-29610655584612503122013-08-22T20:25:16.537+02:002013-08-22T20:25:16.537+02:00Hi Peter,
Of er nu wel of niet iemand in de fiets ...Hi Peter,<br />Of er nu wel of niet iemand in de fiets zit, een fiets zonder demping is gevaarlijker dan een fiets met demping. <br />Veel fietsers denken dat een veerpoot van Velomobiel.nl ook dempt. Mijn filmpje toont aan dat dit niet geval is. Ik wil zelfs zo ver gaan dat er met een goede demper minder kans is op een ongeval. Ongelukken door uitbreken bij gladheid of veel wind worden Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-23221406284139699542013-08-22T18:35:16.429+02:002013-08-22T18:35:16.429+02:00Die filmpjes heb ik ook gezien maar dan zit er nie...Die filmpjes heb ik ook gezien maar dan zit er niemand in, maar als je fietst is dat wel zo.<br />Daarnaast hebben ze in de auto en motor wereld in elke demper twee verschillende smoringen zitten zodat hij in en uitveren dezelfde karakteristiek heeft. Dat is bij de Risse ook niet zo.<br />Maar goed als leverancier hebben we ook een zorgplicht (net als banken en zo) we moeten de mensen op de Peter de Rondhttps://www.blogger.com/profile/00350286083115750538noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-63797912755199984452013-08-22T16:20:40.477+02:002013-08-22T16:20:40.477+02:00Anoniem
Ik heb geen enkel zakelijk belang bij Velo...Anoniem<br />Ik heb geen enkel zakelijk belang bij Velomobielonderdelen.<br />Het prototype van de hydraulische demper heb ik laten testen door Velomobile USA.<br />Het stuiteren over de rumbles is niet meer voorgekomen.<br /><br />vr.gr. BramBram Smithttps://www.blogger.com/profile/17209960441112273527noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-41463008438417102802013-08-22T13:45:45.297+02:002013-08-22T13:45:45.297+02:00Hallo Bram,
Ik snap je schrik, maar hoe kan je 10...Hallo Bram,<br /><br />Ik snap je schrik, maar hoe kan je 100% zeker zijn dat het met de Risse demper niet gebeurd?<br />Ben je nog een keer die afdaling gedaan?<br />Graag zie ik een test van een onafhankelijk iemand. <br />Wetenschap is ook maar een mening.<br /><br />Zoals vroeger de reclame van WC eend. "Wij van WC eend, adviseren WC eend"<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-68863125791345179202013-08-22T10:34:33.597+02:002013-08-22T10:34:33.597+02:00Onvoorstelbaar, dat nog niet iedereen 100% overtui...Onvoorstelbaar, dat nog niet iedereen 100% overtuigd is.<br />Niet iedereen in velomobielland zal weten dat ik in de USA een bloedstollende ervaring heb gehad met mijn Mango.<br />Met 60km/h heuvelaf, een stuiterend achterwiel, een onbestuurbare fiets, langsrazend verkeer en een vangrail.<br />Gelukkig ving de vangrail me op !!<br />Ik droom er nog wel eens van !Bram Smithttps://www.blogger.com/profile/17209960441112273527noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-35079620269818641752013-08-21T21:15:38.862+02:002013-08-21T21:15:38.862+02:00Hi Peter,
Ik heb eerder aangetoond, en ik niet all...Hi Peter,<br />Ik heb eerder aangetoond, en ik niet alleen, dat als je op de Quest duwt, de fiets als een hondje opspringt. Jij hebt het over de originele DEMPER. Als iets nu toch wel duidelijk is dan is het dat de originele veerpoot helemaal geen demping heeft.<br />Als je in de Quest zit, en dat geldt ook voor de Strada en Mango, met de standaard veer, dan zakt het geheel wat in. De veer wordt Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-82975238435929062872013-08-21T21:01:46.715+02:002013-08-21T21:01:46.715+02:00Een duidelijk filmpje Wim, maar zo werkt het niet ...Een duidelijk filmpje Wim, maar zo werkt het niet in de praktijk.<br />De Quest met berijder geeft een bepaalde tegendruk aan de originele demper. Het was beter geweest als je dit ook in je filmpje had gebruikt.<br />Dan heb je een juiste vergelijking.<br />Het wel of niet springen van een achterwiel wordt door heel veel verschillende factoren bepaald, de Risse demper en de originele demper Peter de Rondhttps://www.blogger.com/profile/00350286083115750538noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-87229273456716714152013-08-21T20:53:47.974+02:002013-08-21T20:53:47.974+02:00Naar aanleiding van dit bericht (en nog wat meer i...Naar aanleiding van dit bericht (en nog wat meer info op eerdere blogberichten) heb ik vandaag extra gelet op het veer/dempingsgedrag van mijn Quest tijdens mijn rit naar huis. En inderdaad bij bijna alle hobbels is het stuiteren (ik rij daar zelf al wat langzamer overheen) en de ketting is elke keer te horen. Er zijn maar op één stukje weg (bij Bleiswijk) enkele verkeersdrempels waarbij ik met VeMotiehttps://www.blogger.com/profile/11764564588674256001noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-77431704137209832612013-08-21T15:17:29.864+02:002013-08-21T15:17:29.864+02:00Ik begrijp het alsvolgend : je laat zien dat de in...Ik begrijp het alsvolgend : je laat zien dat de in- en uitgaande beweging van de orginele veer minder geremd wordt door de schuimdemper. De veer gebruikt dus een langere veerweg in- en uit waardoor hij soms snel opeenvolgende bewegingen niet kan bijhouden.<br /><br />De Risse demper dempt wel beter de ingaande en ( nog meer ) uitgaande bewegingen, gebruikt daardoor een kortere veerweg en kan Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-60070526862713591322013-08-21T13:14:23.759+02:002013-08-21T13:14:23.759+02:00Als ik in mijn quest zit gebeurt dat nooit. Een le...Als ik in mijn quest zit gebeurt dat nooit. Een lege quest is weer wat anders. Een lege quest vliegt ook niet snel uit de bocht.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04376170027823719360noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-45161223182360967342013-08-21T12:50:46.487+02:002013-08-21T12:50:46.487+02:00Is de Velomobiel.nl demper uberhaupt wel een dempe...Is de Velomobiel.nl demper uberhaupt wel een demper? Aan het gedrag te zien zit er alleen een veer in.<br /><br />Veer/demper/gewicht combinaties hebben een bepaalde frequentie, dat is extreem bepalend voor het weggedrag van een voertuig. Ook het verschil in frequentie tussen voor en achter kan dramatische gevolgen hebben. <br />Bij een auto is een hoge spring rate achter een recept voor veel Robnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-62781569490289670582013-08-21T11:06:00.989+02:002013-08-21T11:06:00.989+02:00Hallo Wim,
Inderdaad ontnuchterend, een enorm ver...Hallo Wim,<br /><br />Inderdaad ontnuchterend, een enorm verschil, ondanks de kritiek in een van de reacties is de meetmethode hetzelfde dus dat zegt genoeg. Nou heb ik het verschil nooit zelf ervaren, mijn Strada is afgeleverd met een Genesis demper, omdat ik tevoren het voordeel van zo'n veel modernere demper wel inzag. Toch goed om dit even op deze manier te brengen, het is wat mij betreftDe Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-16747244822520356262013-08-21T10:45:00.355+02:002013-08-21T10:45:00.355+02:00Het verschil is inderdaad minder spectaculair. Maa...Het verschil is inderdaad minder spectaculair. Maar duw maar eens met flinke kracht met twee handen tegelijk op de rand van het instapgat en op de tunnel.<br />Als je je handen op het diepste punt loslaat, zul je zien dat de Quest, Strada of Mango van de grond losspringt en een klein zijdelings stapje doet. Daar zijn zowel op dit blog als op andere blogs overtuigende filmpjes van te vinden. Kijk Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-38468384418789994162013-08-21T10:31:50.227+02:002013-08-21T10:31:50.227+02:00Sorry hoor maar technisch klopt er van dit filmpje...Sorry hoor maar technisch klopt er van dit filmpje niet erg veel. hang aan de hendel eens ongeveer de helft van het gewicht van een quest met berijder en doe het dan nog eens. Ik denk dat het verschil een stuk minder zal zijn.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04376170027823719360noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251410.post-12521011543503546952013-08-20T22:38:43.718+02:002013-08-20T22:38:43.718+02:00Wat een enorm verschil zeg met die standaard dempe...Wat een enorm verschil zeg met die standaard demper. Als ik dat zo zie dan zit ik toch sterk aan te denken om er ook eentje te bestellen. Ik neem aan dat die standaard demper ook in de meest recente Quest zit (die van mij is van begin van dit jaar). Op dit moment heb ik namelijk (nog) niet het gevoel dat ik stuiterend over de weg ga. Sommige verkeersdrempels zijn ook nog met ruim 40km/u te doen VeMotiehttps://www.blogger.com/profile/11764564588674256001noreply@blogger.com