zondag 21 oktober 2007

Nieuwe bandentest

Vanmorgen rij ik naar Dronten om de mallen voor het maken van een racekap, op te halen. Allert laat me de nieuwe Queststoel zien die op een slimme manier aan de wielkasten is opgehangen. Dat scheelt gewicht en er hoeven minder onderdelen te worden gemaakt. Ook de bevestiging van de achterbrug zal qua constructie veranderen. Hiermee is het bij iedere trapbeweging inveren op steile hellingen en dus energie verlies, verleden tijd.
Ymte en Allert hebben mijn eerdere bandentests uiteraard gevolgd en ik vraag ze of ik een tweetal Vredestein HPV DD kan kopen. Ze weten dat ik ermee ga testen en ik hoef de banden helemaal niet te kopen. Ik kan nog veel meer banden meekrijgen en samen selecteren we een mooie partij veel verkochte banden.
Uiteindelijk neem ik de volgende banden mee:
-Vredestein HPV DD
-Vredestein Perfect Moiree 35-406
-Vredestein Perfect Moiree 47-406
-Schwalbe Marathon
-Continental Sport Contact, inclusief de twee speciale bijbehorende -anti-lek garantie - binnenbanden.
Ook een potje talkpoeder krijg ik mee, daarover later.

Thuis laad ik alle banden, alsmede de inmiddels van H@rry Lieben ontvangen Greenspeed Scorcher, in de Quest. De fiets is nu letterlijk afgeladen.
Op de pont in Akersloot zie ik aan de overkant Ben van den Boogaard in zijn Alleweder staan. Ben wil wel even kijken en rijdt mee naar De Woude.
Ik begin weer met alle banden een beetje leeg te laten lopen en weer tot precies 6 bar op te pompen. Vandaag gebruik ik de Primo Comet 1.75 als referentie band.
Onder toeziend oog van Ben maak ik verschillende runs. De uitrol afstanden zijn duidelijk korter dan tijdens de vorige test, een gevolg van de flink lagere temperatuur. De spreiding is ook vrij groot, een gevolg van de sterk wisselende wind. Dit levert geen betrouwbare resultaten op. Ik besluit om eerst, samen met Ben, maar eens een kop koffie op het eiland te drinken. We rijden naar ons nieuwe huis en Ben neemt een kijkje in de stolp. Het bevalt hem wel.
Op www.windguru.cz is voorspeld dat de wind helemaal zal wegvallen en vlak daarvoor naar het westen zal draaien. Dit gebeurt ook, alleen twee uur later dan verwacht.
Om 16.30 uur zijn we weer op de 'testbaan'. De runs die ik nu maak zijn wel korter, maar wel consequent bijna even lang.
Ben maakt ook een run met zijn Alleweder met Schwalbe Marathon Plus banden. Dit is geen erkend snelle combinatie en Ben staat na 125 meter stil. In vergelijking met de Quest die met de langzaamste banden tot 295 meter komt, een groot verschil.
Om het test tempo wat op te voeren vertrek ik van een lagere positie op de helling. De snelheid blijft nu rond de 15 km/u en door nu elke keer op de rechterhelft van het fietspad te blijven, hoef ik ook niet meer uit te wijken voor mee- of tegenliggers.
Eerst maak ik weer een drietal runs met de Primo Comet 1.75. Deze eindigen op resp. 183,55, 187,10 en 185,70 meter. Gemiddeld is dit 185,45 meter.

Vredestein HPV DD
Ik monteer nu de HPV DD banden. Deze banden zijn vrij stug en laten zich met wat moeite monteren. De hoogte van deze band is 33,8 mm en de breedte is 37,9 mm. Er is geen beperking van de stuuruitslag.
De uitrol afstanden zijn, zoals verwacht, veel korter dan van de Primo. De afstanden zijn resp. 130,40, 131,65 en 132,20 meter. Gemiddeld is dit 131,42 meter.
Het is een hele toer om ze weer van de velg te krijgen. Ook nu weer lukt dit niet zonder bandenlichters.

Greenspeed Scorcher
Deze band heeft de reputatie heel snel te zijn. Ze monteren wat makkelijker dan de HPV, maar niet zo makkelijk als de Comp Pool en de Avocet. De hoogte van de band boven de velg is 34,65 mm en de breedte is 39 mm. Ook hier nauwelijks of geen beperking van de stuuruitslag.
Ik maak drie runs die eindigen na resp. 183,90, 186,30 en 186,00 meter. Gemiddeld is dit 185,40 meter, precies even ver als de Primo.

Het wordt al donker en ik meet alle afstanden op. Het is te laat om nog te testen met de andere banden. De spullen gaan weer aan boord en de thuisreis wordt aanvaard. De zon gaat prachtig onder en via het water van het Alkmaardermeer worden de wolken van onder schitterend roze gekleurd. De schoorsteenpijpen van de Hoogovens laten hun rook kaarsrecht opstijgen, een mooi plaatje. Ik maak er een foto van en loop terug naar de Quest.

Ook dat is een aardig gezicht en ook daar maak ik een kiekje van. Gaat allemaal maar net met 1/8 sec en volle lensopening. De camera die ik nu bij me heb, de Canon Powershot S70 heeft in tegenstelling tot de Nikon en Olympus, geen vibratie reductie, maar het lukt, dank zij mijn vaste hand, toch goed.

Resumé
De HPV DD loopt met gemiddeld 131,42 meter = 100%
De Greenspeed Scorcher loopt met gemiddeld 185,40 meter = 141,1% of 41,1% verder.
De Primo Comet 1.75 loopt met gemiddeld 185,45 meter = 141,1% of 41,1% verder.

De absolute verhoudingen t.o.v. de andere banden moet ik nog opnemen. Het wordt te donker om dit nog op te kunnen meten.

Tenslotte is een woord van dank aan Velomobiel.nl op zijn plaats. Zij stellen alle testbanden belangeloos ter beschikking.

4 opmerkingen:

  1. Wim, wat was/is het verhaal vd talkpoeder nou? Dat mis ik en ben erg benieuwd!!
    Overigens een druk dagje voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Tijmen,
    Talkpoeder kan positieve effecten hebben op de rolweerstand. Uiteraard ga ik dat uitgebreid testen. Eerst maar eens alle banden testen, dat is al werk genoeg.
    Gelukkig heb ik een goede conditie, want inderdaad, het was een heel druk dagje.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Wim,

    Top dat je weer zoveel energie en toewijding in een bandentest steekt. Veel succes met het vervolg, ik kijk in ieder geval weer met veel belangstelling uit naar je conclusies.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Wim,

    Mijn reactie van zojuist s.v.p. niet plaatsen, excuses, ik zat even te slapen denk ik!

    Lees het vooral wel als een persoonlijke reactie over hoe jouw inzet en moeite (zowel oud als nieuw ;-) gewaardeerd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen